هفت مزیت عمده استفاده از سیستم راهگاه گرم یا هات رانر : بخش دوم

هفت مزیت عمده استفاده از سیستم راهگاه گرم یا هات رانر : بخش دوم

زمانی که تصمیم به استفاده از سیستم راهگاه گرم گرفته می‌ شود، این سوال مطرح می‌ شود که شما به دنبال چه چیزی هستید؟

چگونه می‌ توان سیستم صحیح را انتخاب کرد

زمانی که تصمیم به استفاده از سیستم راهگاه گرم گرفته می‌ شود، این سوال مطرح می‌ شود که شما به دنبال چه چیزی هستید؟با توجه به تولید‌ های متنوعی که در بازار موجود می‌ باشد، انتخاب‌ های متعددی برای سیستم مناسب وجود دارد و تنها تشابه بین سیستم‌ ها را می‌ توان لفظ  مشترک “راهگاه گرم” دید.

تکنولوژی راهگاه گرم می‌تواند همراه با انتخاب‌ های زیادی باشد و انجام این انتخاب‌ ها –به منظور به دست آوردن کارایی خوب و کیفیت قطعات قابل قبول – بستگی به کاربرد آن دارد. نمونه‌ های وجود دارد که در آنها برای مثال، قیمت اولویت بیشتری نسبت به عملکرد به خود اختصاص می‌ دهد و به این ترتیب کارایی دستگاه کاهش می‌ یابد و کیفیت قطعات قربانی قیمت نهایی می شود.

در این بخش، بعضی از ویژگی‌ های مرتبط با سیستم راهگاه گرم و تولید را که قبل از خرید سیستم می‌ بایست مورد بررسی قرار داد، را مورد مطالعه قرار می‌دهیم:

  • خدمات علاوه بر فروش: آیا تولید کننده ،خدماتی را پیشنهاد می‌ دهد و در راه‌اندازی سیستم کمک خواهد کرد؟
  • مونتاژ کامل سیستم راهگاه گرم : آیا سیستم بعد از مونتاژ شدن مورد تست قرار می‌ گیرد و یا تک‌ تک قطعات آن و به صورت جداگانه مورد تست قرار می‌ گیرند، آیا سازنده قالب به تنهایی باید کار ماشین‌ کاری صفحات و مونتاژ کردن قطعات و تست ان را بر عهده می‌ گیرد؟
  • طیف محصولات : به منظور به دست آوردن سیستم بهینه در کاربردهای قالب ‌سازی، آیا سازنده محدوده وسیعی از نازل‌ها با نوک گرم،را برای دستیابی به انعطاف ‌پذیری تولید در اختیار قرار می‌ دهد؟
  • تجربه: به پشتوانه و تجربه تولید کننده در کاربرد های مرتبط با قالب و قالب‌ سازی توجه کنید. تولید کننده باید بتواند در مشخص کردن مکان مشخص ورودی ‌ها و جهت‌ گیری قطعات راهنمایی کند تا بتوان بهترین کیفیت پر کردن حفره‌ ها، بسته‌ بندی، نوع نازل ورودی، قدرت و استقامت ورودی ‌ها و خنک ‌کاری ورودی ها و … به دست آید.
  • تست و آزمایش رزین : آیا شرکت داری بخش تحقیق و توسعه است و رزین‌ ها را به صورت کامل مورد تست قرار می‌ دهد تا بتواند به OEM یا سازندگان قالب در انتخاب بهترین سیستم راهگاه گرم و نوع نازل در کاربرد های دیگر و یا استفاده از انواع مختلف رزین، کمک کند؟
  • جریان متعادل رزین : آیا تولید کننده تحلیل جریان، اندازه‌ گذاری کانال‌ ها و بررسی بقیه پارامترهای طراحی را انجام می‌ دهد تا محصولی تولید کند که هم از لحاظ مکانیکی و هم از لحاظ حرارتی در تعادل باشد- سیستمی که راهگاه‌ ها به قدری بلند باشند که افت فشار کم در کنار زمان ماندگاری کم ایجاد کند؟
  • کانال‌ های مذاب : آیا کانال‌ های طراحی شده صاف و دارای گوشه‌های گرد می‌باشند و دارای گوشه‌های تیز برای ایجاد نقاط مرگ در مسیر نشود؟ آیا امکان تمیز کاری مانیفولد در صورت ایجاد مشکل در سیستم وجود دارد و می‌ توان رزین‌ های جامد شده و رسوب کرده را از سیستم خارج کرد؟
  • عایق‌کاری : مانیفولد راهگاه گرم و مجموعه نازل باید از صفحات قالب جدا شده و عایق‌ کاری شود تا از اتلاف حرارت و مصرف انرژی زیاد جلوگیری به عمل آید.
  • صفحات : آیا صفحات راهگاه گرم از قالب‌ های سخت ‌کاری شده فولاد ضد زنگ ماشین ‌کاری شده‌ اند تا از عدم سایش آنها؛ بیشتری پشتیبانی از مانیفولد؛ کمترین میزان تغییر شکل در بار زیاد وارد شده از جانب گیره‌ ها و فشار تزریق؛ نگهداری کم و طول عمر سیستم راهگاه گرم ،اطمینان حاصل شود؟
  • سهولت در نگهداری : آیا امکان تمیز کاری ورودی ها گذاشته شده در دستگاه را می‌ توان تمیز کاری کرد؟ آیا می‌توان قطعاتی را که دچار سایش می‌ شوند مانند نوک نازل، ترموکوپل و اتصالات گرم‌کن را بعد از برداشت قالب تعویض کرد؟

همانطور که دیده می‌ شود با استفاده از سیستم راهگاه گرم می‌توان کارایی قالب‌ سازی را به واسطه کاهش زمان سیکل، کاهش هزینه انرژی ، هزینه کارگر و کاهش هزینه مواد افزایش داد- سیستم راهگاه گرمی وجود ندارد که مجددا تراشیده شده، ذخیره شده و یا خراشیده شود. از آن به طور عمده در افزایش کیفیت قطعات و ثبات آنها استفاده می‌ شود، و انعطاف‌ پذیری بیشتری را در ساخت قالب به همراه دارد.

هرچند، کاربرد هایی وجود دارند که در آنها پیچیدگی زیاد قالب و قطعات، اندازه قطعات و موقعیت از قبل مشخص شده ورودی ‌ها به گونه‌ای است که نمی‌ توان به طور مستقیم از هیچکدام از انواع ورودی ‌های مشخص شده استفاده کرد، در این حالت‌ ها می‌ توان از ترکیب سیستم‌ های راهگاه گرم و سرد بهره برد.

در نتیجه، سیستم‌های راهگاه گرم و سرد دارای اکثر مزایای موجود در سیستم راهگاه گرم می‌ باشد. و استفاده از سیستم راهگاه گرم و یا ترکیب سیستم گرم و سرد می‌تواند از نکات کلیدی در انتخاب سیستم مناسب در کاربردهای قالب‌ سازی از مواد ترموپلاستیک دانست.

منبع: Mold Making Technology

ترجمه:ایران ملد