افزایش محافظت از قالب‌ها، کاهش زمان سیکلی

افزایش محافظت از قالب‌ها، کاهش زمان سیکلی

چگونه می‌ توان با انتخاب فرآیند روکش‌ کاری صحیح به یک زمان بهینه جهت تولید دست یافت و نقش بین تزریق کاران و OEM چه خواهد بود.

می‌ توان گفت که تمام قالب‌ گیران و OEM دارای یک هدف مشترک می باشند: بهینه‌ سازی کیفیت تولید قطعات و تحویل به موقع محصولات به بازار.

 برای رسیدن به این مهم چندین استراتژی وجود دارد و در اکثر مواقع قالب‌سازان OEM سازندگان قالب خود را تحت نظر قرار می‌ دهند تا با پیش‌ بینی احتیاجات و نیازهای فرآیند ساخت قالب و دانستن این نیازها بتوانند پایه و اساس ساخت قالب را با موفقیت پیاده‌ سازی کنند.

سازندگان قالب همان رویه و خط مشی همیشگی را در پیش گرفته اند و با توجه به فروشندگان در پی تحویل به موقع مایحتاج مشتریان می‌ باشند – که در این شرایط جایی برای تاخیر در تحویل و یا اشتباه وجود ندارد. انتظارات مشتریان، سازندگان را مجاب می‌کند تا به منظور ارائه راه حل‌ های مناسب و قابل اطمینان ۱۰ قدم پیشتر از مراحل انجام پروژه باشند و به آنها فکر کنند.

جواب چیست؟ پیدا کردن یک فروشنده با مهارت و آگاه که در حفاظت از دارایی با ارزش مشتریان (قالب) یاری کننده باشد، همچنین کسی که بتواند پوششی را معرفی کند که بتوان به واسطه آن زمان سیکلی را نیز کاهش داد.

اوج عملکرد

اکثریت کارخانه‌ های تولید توانستند تا مزایای استفاده از پوشش‌ های نیکل-PTFE و نیکل-بور-نیترید که می‌ تواند مقدار سختی را افزایش داده و خواص آزاد سازی (better release) بهتری از خود نشان دهد را تشخیص دهند. برای بعضی از مواد، بهبود خواص روغن کاری سبب کاهش زمان سیکلی می‌ شود.

کریس هانسن، یکی از مهندسان فرآیند در صنایع برانت (Brandt industries) در پالاتین (Palatine)، IL، جزئیات یکی از این حالت‌ ها را آشکار می‌ کند. “در چهار پروژه قالب‌سازی ما جایزه دریافت کرده‌ایم، دو تا از قالب‌ هایی که ساخته شد از محصولات پلی‌اتیلن با نقطه ذوب کم استفاده شد. یکی از مشکلات عمده‌ای که با آن مواجه بودیم این بود که به منظور تحویل نیاز ها و سفارش‌ های حجیم می‌ بایست روزهای شنبه و ۱ شنبه را به صورت ۲۴ ساعته کار کنیم.”

با وجود ساعت‌ های کاری اضافی، وجود مشکل تاخیر در تحویل نیز کماکان وجود داشته است.

بنابراین جلسه‌ ای برگزار شد تا پیرامون چگونگی تولید سریعتر صحبت شود، هانسن می‌ گوید، “به دلیل اینکه من تجربه و موفقیت‌ های زیادی را در زمینه پوشش قالب‌ ها در کارخانه تولیدی قبلی داشتم، ایده و موضوع استفاده از آبکاری و روکش کاری (Plating) را مطرح کردم و ریک گفت با تو در این  مورد موافقم. بیاید تا امتحان کنیم.”

وی چنین ادامه می‌ دهد: “بنابراین اولین قالب روکش داده شده با نیترید نیکل بور را ساختیم.” “قالب را در یک دستگاه قرار دادیم و پوشش به راحتی ایجاد شد. کلاس قالب‌های (blow molding grade PE)PE در ذوب شدن مانند مواد جامد می‌ باشند. روشن کردن دستگاه و انجام پروسه ۱ ساعت طول می‌ کشید اما امروزه این زمان به ۱۰ دقیقه کاهش یافته است. چسبندگی زیادی  دیگر وجود ندارد و بلافاصله بعد از ضربه (right off the bat) 5 ثانیه از زمان سیکل کاهش می‌ یابد. بعد از اینکه قالب به دمای محیط می‌ رسد، می‌توانیم دو ثانیه دیگر از زمان سیکل را با افزایش ۲۵ درصدی کیفیت کاهش دهیم. بعد از اینکه قالب دوم نیز روکش دهی شد، ۸ ثانیه دیگر نیز در زمان سیکل کاهش می‌ یابد بنابراین ۳۵ درصد در زمان سیکل صرفه‌ جویی می‌ شود.

این موضوع و کاهش قابل ملاحظه زمان سیکل باعث شد تا شرکت برندیت بتواند فعالیت‌ های آخر هفته خود را متوقف کند و بتواند حجم بالای احتیاجات مشتریان را پاسخ دهد.

برنامه‌ریزی و آماده سازی

به کار گرفتن مواد مفید و موثر در روکش‌ دهی قالب‌ ها می‌ بایست به همراه برنامه‌ ریزی و آماده‌ سازی مناسب انجام شود. آموزش بخش فروش یکی از موارد بسیار مهم و بحرانی می‌ باشد. بعضی از شرکت‌ های بسیار فعال در زمینه تولید قالب لیست‌ ها و کتاب‌ های مخصوصی را برای فروشندگان خود آماده می‌ کنند. با استفاده از این متون می‌ بایست کارشناسان فروش صیقل‌ دهی و روکش کاری آموزش داده شده و قبل از اینکه اولین حفره و قطعه ماشین‌ کاری شوند می‌ بایست با آنها مشاوره کرد. با آماده‌ سازی مستندات مناسب در ارتباط با قالب‌ ها، می‌ بایست روش بسیار مناسبی برای عملیات سطحی اتخاذ شود که نتایج بسیار خوبی در پی دارد.

پوشش‌ دهی از بخش‌ های کلیدی عملیات روکش‌ دهی می‌ باشد، که هم زمان‌ بر می‌باشد و جزئیات زیادی را نیز به همراه دارد. می‌توان گفت احراز موفقیت در عملیات روکش‌‌ دهی به انجام این مرحله وابسته است که اگر به درستی انجام شود، به سازندگان این امکان را می‌ دهد که بتوانند با انجام کمترین دوباره‌ کاری کار را به اتمام برسانند.

عملیات ساب‌ پاشی (bead blasting) نیز جزئی از مراحل آماده‌ سازی می‌ باشد، و به منظور پاکسازی سطوح و برای بیشینه کردن چسبندگی در فرآیند روکش‌ دهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سطوح بسیار صاف و صیقل داده شده در فرآیند پرداخت باید در فرآیند آماده سازی ساب‌ پاشی بدون آسیب باقی بمانند و همچنین قبل از انجام روکش‌ دهی باید توسط یک پرداخت‌ کار خبره آماده‌سازی شوند. علاوه بر اینکه این مراحل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشند سبب صرفه‌جویی در منابع زمانی و هزینه‌ای فرآیند روکش‌دهی نیز خواهند بود.

استراتژی‌های اضافی

کارخانه‌ ها و کارگاه‌ های قالب‌ سازی به منظور کاهش زمان سیکل و کنترل حرارت و ارتقاء محصولات از مواد دیگری مانند مس بریلیوم استفاده می‌کنند. نحوه تأثیرپذیری هدایت حرارتی ابزار از پوشش‌ ها نیز از موضوعاتی است که مورد سوال می‌باشد. پوشش‌ هایی مانند نیکل- PTFE و نیترید نیکل بور تاثیری بر هدایت حرارتی نمی‌گذارند، این پوشش‌ ها فقط خواص محافظتی و آزادسازی ابزارها را با کاهش زمان سیکل ارتقاء می‌بخشند. با مسئولان فروش خود قبل از اجرای هر پروژه در ارتباط با ماده‌ای که قالب‌ گیری خواهد شد، کارایی مورد انتظار و … صحبت کنید، تا اطمینان حاصل کنید که بهترین خروجی را به دست خواهید آورد.

منبع:

Mold Making Technologies

ترجمه:ایران ملد