تمیز کاری قالب‌ها: بخش دوم

تمیز کاری قالب‌ها: بخش دوم

انجام تمیزکاری در میان اکثر کارکنان سخت و نا محبوب می‌ باشد و افراد ترجیح می‌ دهند تا بجای انجام آن به رفع نقص و تعمیر دستگاه‌ ها و قطعات بپردازند.

نگرش

 انجام تمیزکاری، کثیف و خسته‌ کننده است و در مواردی می‌ تواند مشکلات جدی در نگهداری سیستم‌ ها ایجاد کند. همچنین این موضوع نیز در شرکت‌ ها به صورت فرهنگ در آمده است که افرادی که تمیز کاری را انجام می‌ دهند اغلب افراد بی استعداد با توانایی‌ های محدود می‌ باشند. از طرف دیگر، تکنسین‌ ها در هنگام انجام فرآیند تمیزکاری راحت می‌ باشند. می‌ توانند استراحت کنند، رادیو را روشن کنند و ساعت‌ ها با ابزارها بازی کنند، به نحوی که مدیران از اشتیاق کارکنان در انجام کار تحت تاثیر قرار گیرند.

هرچند، بعضی از ابزارسازان مطرح زمانی برای تمیز کاری قالب‌ ها اختصاص نمی‌ دهند. این مسئولیت معمولا بر عهده تکنسین‌ هایی می‌ باشد که با مشکلات ایجاد شده در فرآیند و یا مناطق درزبندی شده قطعه آشنا نیستند. انجام کار توسط این دسته از افراد مشکلاتی در ارتباط با کارایی قالب به همراه خواهد داشت و می‌ تواند سبب  صرف بودجه اضافی برای از بین بردن ضایعات و گوشه‌ های تیز ایجاد شده و یا آبکاری بی موقع یا برش فولاد و ابزارکاری ترکیبی شود. این موضوع همچنین سبب شروع دسته‌ ای از مشکلات در سیستم‌ هایی می‌ شود که چند سیستم با هم در حال کار کردن می‌ باشند و دلایل ریشه‌ای خرابی مورد بررسی قرار نمی‌ گیرد.

چگونه قالب تمیز به اندازه کافی تمیز کاری شده است؟

نوع رسوب (جنبه فیزیکی و یا شیمیایی آن) و یا بقایایی که فرآیند قالب‌ گیری بر ابزار کار باقی می‌ گذارد مشخص کننده روش تمیزکاری خواهد بود.

اکثر رزین‌ ها دارای پایدار سازهایی، می‌ باشند که عامل‌ های شیمیایی و پرکننده‌ ای را در گریس زدن قالب، سبک روغن کاری، فیلم زرد مومی و یا گرد و غبار رنگی در قطعه به جا گذارد. بعضی از این رزین‌ ها، مانند PVC، گازهای هیدروژن کلرید تولید می‌ کند که می‌ تواند سبب خوردگی تعداد زیادی از انواع فولادها شود. بعضی از رزین‌ ها دارای آنتی‌ اکسیدان‌ ها که سبب بازدارندگی شعله و آتش می‌ شوند ، که با گذر زمان به فولاد آسیب خواهند زد.

رنگدانه‌ هایی بر روی فولاد ضد زنگ ایجاد می‌ شود که تمیز کردن آن بسیار دشوار خواهد بود. حتی آب ساده هم اگر مدت طولانی بر روی سطح باقی بماند سبب وارد آمدن آسیب به آن خواهد شد.

باید قالب‌ها را بعد از طی کردن سیکل‌ هایی که از قبل مشخص شده است تمیز کرد. باید هر بار که قالب را تمیز می‌ کنیم، اکسید و رنگ‌ های ایجاد شده را هر چند از سطوح و ابزارهایی که اهمیت زیادی ندارند پاک کرد و می‌ بایست قطعاتی که به آهستگی دچار خوردگی شده و حفره‌ هایی در آن‌ ها ایجاد شده است قبل از آنکه به اندازه کافی دیر شود،‌تعویض شوند. متاسفانه، فقط چند دقیقه طول می‌ کشد تا سطح اولیه دوباره رنگ آمیزی شود. این موضوع با دیدین قالب‌ هایی که کاملا تمیز بوده و فقط چند ساعت کار کرده‌اند و برای تعویض قطعه بیرون کشیده شده‌اند، اثبات شده است. در بخش‌ هایی که زمان زیادی برای سایش سطوح صرف می‌ شود، رنگ قطعات مجددا آشکار می‌ شود.

همچنین تعدادی از قالب‌ های مسیرهایی برای خود تمیزکاری و برون دهی اضافات دارند، این به معنی سطح بسیار صاف از منظر دید سازندگان قالب‌ ها می‌باشد. پاک‌ سازی و صیقل‌ دهی خوب ،مسیرهای خروجی با پرداخت SPI #A3 می‌ تواند سبب خروج بهتر ضایعات شود و میزان چسبندگی ضایعات را نسبت به سطوح دارای برجستگی، کاهش دهد و مجرایی که ضایعات از آن خارج می‌شود، بزرگتر باشد. این موضوع خروجی ضایعات را تمیزتر نگه داشته و سبب می‌شود تا بازه‌های تمیزکاری را افزایش می‌ دهد.

نتایج حاصل از تمیزکاری با استفاده از تکنیک‌ های دستی مانند استفاده از پدهای سایش که بسیار هم خشن هستند، استفاده از سنباده، سنگ‌ ها و برس‌ هایی که به صورت نایلونی، برنجی و فولادی طبقه‌ بندی می‌ شود به دست می‌ آید.

تکنیک‌ های انفجاری با فشار بالا که از پلاستیک‌ های با سختی بالا، مهره‌ها و دانه‌های شیشه‌ای، پوسته گردو (walnut shell) و یا آلومینیوم استفاده می‌ کند سبب ایجاد خراش در سطوح قالب خواهد شد. اگر این روش زیاد مورد استفاده قرار گیرد، یا در شرایط محیطی نا مناسب نگهداری شود، استفاده از روش‌ های سایشی به مرور خراش‌ ها و خرابی‌ هایی در سطح قطعه ایجاد می‌ کند، که باعث می‌ شود تا بقایا وارد خراش‌ ها شوند. روش‌ های تمیزکاری خراشی و یا سایشی را می‌ توان مهمترین عاملی دانست که باعث سایش زیاد و خرابی قبل از موعد ابزار و قالب می‌ شود.

یافتن ابزار تمیزکاری صحیح نیازمند، بررسی روش‌ های موجود و دفعات پیاده‌ سازی روش تمیزکاری می‌ باشد که می‌ تواند زمان پیاده‌ سازی تمیزکاری را تا ۵۰ درصد و خوردگی ابزارها را به شدت کاهش دهد. ROI برای تجهیزات تمیزکاری در اکثر موارد کمتر از ۶۰ روز برای هر نمونه می‌ باشد. به طور معمول، روش مناسب ترکیبی از تکنولوژی‌ های مختلف می‌ باشد تا بتواند انواع مواد و بقایا را پاک کند.

منبع:Mold Making Technology

ترجمه»:ایران ملد