ریخته گری آلومینیوم

ریخته گری آلومینیوم

فرآیندهای ریخته گری آلومینیوم به عنوان ریخته گری شمش یا قالب طبقه بندی می­شوند. در طول فرآیند اول، آلومینوم اولیه یا ثانویه به شمش نوردشده(تختال)، شمش اکسترود شده(شمشال)، شمش نوار سیم ریخته گری می­شود که متعاقبا به محصولات نیمه یا تمام تبدیل شده است.

فرآیند دوم برای مذاب­ ریزی محصولات ریختگی مورد استفاده قرار می گیرد. این قدیمی ترین و آسانترین (در تئوری و نه در عمل) معنی تولید اشکال قطعات است.

این قسمت منحصرا به توضیح ریخته گری در قالب می­پردازد که به دو گروه اصلی تقسیم بندی می­شوند:

  • ریخته گری ماسه ای
  • ریخته گری دایکست

تکنیک­ های دیگری استفاده از فوم یا موم در حین فرآیند ریختن مذاب داخل قالب ذوب می شود ولی اهمیت اقتصادی آنها به طور قابل ملاحظه­ ای پایین­تر از هر دو تکنیک لیست شده می­باشد.

ریخته گری ماسه­ ای

در ریخته گری ماسه ­ای نمونه­ های قابل استفاده مجدد و دائمی برای ساخت قالب ماسه­ ای استفاده می­ شود. آماده سازی و پیوند بین قالب ماسه­ ای گام بحرانی و اغلب معیاری برای کنترل نرخ فرآیند محسوب می­شود.

دو راه اصلی برای پیوند قالب های ماسه ای مورد استفاده قرار میگیرد:

  • ماسه تر مخلوطی از ماسه، خاک رس و رطوبت
  • ماسه خشک مخلوطی که از ماسه و چسب های مصنوعی پخته شده به روش حرارتی یا شیمایی بوجود می­آید.

این تکنیک متنوع عموما برای حجم تولید انبوه مورد استفاده قرار میگیرد.

 

قالب ریخته گری

در این تکنیک قالب عموما پس از هر بار ریخته گری تخریب نمی­ شود بلکه دائمی است و از فلزاتی مانند فولاد یا چدن ساخته می­ شود. فرآیندهای ریخته گری در قالب، فراوانی وجود دارد که در شکل خلاصه شده ­اند. ریخته گری در قالب با فشار بالا به طور گسترده­ای استفاده می ­شود و حدود ۵۰ درصد از تولیدات آلیاژهای سبک ریختگی را شامل می­ شود. ریخته گری در قالب با فشار پایین در حال حاضر ۲۰ درصد از تولیدات ریختگی را شامل می­ شود که این سهم در حال افزایش است. ریخته گری در قالب ثقلی بقیه تولیدات به غیر از یک بخش کوچکی به نام فرآیندهای ریخته گری در قالب خلا و فشاری که رو به رشد هستند و به تازگی معرفی شده ­اند، را شامل می ­شود.

images

ریخته گری در قالب ثقلی

شکل زیر قطعات اصلی تشکیل دهنده یک قالب کلاسیک برای ریخته گری در قالب ثقلی را نشان می­دهد. ماهیچه ها (قطعات داخلی قالب) عموما از ماسه های به هم پیوند خورده ساخته می­ شوند.

image006

ریخته گری در قالب ثقلی برای حجم تولیدات انبوه و ریخته گری تمام مکانیزه مناسب است.

ریخته گری دایکست پرفشار

در این فرآیند فلز مذاب با سرعت و فشار بالا در قالب فلزی تزریق میشود. نمایی شماتیک از ریخته گری فشار بالا در قالب در شکل زیر نشان داده شده است.

Highpressurecasting_EN

این تجهیزات شامل دو صفحه عمودی روی بالشتک­ هایی قرار گرفته اند که حفره قالب را نگه میدارند. یکی از صفحات ثابت و دیگری متحرک است بنابراین قالب میتواند باز و بسته شود. یک مقدار اندازه­ گیری شده­ای از فلز مذاب به داخل پوسته تزریق ریخته می­ شود و سپس توسط یک پیستون هیدرولیکی وارد حفره قالب می­گردد. زمانی که مذاب جامد می­شود قالب باز شده و قطعه خارج می گردد.

در این فرآیند اقدامات پیشگیرانه ویژه­ای برای جلوگیری از انحلال بیش از حد گاز باید صورت بگیرد که در فرآیندهای بعدی مانند عملیات حرارتی یا جوشکاری باعث ایجاد تاول­زنی در قطعه ریخته گری شده، می­شود .

هر دوی ماشین و قالب بسیار گران قیمت هستند به همین دلیل ریخته گری فشار بالا فقط برای حجم تولیدات زیاد مقرون به صرفه است.

 

ریخته گری دایکست کم فشار

همانطور که در شکل ۶ به صورت شماتیک نشان داده شده است، قالب از طریق یک بوته تحت فشار پایین پر می­شود به طوری که فشار های تا ۷/۰ بار معمولی است.ریخته گری کم فشار خصوصا برای تولید قطعات متقارن نسبت به یک محور چرخش مناسب است. چرخ­ های خودروهای سبک معمولا توسط این تکنیک تولید می­شوند.

sample

جمع بندی

برای تولید محصولات نیمه تمام یا تمام شده با اشکال پیچیده تکنیک های ریخته گری آلومینیوم بسیار قدرتمند و فراگیر هستند. این تکنیک­ ها برای برآوردن نیاز­های مشتری و همچنین نفوذ به بازارهای جدید به طور پیوسته در حال بهبود و توسعه هستند.

نوآوری­ ها عمدتا به سمت بخش خودرو جهت­ دار هستند چرا که مهمترین بازار برای ریخته گری محسوب می­شود. این بهبود و توسعه مداوم این نوید را خواهد داد که ریخته گری آلومینیوم نقش حیاتی در این زمینه ایفا خواهد کرد.

منبع : اینترنت
ترجمه : ایران ملد