سوال این است- فرز یا EDM‌ – قسمت ۱

سوال این است- فرز یا EDM‌ – قسمت ۱

تولیدکنندگان قالب به دنبال کاهش زمان و هزینه تولید می‌باشند. تعیین اینکه فرزکاری، تکنیک EDM و یا ترکیبی از این دو فرآیند بهینه است می‌تواند حلال موضوع زمان و هزینه باشد.

انتخاب اینکه کدام یک از این دو فرآیند برای پروژه صحیح می‌باشد کلید حل مسئله است.

امروزه صنعت قالب می‌بایست پاسخ‌گوی نیازهای بازار باشد اما سریعتر و با انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به گذشته می‌بایست این فرآیند به انجام برسد. به منظور بقا در بازار رقابتی، کارگاه‌های تولید قالب می‌بایست زمان و هزینه‌‌های تولید قالب را کاهش دهند و به موازات این موضوع نیز اطمینان حاصل شود که کیفیت قطعات انتظارات مشتری را برآورده می‌سازد. ترکیب هوشمندانه ماشین های فرز با سرعت بالا (HSM) و دستگاه‌های تخلیه الکتریکی (EDM) در اغلب موارد می‌تواند در مسابقه زمان تحویل قالب ،فاکتوری حیاتی باشد. فرآیند انتخاب تکنولوژی مناسب در اغلب موارد وابسته به سناریو تولید قالب در هر کارگاه می‌باشد. هدف می‌تواند به دست آوردن بازخورد پیوسته از تکنولوژی‌های در دسترس در طراحی و مهندسی قالب می‌باشد. این موضوع سبب تسهیل فرآیند تولید و طراحی قطعات می‌شود که مهندسان را قادر می‌سازد تا مناسبترین تکنیک را با توجه به ضوابط مربوط به هزینه، عمر، دقت و … انتخاب کنند. دارندگان این اطلاعات می‌توانند فرآیندهای قطعات را برای مثال، بخش‌های مختلف قطعات که می‌توانند در تمام فرآیند CAD/CAM استفاده می‌شود را مشخص کنند.

موقعیت کنونی

سه محصول اصلی تولید قالب، شکل دهی قالب‌ها، تزریق و ریخته‌گری قالب‌ها و کشش عمیق قالب‌ها (deep-drawing dies)، هر کدام با توجه به کاربرد تکنولوژی موجود قیدهای مختلفی ایجاد می‌کنند (شکل ۱).

holgerfig1jan01

در سطوح صاف و ساده برای انجام عملیات فرم دهی در فرآیند کشش عمیق، استفاده از دستگاه‌های فرز مناسبتر می‌باشند. EDM کاربرد بسیار زیادی در فرم دهی قالب‌ها دارند، دلیل این موضوع نیز استحکام بالای موادی است که در این فرآیند مورد استفاده قرار می‌گیرند.  هر چند، به دلیل عمق کم مسیرهای و شعاع انحنای زیاد، استفاده از فرآیند فرزکاری در صنعت امکان پذیر و اقتصادی است.

فرزکاری قالب‌های تزریقی و ریخته‌گری شده چالش بزرگی به حساب می‌آید. شیارهای عمیق (برای مثال تیغه‌ها و شیارها) دارای شعاع انحنای کمی می‌باشند و فقط با استفاده از تیغه‌های بسیار نازک می‌توانند ماشین کاری شوند، این موضوع به نوبه خود سبب چروکیدگی و خرابی ابزار و کاهش پایداری و کنترل فرآیند ماشین‌کاری می‌شود. شکل ۲٫

holgerfig2jan01

علاوه بر این، فرآیندی که توجیه اقتصادی داشته باشد می‌بایست از ماشین‌های با سرعت چرخش بالا بهره ببرند که در کارگاه‌های ابزارسازی استاندارد و معمولی نمی‌توان آنها را دید. همچنین بسیار ضروری است که فرآیند فرزکاری و EDM را را کنترل کرد و توجیه اقتصادی و تکنولوژیکی آنها را دوباره بررسی کرد تا بتوان بهینه‌ترین روش برای انجام فرآیند ماشین‌کاری را انتخاب کرد.

در کنار قیود هندسی، فاکتورهای دیگر مانند جنس مواد، کارکرد، کیفیت سطح یا آسیب‌های ریز ساختاری ابزارها می‌تواند انتخاب روش مناسب بین HSM و EDM را تحت تاثیر قرار دهد (شکل ۳).

holgerfig3jan01

مخصوصا، زمانی که این دو تکنیک به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از آنجایی که ممکن است چسبندگی سطوح و یا میزان جلای سطح در قطعات متفاوت باشد، می‌بایست تاثیر هر کدام از این روش‌ها بر روی سطح قالب مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: Mold Making Technology

ترجمه : ایران ملد