اعتراض فولادسازان و تجار به محصولات وارداتی با کیفیت پایین شدت گرفت

واردات بی‌رویه محصولات فولادی طی یک سال اخیر مشکلات زیادی را برای بخش صنعت فولاد ایجاد کرده است، این درحالی است که صنعت فولاد به عنوان یک صنعت استراتژیک از اهمیت زیادی برخوردار است؛از این رو باید مورد حمایت بیشتری نسبت به صنایع مادر دیگر قرار گیرد،، اما صنعت فولاد در ایران بسیار مهجور مانده و به‌رغم تمام تلاش‌های فعالان این صنعت و وعده و وعید مسوولان همچنان با بحران دست و پنجه نرم می‌کند. افزایش تعرفه واردات فولاد، الزام خرید سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی از فولادسازان داخلی، ممنوعیت واردات محصولات فولادی مشابه تولید داخل از جمله تصمیمات مهمی بود که از سوی مسوولان اعلام شده است، اما تاکنون تحقق نیافته است. در روز‌های نخستین مهر ماه سال جاری، مسعود سمیعی‌نژاد، معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن از ابلاغ مصوبه ممنوعیت ۳۰۰ قلم کالای مشابه تولید داخل از سوی سازمان‌های دولتی خبر داد که بر اساس آن، دستگاه‌های دولتی ملزم به تامین فولاد مورد نیاز طرح‌های عمرانی خود از بازار داخل شدند، اما شواهد موجود حاکی از واردات محصولات فولادی از سوی برخی از سازمان‌های دولتی است؛ به گونه‌ای که در برخی موارد این محصولات به حدی وارد شد که به دلیل بی‌تقاضایی به مرحله ضایعات رسیده و در انبارها پوسیدند، اما با این وجود عرضه آن محصولات باز هم ادامه پیدا کرد؛ به طوری که در ماه‌های نخستین پاییز امسال ۲ هزارو ۴۰۰ تن محصول بی‌کیفیت چینی در بورس کالای ایران عرضه شد که با شدت گرفتن اعتراضات فعالان بازار آهن سرانجام هیات‌مدیره بورس کالا عرضه مجدد این محصولات با نام ضایعاتی و با کیفیت و قیمتی بالاتر از ضایعاتی را متوقف کرد.
تازه‌واردهای بی‌انصاف
اما هنوز از عرضه میلگردهای ضایعاتی مدتی نگذشته که مجددا فعالان بازار آهن خبر از واردات تیرآهن‌های چینی می‌دهند. محمد آزاد، رییس اتحادیه آهن‌فروشان درباره کیفیت محصولات چینی که در بازار به وفور یافت می‌شود، گفت: تیرآهن‌های چینی مذکور با استانداردهای ملی کشور تطابق لازم را ندارد و جالب‌تر از آن اینکه حدود یک هزار و ۶۵۰ تن از آن از سوی بازرگانی دولتی در بورس کالا و به نرخ ۵۰۶ تومان عرضه شد که طی معاملات چهارشنبه هفته گذشته این میزان محصول به فروش نرفت، اما همزمان ۶۰ هزار تن تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان به قیمت ۵۷۸ تومان و ۹ ریال به فروش رفت که این امر حاکی از کیفیت بالای تولیدات داخل نسبت به کالاهای مشابه خارجی است، البته این محصولات با قیمت ۵۰۰ تومان دیروز به فروش رسید. به طور طبیعی، خریداران در بازار به دنبال کالای ارزان، اما با کیفیت هستند؛ اما عرضه و فروش تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان نسبت به تیرآهن‌های چینی آن هم با قیمت بالاتر نشان از آن است که خریداران بیشتر به دنبال محصول با کیفیت هستند.
بسیاری از فعالان بازار آهن اعم از تولید‌کنندگان و تجار معتقدند در شرایطی که ایران صادر کننده نمونه تیرآهن به کشورهای اروپایی است چرا باید تیرآهن‌های چینی بی‌کیفیت وارد کشور شود یا اینکه در صورت واردات، تیرآهن‌های
باکیفیت که در شان تولیدات داخل باشد وارد کشور شود. اغلب فعالان صنعت فولاد این سوال برایشان مطرح است که چه ارگانی مسوول واردات کالاهای بی‌کیفیت به کشور است و اصل حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در چه جایگاهی قرار دارد که در این خصوص با تنی چند از دست‌اندرکاران به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در پی می‌خوانید:
تمام محصولات وارداتی استاندارد دارند
نظام‌الدین برزگری، رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از واردات محموله یاد شده اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: از واردات چنین محموله‌ای بی‌اطلاعم.
وی در عین حال تاکید کرد: موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی بر استاندارد بودن تمامی محصولات وارداتی به کشور نظارت دارد و باید پیگیری شود که محموله یاد شده از کدام مبادی و از سوی چه ارگانی وارد کشور شده است.
یک مسوول بازرگانی دولتی در این خصوص تصریح کرد: این شرکت متولی تمامی واردات به کشور نیست و از واردات تیرآهن‌های بی‌کیفیت چینی اطلاعی ندارم. این در حالی است که رییس اتحادیه کشوری آهن و فولاد نیز از واردات ۵ هزار تن تیرآهن بی‌کیفیت چینی به کشور خبر داده و معتقد است این محصولات بی‌کیفیت با قیمت بسیار پایین‌تر از تولیدات مشابه داخل در بازار عرضه شده که موجب افت نرخ این محصول در بازار شده است.
تیرآهن‌های چینی استاندارد ملی ندارند
محمد آزاد افزود: برای واردات کالا به کشور استانداردهای ملی تعریف شده است، اما متاسفانه کالاهایی که استانداردشان از استاندارد ملی کشور پایین‌تر است نیز اجازه واردات به کشور پیدا می‌کنند که این امر به اقتصاد کشور زیان هنگفتی وارد خواهد کرد. رییس اتحادیه کشوری آهن و فولاد خاطرنشان کرد: واردات محصولات بی‌کیفیت به کشور موجب نابودی صنعت فولاد و تولید داخل می‌شود اینکه این محموله توسط چه کسانی وارد کشور شده است چندان ضرورتی ندارد، اما با چنین وارداتی از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به چه صورتی حمایت می‌شود.
ایران صادرکننده نمونه به کشورهای اروپایی
معاون فروش، بازاریابی و صادرات ذوب‌آهن اصفهان نیز در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود با عرضه تیرآهن‌های بی‌کیفیت چینی در بازار رسمی و غیررسمی ذوب‌آهن با ضرر زیادی روبه‌رو شده است، گفت: تولیدات ذوب‌آهن اصفهان تنها از طریق بورس کالا عرضه می‌شود و چهارشنبه گذشته ۶۰ هزار تن از تولیدات این شرکت با قیمت بالاتر از تیرآهن‌های چینی و به نرخ ۵۷۸ تومان و ۹ ریال مورد مبادله قرار گرفت.
محصولات بی‌کیفیت در شان ما نیست
به گفته وی، در شرایطی که ایران در ردیف صادرکنندگان نمونه تیرآهن به کشورهای اروپایی است در شان ما نیست که محصولاتی با کیفیت پایین وارد کشور شود. مدیر فروش ذوب‌آهن اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر مشکل ما تنها برنج‌های وارداتی نیست، بلکه مشکل آهن‌های وارداتی به مراتب حادتر است؛ زیرا این آهن‌ها به علت کاربرد در ساختمان‌ها با خطر جانی و مالی بسیاری همراه است.
در جلسه بررسی می‌کنیم
نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در این خصوص اظهار کرد: به علت ضرورت و مهم بودن موضوع عصر روز یکشنبه هفته جاری جلسه‌ای به محوریت تیرآهن‌های وارداتی بی‌کیفیت در محل انجمن و با حضور رجایی ریاست انجمن برگزار خواهد شد.

منبع:
خبرگزاری دنیای اقتصاد