آموزش نرم افزار Mold Flow -قسمت اول

آموزش نرم افزار Mold Flow -قسمت اول

مقدمه

صنعت قالبسازی یکی از گرایش‌های مهم رشته مکانیک است. در این شاخه از مکانیک به تولید انواع قطعات با استفاده از قالب‌های صنعتی مانند قالب‌های برش‌،پلاستیک‌، دایکست‌، فرم‌،‌خم و‌… می باشد. برای بعضی از این نوع قالبها‌،نرم‌افزارهایی جهت تحلیل و بررسی‌، به منظور دستیابی به بهترین نتایج قبل ازتولید انبوه توسط کمپانی‌هایبزرگ صنعتی طراحی شده‌اند‌. Pro Cast، Super Forge، Mold Flow و…از جمله این نرم‌افزارهامی‌باشند.Mold Flowشاخص‌ترین نرم افزار موجود در بازار صنعتی دنیا ، به منظور طراحی و تحلیل قالب‌های تزریق پلاستیک می‌باشد. این نرم‌افزار برای اولین بار در سال ۱۹۷۸و در ایالت ماساچوست امریکا معرفی شد‌. شمار شرکت‌هایی که از این نرم‌افزار قوی‌، برای تولیدات پلاستیکی خود استفاده می‌کنند، به بیش از  ۵۰۰شرکت می رسد.این نرم افزار دارای دو ماژول اصلی با عناوین Mold Flow Plastic Adviser  و Mold flow Plastic Insight  می باشد. در MPA ، طراحی و تحلیل به صورت اولیه  و مختصر انجام می شود که حسن آن، بالا بودن سرعت آنالیز ‌می‌باشد اما ممکن است آنالیزها دقت بالایی نداشته باشد . اما در MPI‌، طراحی و تحلیل به طور کامل ، مشخص و مفصل صورت می‌گیرد و سرعت آنالیز با توجه به پارامترهای ورودی ممکن است به ساعت‌ها به طول بیانجامد ‌. در این مجال ، سعی بر این است تا شرح جامع و کاملی از این نرم افزار را در محیط MPI ارائه بدهم .

Untitled-1

نرم افزار mold flow

فصل اول

آشنایی با محیط MPI

محیط این نرم افزار به مانند دیگر نرم افزارها، دارای نواحی مختلفی می باشد که در شکل زیر قابل مشاهده است . بعضی از این نواحی عمومی و بعضی دیگر ، خاص این نرم افزار می باشد .

1

همانطور که در شکل بالا مشاهده کردید ، این نرم‌افزار دارای بخشهای گوناگون است که به شرح زیر می باشد :

  1. منوی اصلی
  2. نوار ابزار
  3. ناحیه گرافیکی
  4. مدیریت پروژه
  5. مدیریت تحلیل
  6. مدیریت لایه ها

۱- منوی اصلی :

این منو شامل تمامی آنالیزها ، دستورات، نمایشها ،راهنمایی‌ها و‌تنظیمات کلی نرم‌افزار می باشد. بعضی از این دستورات در نرم‌افزار های دیگر موجود و بعضی دیگر خاص این نرم‌افزار می‌باشد.

3

۲- نوار ابزار :

این نوار ابزار،ازابزارهای پر کاربرد درون منوی اصلی تشکیل شده است و در حالت پیش فرض زیر منو اصلی قرار دارد.دسترسی آسان به دستورات و سرعت عمل بیشتر، از اهداف این بخش است .

4

۳- ناحیه گرافیکی :

نمایش قطعات تحلیلی در این قسمت به وضوح قابل رویت است .

ناحیه گرافیکی : نمایش قطعات تحلیلی

ناحیه گرافیکی : نمایش قطعات تحلیلی

۴- مدیریت پروژه :

این قسمت برای وارد سازی محصول است .

مدیریت پروژه

مدیریت پروژه

۵- مدیریت تحلیل :

شامل کلیه مراحل از جمله مش‌بندی، معرفی جنس‌، تنظیمات دستگاه تزریق و اجرای پروسه تحلیل می‌باشد .

مدیریت تحلیل

مدیریت تحلیل

۶- مدیریت لایه ها :

در این بخش می‌توان تحلیل را در لایه‌های مختلف مدیریت کرد و به آنالیز سرعت بخشید .

مدیریت لایه ها

مدیریت لایه ها

ارسال شده توسط مرتضی نظرپور