چرا قالب پریفرم PET قبل از تولید نیاز به آزمایش دارد؟ بخش سوم

چرا قالب پریفرم PET قبل از تولید نیاز به آزمایش دارد؟ بخش سوم

چگونگی انتخاب سیستم راهگاه گرم برای قالب سطل رنگ

۱۰ نکته برای انتخاب سیستم راهگاه گرم

به طور معمول، قبل از انتخاب سیستم راهگاه گرم برای قالب سطل رنگ، ما باید درک کامل از ۱۰ فاکتور زیر برای انتخاب یک سیستم درست راهگاه گرم داشته باشیم:

طراحی محصول. طراحی محصول معمولاً اولین مرحله است که باید تکمیل گردد و آخرین مرحله ی آن با سیستم راهگاه گرم تمام می شود. به منظور حصول اطمینان از اینکه ماده در فرایند قالب گیری به تحرک بهتری می رسد و در انتهای قالب گیری محصول قالب گیری شده ظاهر صاف تر و خروج راحت تری دارد، باید طراحی ساختاری محصولات شامل این فاکتور ها باشد.

ماده ی پلاستیکی. مواد پلاستیکی مختلف دارای ویژگی های فرآوری متفاوتی می باشند که به طور کلی به ویسکوزیته و همچنین حساسیت دمایی فرآوری وابسته می باشند. این متغیر های فرایندی، انتخاب سیستم های راهگاه گرم را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

وزن محصول. به طور کلی، به ازای وزن های مختلف محصولات، نیاز آن ها به راهگاه گرم به طور کامل متفاوت خواهد شد. اما چه محصول یک کلاه کوچک باشد یا سپر بزرگ یک کامیون باشد، می تواند به راحتی برای سیستم های راهگاه گرم خود طراحی شود.

چرخه. تولید سریع به معنی نیاز بسیار به توسعه ی نازل های مورد نیاز می باشد، به عنوان مثال، نازل باید به دقت انتقال حرارت را انجام بدهد و با دوام باشد. هنگامی که دمای بالانس سیستم راهگاه گرم قالب سطل رنگ مناسب نباشد، می تواند تاثیر زیادی روی شکل محصول بگذارد. به طور کلی، در مورد سیستم راهگاه های گرم اولیه، اغلب طرح بندی دمای آن های مناسب نمی باشد، اما توسعه های جاری سیستم راهگاه گرم می تواند کارآیی تولید ثابتی را فراهم کند و قابلیت اطمینان آن نیز می تواند شرایط تولید عادی را برآورده کند.

قالب ۱۰ لیتری سطل رنگ. به طور کلی، با سیستم راهگاه گرم انتخابی، فاکتور های مربوط به قالب شامل موارد زیر می شوند: تعداد حفره ها، روش فرآوری ماده، طرح بندی نازل ….

راهگاه. اغلب، مردم به قالب راهگاه گرم، قالب پلاستیکی “بدون راهگاه” می گویند. این عبارت تاحدودی نادرست می باشد، چراکه قالب گیری به اصطلاح “بدون راهگاه” در واقع نمی تواند جایگزین راهگاه شود. در حقیقت، هدف از استفاده سیستم راهگاه گرم پرهیز از اتلاف ماده می باشد، بنابراین، در مواد خام صرفه جویی می کند. در حالی که سیستم راهگاه گرم، ماده راهگاهی و فرایند دستی و مکانیکی قبلی را حذف می کند.

دریچه (نوع نقطه ای یا نوع سویچی)[۱]. برای دریچه ی نقطه ای، به منظور ثابت کردن تعادل مناسب گرم کاری در هر چرخه ی قالب گیری، نازل حرارتی باید دو کاربرد ذوب کردن ماده و سرد کردن تا دمای ماده ی آب بند را داشته باشد. دریچه ی سویچی برای آب بندی دریچه، روش های مکانیکی را اتخاذ می کند (پین های سویچی متحرک).

کنترل دما. معمولاً هر نازل باید به وسیله یک واحد کنترل دمای نسبتاً پیچیده کنترل شود. سیستم کنترل PID به طور متداول برای تضمین کنترل شدن دقیق حرارت دهی استفاده می شود. اخیراً، از این روش کنترلی به صورت گسترده استفاده شده است.

مشخصه ماشین قالب گیری به روش تزریق. معمولاً نیازهای ویژه ی ماشین قالب گیری به روش تزریق شامل موارد زیر می شود: نصب قالب ها با سایز داده شده، نیروی کافی نگه داری (کلمپ کردن) زمان دست کاری شده چرخه، پلاستیکی کردن ماده کافی، برآورده کردن نیاز به کنترل دقیق دما و تزریق دقیق.

نازل. انواع مختلف نازل مطابق سایز کلی، توزیع دمایی، مشخصات فیزیکی، مواد (مس، فولاد،…)، نگه داری و قیمت.

چگونه قالب پریفرم PET شیشه (مربا) را بسته بندی کرد؟

قالب پریفرم PET شیشه به صورت گسترده به منظور ساخت پریفرم PET شیشه استفاده می شود، اما چگونگی بسته بندی این نوع قالب برای اکثریت ما مشکل می باشد. موارد زیر نکاتی برای پرداختن به این مشکل می باشد:

  • حفره ی قالب پریفرم توسط اسپره ی روغنی ضد زنگ پوشیده می شود.
  • اجزای متحرک توسط گریس پوشیده می شوند.
  • دهانه اسپرو توسط کره[۲] مسدود می شود.
  • جداکننده[۳] قفلی قالب نصب می شود و ویژگی های خاص آن نیازهای طراحی را برآورده می کنند (سه صفحه قالب به صفحه ی B متصل می شود)، دست کم دو قطعه.
  • تصاویر قالب، تصاویر ساختاری، تصویر طرح خط آب، قطعات اضافی و اطلاعات فروشنده های ماده قالب، اسناد دستی، لیست های پکینگ و الکترونیکی.
  • سطح قالب پریفرم شیشه ی پلاستیکی باید رنگ شود (اگر شرایط خاصی از سوی مشتری مطرح بود، طبق شرایط قراردادی و تکنیکی پیش روید)
  • نتایج مونتاژ را بررسی کنید
  • قطعات اضافی در کنار قطعات شکستنی و نام فروشنده
  • پیچیدن پلاستیک بسته بندی
  • لوگو بر روی جعبه ی بسته بندی چوبی
  • جعبه ی چوبی مستحکم بسته بندی

چهار مشکل عمده ی تزریق قالب پریفرم  PCO28MM

  • سفید شدن قسمت تحتانی پریفرم PET: عمده علت این امر، دمای ناکافی راهگاه گرم یا به اندازه ی کافی زیاد نبودن دمای ماده می باشد. بدین منظور می توان از چیزی برای عایق کردن بهتر استفاده کرد، دمای نازل را افزایش داد، افزایش مناسب دمای ماده و افزایش سرعت تزریق در حین کاهش فشار فشرده سازی و کاهش سرعت آب سرد کننده.
  • پریفرم تیره PET: علت عمده ی این اشکال ممکن است خشک کردن ناکافی، پلاستیکی کردن ناکافی، دیواره بسیار ضخیم پریفرم، سردکاری ضعیف، مواد خارجی مخلوط شده در محفظه باشد. راه حل: ماده ی PET را در طی ۴ ساعت در یک کوره گرم خشک کنید، دمای ماده و سرعت چرخش ماردون را افزایش دهید، بررسی کنید که آیا دمای خشک کردن بسیار کم است، یا حجم تزریق نادرست است و دمای خشک کردن بالای ۱۶۰ درجه و میزان رطوبت کمتر از ۰٫۰۲% است.تغییر رنگ از صاف به تیره: دلیل عمده، دمای خروج بسیار بالا می باشد. راه حل: سردکاری را تقویت کنید، زمان سردکاری را افزایش دهید و زمان تزریق را تغییر دهید.
  • تیرگی در یک طرف پریفرم PET: دلیل عمده ممکن است به خاطر فشار نگه داری بسیار بالا و سوراخ بایاس دریچه در قسمت تحتانی حفره قالب PET پریفرم PCO28MM باشد. راه حل: میزان تزریق و فشار نگه داری را کاهش دهید و موقعیت دریچه ی قالب را درست کنید.
  • زرد شدن یا رگه های نقره ای روی پریفرم PET: دلیل عمده احتمالاً تجزیه ماده ی PET به دلیل دمای بسیار بالا می باشد. راه حل: دمای خشک کردن را کاهش دهید، زمان خشک کردن را افزایش دهید، سرعت تزریق را نتظیم کنید، دمای ماده را کاهش دهید و از دمای نازل حرارتی بکاهید.

[۱] Pin point style or shut-off style

[۲] butter

[۳] stripper

منبع : اینترنت

برگردان : ایران ملد