یک سطح افزایش یافته از دانش EDM

یک سطح افزایش یافته از دانش EDM

درک گزینش ماده­ ی الکترود و رابطه­ ی میان الکترود، ماده­ ی قطعه کار و پارامترهای ماشین می­تواند به بهبود بازده EDM کمک کند.

تکنولوژی EDM مته کاری[۱]در طی سال­ ها پیشرفت بسیار زیادی کرده است و بسیاری از فرایندها و تصمیماتی را تغییر داده است که یک اپراتور EDM در به کار اندازی ماشین روبه­ رو خواهد شد. اگرچه ممکن است اپراتورها به جدیدترین تکنولوژی ابزار ماشین دسترسی داشته باشند، اما هنوز برای آن­ها مهم است که برای درک پارامترهای ماشین و اثر هر کدام از آن­ها بر روی محصول تکمیل شده، آموزش کافی دریافت کنند.

بیشتر آموزش EDM به سطوح عملیات پایه و پیشرفته تقسیم می­ شود و موضوعاتی مانند تئوری EDM، نگه­داری پیشگیر، تمرین­ های عملیاتی، برنامه­ ریزی و تکنولوژی­ های پیشرفته را پوشش می­­ دهد. با این حال، این مسائل در ابتدا بر روی خود مته­ی EDM متمرکز می­ شوند نه بر روی مواد قابل مصرف مربوط به این ماشین. به عنوان مثال، روغن دی الکتریک استفاده شده در فرایند EDM ، فیلترهای استفاده شده در حفظ تمیزی سیال دی الکتریک و حتی ماده­ ی الکتریکی استفاده شده برای تکمیل احتراق.

آیا می­دانستید که ماده­ ی الکترود مورد استفاده در فرایند EDM رابط ه­ای مستقیم با عملکرد و بازده احتراق EDM دارد؟ این امر مشابه غذایی است که ما برای حفظ سلامتی و ماندن در بهترین حالت فیزیکی ممکن می­ خوریم. اگر ما غذاهای سالم بخوریم و ورزش کنیم، پس ما می­ توانیم انتظار داشته باشیم که دارای انرژی کافی باشیم و بیماری کمتری نسبت به حالتی داشته باشیم که ما عمدتاً غذاهای ناسالم مصرف می­ کنیم و زندگی بدون فعالیتی داریم.

در این رابطه، ماده ­ی الکترود استفاده شده در احتراق EDM باید با عملیات هماهنگ باشد تا در بالاترین سطوح بازدهی، موفقیت را تضمین کند. مسلماً، حتی ماده­ای نامناسب برای الکترود نیز می­ تواند کار را تکمیل کند، اما به چه قیمتی؟ برای تضمین کارآمدترین عملیات، هرفرد، از مالک کارگاه تا اپراتور ماشین باید آموزش کافی درباره­ی اثر ماده­ ی الکترود بر بروی فرایند EDM را دریافت کند. این کار به منظور جایگزین کردن آموزش با OEM مته­ کاری نیست، بلکه برای تکمیل آموزش و ارتقای دانش اپراتور به یک سطح افزایش یافته از دانش می­ باشد.

اجازه دهید که پنج فاکتور اصلی گزینش ماده ­ی الکترود را بررسی کنیم. این پنج فاکتور می ­توانند اثر مهمی بر روی عملکرد EDM داشته باشند و باید به عنوان اساس آموزشی پیشنهادی شما به اپراتورهای EDM استفاده شوند.

قابلیت ماشین­کاری. تنها سهولت ماشین کاری، لزوماً یک ماده را بهترین انتخاب برای الکترود نمی­ کند. به عنوان مثال، هر ماشین­کاری که تا به حال گرافیت را ماشین کاری کرده است می­داند که گرافیت به راحتی برش داده می­ شود. با این حال، ماده­ ی الکترود باید به اندازه­ی کافی مستحکم باشد تا در برابر آسیب ناشی از دستکاری شدن و خود فرایند EDM مقاومت کند. استحکام و اندازه ­ی کوچک ذرات برای دست یابی به شعاع­ های کمینه و تلرانس ­های دقیق نیز مهم می­ باشند. سختی ماده نیز فاکتوری در ماشین کاری گرافیت می ­باشد. همانطور که احتمال خرد شدن مواد سخت­ تر الکترود در حین فرایند ماشین کاری بیشتر است.

نرخ خارج سازی فلز. MRR معمولاً به صورت مکعب میلیمتر بر ساعت یا مکعب اینچ بر ساعت بیان می­ شود اما می­ تواند به صورت حقیقی به عنوان دلار بر ساعت بیان شود. برای دست­یابی به MRR کارآمد، تنظیمات درست ماشین تنها مسئله­ ی مهم نمی ­باشد. بلکه شامل انرژی مستقیماً هدر رفته در فرایند EDM نیز می­ شود.

به طور کلی، الکترودهای گرافیتی بسیار کارآمدتر از الکترودهای فلزی می­ باشند، با این حال، نرخ ­های خارج سازی فلزات در میان انواع گرافیت به صورت گسترده تغییر می­ کنند. با ترکیب درست الکترود ماده/کار فلز/کاربرد، MRR می­ تواند ماکسیمم شود.

مقاومت در برابر فرسایش[۲]. چهار نوع فرسایش عبارتند از حجمی،کنج، انتها و کناره. از میان ۴ نوع، فرسایش کنج مهم­ترین نوع فرسایش می­باشد زیرا کانتورهای برش نهایی توسط قابلیت الکترود در مقاومت در برابر خوردگی کنج­ها و گوشه­های آن تعیین می­شوند. این فاکتور به دنبال این است که آیا الکترود می­تواند در آسیب­ پذیرترین نقاط خود در مقابل خوردگی مقاومت کند، در نتیجه فرسایش کلی کمینه خواهد شد و ماکسیمم طول عمر الکترود به دست می­آید. خوردگی الکترود قابل اجتناب نمی­ باشد اما می­ تواند با انتخاب ترکیب ماده/کار فلز الکترود و ماشین کاری در وضعیت­ های بهینه، کمینه شود.

توانایی هر الکترود برای تولید و نگهداری جزئیات مستقیماً به مقاومت فرسایشی آن و قابلیت ماشین کاری آن مربوط می­ شود. کمینه کردن فرسایش کنج به یک ماده­ ی الکترود نیاز دارد که استحکام زیاد را با مقاومت زیاد در برابر دما ترکیب کند.

پرداخت سطح. سطح صیقلی مناسب از ترکیب ماده­ ی مناسب الکترود، شرایط مناسب شستشو و تنظیمات مناسب تامین توان به دست می­ آید. فرکانس بالا، توان کم و چرخش در مدار بهترین پرداخت را ایجاد می ­کنند زیرا این شرایط، فرو رفتگی ­های کوچک تر و نامشخصی در فلز کاری ایجاد می­ کنند. پرداخت نهایی سطح ، تصویر بازتابی سطح الکترود خواهد بود.

این به این معناست که، به عنوان مثال، درجه­ های گرافیتی با دانه­ های به اندازه­ی کوچکتر از ۱ میکرون و استحکام کششی بسیار زیاد، ساختار ایزوتروپ و یکنواخت و یا با دانه ­های به اندازه­ی ۱ تا ۵ میکرون، ساختار ایزوتروپ و یکنواخت و استحکام زیاد گزینه­ های مطلوبی برای الکترودهای نهایی خواهند بود.

هزینه­ ی ماده. به طور کلی، هزینه ­ی ماده­ ی الکترود تنها بخش کوچکی از هزینه ی کار EDM را نشان می­دهد و این دلیلی است بر اینکه چرا اغلب این فاکتور نادیده گرفته می­ شود. زمان ساخت، زمان برش، فرسایش کاری و الکترود تماماً فاکتورهایی می ­باشند که به ماده­ ی الکترود بیشتر از هر فاکتور دیگری وابسته می­ باشند. بنابراین، ضروری است که مشخصات و ویژگی ­های عملکردی مواد موجود الکترود را بدانید تا شما بتوانید چگونگی اثر گذاری آن­ها بر فلزات ماشین کاری شده را به طور کامل درک کنید. این داده ­­ها هنگام انجام آنالیز هزینه/عملکرد برای تعیین هزینه­ ی واقعی کار EDM ضروری می ­باشند.

صرفه نظر از ماشینی که شما استفاده می­ کنید. هر کدام از این فاکتورهای عملکردی توسط ماده ­ی الکترود تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. خواه شرایط کار نیاز به پرداخت خاص سطح، فرسایش الکترود و یا MRR داشته باشد، یک ماده ­ی منسجم کارآمد برای دست­یابی به نتیجه­ی مطلوب حیاتی می­ باشد.

————————————————————–

[۱] Sinker EDM technology

[۲] Wear resistence

 

منبع : اینترنت

برگردان : ایران ملد