گامی به سوی تعالی صنعت قالب سازی

گامی به سوی تعالی صنعت قالب سازی
صنعت قالب سازی را می توان یک صنعت پنهان دانست زیرا آثار تلاش قالب سازان به رویت و دید مصرف کننده نمی رسد اما به عنوان یک کالای سرمایه ای واسطه ای نقشی بی بدیل در تولید محصولات صنعتی دارد . در بازار رقابتی امروز هدف تمام تولید کننده ها و صاحبان صنایع تولید محصولات در کوتاه ترین زمان و بالاترین کیفیت با هزینه تولید پایین می باشد. همانگونه که میدانید تعداد زیادی از قطعات مورد استفاده در صنایع توسط انواع قالب ها تولید می شود. پس میتوان از صنعت قالب سازی به عنوان یک صنعت مادر یاد کرد.
صنعتی که با سپری شدن سال های متمادی و پشت سر گزاردن موانع و مشکلات پیش رو اکنون به مرحله ای از بلوغ و توانایی رسیده که باعث ترقی و رشد صنعت کشور در بسیاری از زمینه ها شده است. اما با تمام این تفاسیر صنعت قالب سازی کماکان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که این مشکلات به مثابه کوهی عظیم در برابر این صنعت نوپای کشور قد علم کرده است. امسال که سال نوآوری و شکوفایی است می تواند بهانه خوبی باشد تا با جلب حمایت های دولت به رشد و شکوفایی این صنعت کمک شایانی کرد.

در این میان شرکت ساپکو به منظور یکی از حامیان  صنعت قالبسازی بر خود واجب دانسته تا در راستای حمایت از این صنعت اقدام به برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی صنعت قالب سازی کند. به همین منظور ساپکو با دعوت از قطعه سازان ،قالب سازان و متخصصان این رشته به منظور معرفی هر چه بیشتر صنعت قالب سازی به نمایش گذاشتن توانمندی های موجود در صنعت قالب سازی،صنعت خودرو ،شناسایی مشکلاتی که امروزه صنعت قالبسازی را در برگرفته، بررسی و یافتن راه حل هایی برای رفع آن ،تلاش برای جلب حمایت از صنعت قالب سازی و ایجاد راه های تعامل بیشتر با سایر قالب سازان اقدام به برگزاری این نمایشگاه کرد . نخستین نمایشگاه‏ قالب سازان صنعت خودرو که با همایشی در این زمینه کار خود را آغاز کرد مورد استقبال کم نظیر مسئولان،متخصصان و کارشناسان قرار گرفت . البته ۳۵ شرکت قالب سازی که با حضور خود به هر چه با شکوه تر برگزار شدن این نمایشگاه کمک شایانی کردند جای تقدیر و تشکر دارد. گرچه اهدای لوح به ۱۱ قالب ساز برتر پاسخ گوی زحمات بی وقفه آنان نیست ولی می تواند مرهمی باشد برای دلهای صبورشان تا با امید به آینده بتوانند سختیهای این راه دشوار را آسان تر تحمل کنند.

اکثر قالب سازان اذعان داشتند که این نمایشگاه و همایش بسیار خوبی بوده است و جای امیدواری است که ارتباط تنگاتنگ بین تامین کنندگان قطعات و قالب سازان ایجاد شود و با شرکت در این نمایشگاه ها گامی موثری در پیشرفت صنعت قالب سازی ایران برداشته شود. صنعت قالب سازی صنعت علمی است که امکان ندارد بدون آموزش علمی بتوانید بخصوص در صنعت خودرو به تلرانس ها و ظرافت هایی که صنعت خودرو نیاز دارد برسید.

قالب سازان ایران به لحاظ کیفی از قالب سازان چین تایوان وکره برتر هستند باید حمایتی صورت گیرد که مردم ایران برای تهیه قالب به کشورهای چین و کره و تایوان و غیره نروند.

با قالب سازها تبادل فنی خوبی به عمل آمده است و از زمینه کاری و نحوه و نوع فعالیت یکدیگر آگاهی پیدا کردند. تشکیل چنین نمایشگاه ها ،زایش و تولد جدیدی برای صنعت قالب سازی است به لحاظ کمی توجه بیشتری شود و تعداد همکاران قالب ساز بیشتری در این نمایشگاه ها و همایش ها شرکت کنند تا تبادل اطلاعات بیشتری صورت گیرد. چرا که در ظرف ۱۲ سال گذشته این صنعت رشد خوبی داشته و با شرکت دراین همایش ها و نمایشگاه ها می توانند خودنمایی بیشتری کنند و مدیر عامل ساپکو نیز مکانیزمهای تشویقی برای این صنعت قائل شده اند به طوری که اگر هر سازنده ای قالبی که در خارج از کشور ساخته شود ما به تفاوت به آن سازنده پرداخت می شود و دست واسطه گرهای فراوان در این صنعت عملا بسته می شود که این یک تشویق بسیار خوبی برای قالب سازان می باشد. که درخور تشکر و قدردانی می باشد. قالب سازها انتظار سوبسید گرفتن ندارند فقط جلوی ورود قالب خارجی به کشور گرفته شود.

از لحاظ غرفه ها و مدیریت سیستم و امکانات بسیار عالی بوده است و تلاش شبانه روزی انجام گرفته است بخصوص کارشناسان قالب و ابزارزحماتی زیادی را متحمل شدند برای بهتر اجرا شدن همایش و نمایشگاه در صنعت قالب سازی ایران هم ابزار هست هم دانش کافی این صنعت فقط حمایت لازم صورت نگرفته است.

جمیع قالب سازان بر این عقیده بودند که بهتر است تعداد این نمایشگاه ها و همایش ها افزایش یابد و شرکت های بیشتری دراین نمایشگاه شرکت نمایند و درخصوص صنایع جانبی خیلی شرکت های قوی تر و بهتری می توانند حضور داشته باشند .

باید منافع ملی به منافع شخصی افراد ترجیح داده شود. منافع ملی ما ایجاب می کند که ارز را از کشورمان خارج نکنیم میزان پولی که برای صنعت قالبسازی که از کشورمان خارج می شود اگر در این مملکت هزینه شود بسیاری از جوانهای این مملکت دارای شغل می شوند و چون صنعت قالب سازی یک صنعت خلاق است و یک هنر فکری محسوب می شود می تواند در زایش فکری و ایجاد خلاقیت در جوانان و نسل آینده مملکت ما داشته باشد. برای سالهای آینده به لحاظ کمی در فضای باز نمایشگاه تشکیل شود تا تعداد قالب سازان بیشتری شرکت کنند تا قالب سازان بتوانند قالب های سنگین تری را برای نمایش بیاورند.

در سالهای اینده از قالب سازان خارجی نیز دعوت شود که در نمایشگاه شرکت کنند تا بتوانیم از علم و دانش و تجربه آنان نیز مطلع شویم و تبادل اطلاعات با آنان نیز صورت گیرد و از نزدیک با آنان دیدار و گفت و گو داشته باشیم و بیشتر با صنایع قالب سازی خارجی آشنا شویم .

در رسانه ملی تبلیغات وسیعی صورت گیرد تا صنعتگران و متخصصان گسترده ای از این نمایشگاه دیدن کنند و تبادل اطلاعات به عمل آید . و تعداد زیادی از قالب سازان برای سالهای آینده برای نمایشگاه شرکت کنند چو ن در حال حاضر این حضور خیلی محدود و اندک بوده است.

صنعت قالب سازی پلاستیک،قالب دایکست(دایکاست)،قالب فلزی،برش،خم،کشش،قالب سنبه ماتریس به صورت یک رشته دانشگاهی در نظر گرفته شود و تدریس دانشگاهی شود.

باید برای صنعت  قالبسازی پلاستیک و لاستیک و قالب فلزی و دایکاست تبلیغ زیادی صورت گیرد و امید ایجاد کنند.

بعضی از قالب سازان اظهار داشتند که این تشکل یک سورپرایز برای آنها بوده است و به خوبی اداره شده است . استقبال فراوانی که از نمایشگاه و از طرف قشر متخصص صورت گرفته به خاطر همین تبلیغات و اطلاع رسانی خوبی بوده که صورت گرفته به طوری که تا آخرین روز از شهرهایی مثل شیراز و اصفهان دانشجویان و متخصصان برای بازدید از نمایشگاه آمده بودند. که تعداد بازدیدکنندگان و استقبال قشر صنعتگر و متخصص نشانگر این موضوع بوده است.

یکی از شرکت کنندگان در این نمایشگاه اعتقاد داشت که از مشکلات اساسی این صنعت نداشتن متولی است و با کاری که ساپکو انجام داده است و اگر ادامه داشته باشد این صنعت خیلی زود به رونق می رسد و این به دلیل این است که ما استعدادهای بسیار خوبی در صنعت قالب سازی داریم .مشکل بعدی ارزان بودن نرخ دلار است که باعث می شود قالب از خارج بیاید. مشکل بعدی عدم حمایت دولت از این صنعت می باشد. در کشورهای چین،تایوان و کره دولتهایشان به قالب سازها سوبسید می دهند که بتوانند بازار جهانی را در دست بگیرند. سایر مشکلات نیر وجود دارد که با راهکاری که مهندس شیواپور پیش روی قالب سازان قرارداد یعنی تشکیل انجمن می توانیم مشکلات را به راحتی حل کنیم مثل تهیه فولاد- تهیه قطعات استاندارد- ابزار و استفاده از خدمات متقابل بین قطعه ساز و قالب ساز .

مشکل نقدینگی از مشکلات بسیار حساس و مهم می باشد. نیروی انسانی متخصص در زمینه قالب سازی کم است که باید آموزشهای لازم دراین مورد صورت گیرد.

یکی دیگر از مشکلات عنوان شده بسته بودن ارتباطات و انتقال اطلاعات در کشور بوده است به طوری که اطلاعات خیلی سخت تبادل می شود . باید شرکتهای بزرگ اطلاعات خوب خود را به شرکتهای دیگر انتقال دهند و ارتباط بین شرکتهای قالب سازی از طریق همین گردهمایی ها بیشتر شود تا تبادل اطلاعات بیشتری صورت گیرد.

منبع:
صنعت خودرو