اتوماسیون تولید به کمک رایانه (CAM) یک فرآیند است نه یک هدف

اتوماسیون تولید به کمک رایانه (CAM) یک فرآیند است نه یک هدف

برنامه ریزی اتوماتیک NC یک استراتژی برای حصول تولید بهبود یافته، کیفیت و پایداری می باشد.باوجود عدم اعتماد بواسطه کوچک شدن ائتلاف قالبسازان، یک تمایل استراتژیک در قالبسازان بوجود آمد تا یک راه بهتر برای بکارگیری استعدادشان پیدا کنند. اعمال نفوذ بهتر در مهارت های کارمندان موجود می تواند به قالبسازان اجازه دهد تا راحت تر اپراتورها را مورد سنجش قرار دهند تا بتوانند نیازهای مشتری ها در تولید را برآورده کنند. متاسفانه، حتی با وجود استفاده از این منابع، تلاش های برنامه ریزی NC هنوز در بسیاری از شرکت ها و قالبسازی ها در تنگنا باقی مانده اند.

تکنیک های برنامه ریزی NC دستی ، امروزه بعنوان یک روش استاندارد برای قالبسازان باقی مانده است.اگرچه این روش می تواند موفقیت آمیز باشد، اما نیاز به کارمندان ماهر دارد و هنوز به پارامترهای زیادی مانند زمان برنامه نویسی، پرداخت کاری برای پروژه های فردی وابسته است. این حتی زمانی که بسیاری از مراحل برنامه ریزی NC با تکرار زیاد انجام می شود ،صادق است.

اجزاء و فرآیندهای استاندارد برای صفحات، اتصالات، سوراخ کاری ها، حفره ها و ماهیچه ها بین ۷۵ تا ۹۰ درصد بازار قالبسازان NC را در بر می گیرد.این می تواند پتانسیل خارق العاده ای برای قالبسازان برای درک برگشت سرمایه گذاری در برنامه ریزی NC اتوماتیک بهمراه داشته باشد.

مزایای استفاده از برنامه ریزی اتوماتیک شامل:

  • حداقل زمان و هزینه های وابسته برای آموزش کارمندان جدید.
  • افزایش ثبات و تولید، همچنان که تمام کارمندان از انجام کارها به بهترین نحو ممکن سود می برند.
  • خطاهای که به علت فرآیندهای دستی می باشند، کاهش می یابد .
  • زمان کمتری برای تولید برنامه های NC مورد نیاز است .
  • استفاده بهتر از زمان کارمندان، که آنها را قادر می سازد بر روی فعالیت هایی که ارزش افزوده بیشتری دارند متمرکز شوند.

با این مزایا، چرا اتوماسیون برنامه ریزی NC هنوز یک روش استاندارد نشده است؟

از نظر تاریخی، تلاش های صنعت برای اتوماسیون، شناسایی یک خانوداه از مکان هندسی هایی می باشد که بتوانند برنامه NC با راند امن بالا و ۱۰۰ درصد ایمن بدون هیچگونه دخالت کاربر تولید کند. این اتوماسیون کامل NCمی باشد و فرآیند دربرگیرنده آن می تواند پیچیدگی آن را از کار بیاندازد، و نیاز دارد که یک ارتباط مستقیم با استانداردهای فرآیندی هم در زمینه طراحی و هم در زمینه تولید بوجود آید و نیازمند یک سرمایه گذاری مالی در برنامه های سفارشیی که برای API (رابط کاربردی برنامه ریزی) سیستم میزبان CAM ایجاد می شود ،می باشد.

راه حل های اتوماسیون نتیجه گیری شده، معمولا بدلیل ماهیت انعطاف ناپذیر خود بوسیله کارمندان طرد شده اند. تا زمانی که اتومامسیون کامل NC بیانگر یک تئوری ایده آل می باشد، این روش اتوماسیون لزوما برگشت سرمایه را تضمین نمی کند. این یک روش “تمام یا هیچکدام” می باشد که تمرکز زیادی بر روی خطای سیستم دارد. بیشتر از اینکه بر روی طیف وسیعی از پروژه های مربوط به خصوصیات معمول و فرآیندی که از اتوماسیون بهره میبرند تمرکز کنید.

روش مدرن تر برنامه ریزی NC که یک سری از تجهیزات و یا کاربردها در خط جریان برنامه ریزی و بسیاری توابع اتوماتیک شده براساس دانش پرسنل صلاحیت دار تولید شده است. این محیط برنامه نویسی بیشترین انعطاف را برای تولید و تعامل با طبیعت خود داراست، که به ما اجازه کاربردهای هوشمندانه اتوماسیون را میدهد جاییکه مصرف کنندگان CAM آن را مفید یافته اند، اما همچنان ساختارها را برای فرآیند خط جریانی قرض می گیرند با اعتماد نمودن بر روی بهترین عملیات هایی که در کاربرد CAM ذخیره شده است.

برای قالبسازان، حفره ها و سوراخ ها سخت ترین کار برای اختصاصی سازی فرآیند استاندارد می باشد. زیرا بدیل طبیعت ذاتی آن ، نمی توان آن را تماما اتوماتیک نمود.

فرآیندهای تکمیلی توسط محصولات منحصر به فرد و شعاع های کوچک تعیین می شوند. این یک هدف واقعی برای اتومات کردن اغلب فرآیندها در برنامه ریزی NC ساختاری شده می باشد که می تواند یک محصول نیمه نهایی پایدار را برای عملیات نهایی به پرسنل ماهر برساند.

محیط برنامه نویسی NC طراحی شده برای ماشین کاری های حفره و سوراخ ممکن است که بصورت زیر باشد:

  • مدل را وارد نمایید، مواد را مشخص نمایید، تثبیت کننده ها را تعیین نموده و تمام نقشه های کاری را ایجاد نمایید.
  • عملیات بلاک سایزینگ را انجام دهید (بلوک کردن صفحات)
  • برای هندسه سوراخ شناسایی انجام دهید تا برای سوراخ کاری استراتژی مشخص شود.
  • استراتژی های خشن کاری را با انتخاب ابزار برشی بر اساس خصوصیات ماشین، مواد و پروژه تعیین نمایید.
  • خصوصیات هندسه pocket و ماکروها را برای تعیین استراتژیهای نهایی تعیین نمایید.
  • ابزار مناسب جهت گوشه ها را انتخاب کرده تا قوس گوشه ها به درستی ماشین کاری شوند.
  • ابزار نیمه پایانی را تعیین نمایید.
    یک محیط طراحی برنامه نویسی NC می تواند منجر به سریعتر شدن برگشت سرمایه شود، همچنان که مراحل کوچکتر فرآیند برای توصیف نمودن، مدیریت و ادراک ساده تر هستند، و ممکن است که اگر برای هر مرحله بصورت انفرادی توصیف انجام شود، ساده تر شود. اگر هزینه یا سود یک مرحله خاص مشخص نباشد، میتوان این مرحله را بصورت مرسوم و دستی انجام داد.

قالبسازی هایی که با موفقیت یک سیستم اتوماسیون را بکار گرفته اند فهمیده اند که این هدفی نیست که بخواهند به آن برسند بلکه یک فرآیندی است که باید در طول زمان و بصورت مداوم پیگیری، پالایش و استفاده شود. برنامه نویسی ساختاری NC محیطی تهیه می نماید که این استراتژی بخوبی رشد نماید.

یک فرآیند را دنبال نمایید

برای اینکه هر یک از پروژه های اتوماسیون موفق باشد، مدیریت باید به گروه سرمایه گذاری و گروه های موازی دیگر متعهد گردد. مهمترین مراحل فرآیند بقرار زیر می باشد:

  • یک هسته تیم شناسایی نمایید. با نفرات برنامه نویس آغاز نمایید و سپس اپراتورها، طراح ها و دیگر نفرات دپارتمان را در صورت نیاز بیافزایید.
  • ترسهای کارمندان را از بین ببرید. اتوماسیون یک ابزار است نه جایگزینی برای افراد.
  • به کارمندان اجازه دهید تا اطلاعات لازم را کسب نمایند. با تعیین هدف و سبک کردن بار کاری به انها اجازه دهید تا امکانات را جستجو نمایند.
  • ارتباطات میان دپارتمانی را راه اندازی نمایید. هرگونه موانع در میان ارتباط بین گروه ها را از بین ببرید.
  • با محاسبه برگشت سرمایه به کارمندان کمک کنید.

 

منبع : اینترنت

ترجمه : ایران ملد