شناخت متغیر های دستگاه در مقابل متغیر های پلاستیک

شناخت متغیر های دستگاه در مقابل متغیر های پلاستیک

شناخت متغیر های دستگاه تزریق پلاستیک در مقابل متغیر های قطعه پلاستیکی

در یک تجارت، زمان فوق العاده زیاد، پول و تلاش برای توسعه، بررسی و تولید قطعات و مونتاژ همه روزه و تمام وقت ( ۲۴ ساعت و ۷ روز هفته ) خرج می شود. بازار ماشین ابزار “فرآیند بخش تصویب تولید” (PPAP ) را دارد، قسمت پزشکی OEMها تاییدیه ی FDA را دارند و بسیاری از ما با طراحی آزمایشی آشنا هستیم.

همه ی این ها با بهترین نیت انجام شده است. هنوز با وجود این همه تلاش، قطعات با طراحی نامناسب هنوز قالبگیری می شوند و جدال بر سر انتقال تولید از یک ماشین به ماشین دیگر و تولید محصولات یکسان ادامه دارد. زمان و هزینه ی درگیر شده بسیار زیاد است ( صد ها هزار دلار ). شاید موضوع بدتر قبول این موضوع است که ما باید برای انجام دادن کاری به مهارت ها و تمارین بیشتر و بالاتری نیاز داشته باشیم. چندین دفعه من شنیدم: ” این به بهای انجام تجارت و بیزینس است، این نیاز است”. من مخالف هستم. استفاده از بشر به منظور تامین مالی و منابع دیگر باید با بهره ی مناسب داشته باشد. اگر قرار است ما این منابع را مصرف کنیم، نیاز است که تاثیر و ارزش آن ها را بیشینه کنیم. چگونه میتوانیم در مسیر به سوی نتیجه ی دلخواه برویم؟

در حالی که اعتبارPPAP/ موضوع اساسی و مهمی است، یکسری مسائل پایه ای وجود دارد که بطور قابل ملاحظه ای نتایج را بهبود می بخشد و زمان و پول را پس انداز می کند. در درجه ی اول کار کردن مداوم و همیشگی با متغیر های پلاستیک است ( و نه متغیر های ماشین ). این به اندازه ی کافی ساده به نظر می رسد ولی به آسانی قابل فهم یا حتی استفاده با صنعت نیست. مستندات مناسب برای اعتبار بخشی بهPPAP، DOE ها و تکرار تولید برای قطعات یکسان حیاتی هستند.

برای قرار دادن این هدف در چشم انداز، باید بگوییم ۸۰۰۰ امکانات قالب در ایالات متحده وجود دارد. هر کدام نیاز به مستند سازی تولید و راه اندازی آن بر روی ماشین دارند. امری معمول برای هر فروشگاه، استفاده از برگه ی راه اندازی است. این جاست که همه چیز خلاف دستور عمل پبش میرود. اگر شما دستور عمل راه اندازی هر فروشگاه را هم امتحان کنید، ۸۰۰۱مین نوع هم پیدا خواهید کرد (منظور از این جمله تنوع زیاد دستور عمل های اولیه است ). آیا این برای هر کسی مهم است؟ برای من نه. این به وضوح نشان میدهد، که ما قالبسازان (قالب کاران) با هم کار نمی کنیم ( قانون کار با هم دیگر را نداریم). مورد بیشتر، این دستور عمل های متغیر و متفاوت همیشه عملکرد یکسان برای نتیجه ی مطلوب ساخت قطعات یکسان را ندارند.

بیشتر دستور عمل های راه اندازی را ما را بعنوان پارامتر های ماشینی می شناسیم، نه پارامتر های پلاستیک. تفاوت در چیست؟ وقتی که کپی کردن دوباره ی نقاط راه اندازی بر روی کنترلر ماشین خودتان از یک حرکت به حرکت دیگر عقلانی بنطر میرسد، این کپی کردن شامل پارامتر های پلاستیک نمیشود و این ها پارامترهایی هستند که مستقیما” مسئول ساخت قطعات شما هستند. کنترلر شما به شما اجازه می دهد که نقاط راه اندازی را شناسایی کنید، ولی آن ها از آن چه واقعا” برای شکل گیری قالب به منظور قطعات اتفاق می افتد، نه توضیحی برای ارایه و نه شناختی دارند.

شروع کار باعث ذوب شدن درجه حرارت میشود. چگونه دما در نقشه ی شما دخیل است؟ بیشتر، اپراتور شما شماره ها و اعداد را از صفحه ی نمایش بر روی برگه ی راه اندازی یادداشت میکند. هیچ کس حتی به قرار دادن انتقال حرارت در ترموکوبل برای فراهم کردن بهتر انتقال حرارت اهمیت نمیدهد، پس آن ها را دقیق تر می خوانند. ولی در هر صورت، بهتر است که دمای ذوب را دقیق ثبت کنیم نه دمای فولاد را .

می دانید تزریق پلاستیک چگونه صورت می گیرد ؟

خط پایین: نقاط راه اندازی از پارامتر های ماشین و دمای دقیق از پارامتر های پلاستیک هستند که باید برای کپی شدن دوباره یا استفاده در PPAP غیره، استفاده شوند ما میتوانیم این را در بعضی موارد توضیح دهیم و اکنون به سراغ سوال هایی شبیه ” دمای دقیق ذوب در سیلندر، نازل دستگاه، راهگاه گرم و نقاط تزریق بالایی چقدر است؟” برویم. مسلما” پیچیده است ولی ما باید تعداد اعداد اشتباه بر روی صفحه کنترل را که احتمالا”اشتباه هستند تشخیص دهیم.

مورد بعدی سرعت یا همان زمان تزریق است. دوباره، بسیاری از مردم می خواهند نقاط راه اندازی نشان داده شده بر روی کنترلر را بنویسند و آن ها با این کپی کردن ها برای تکرار و تکثیر تولید تلاش می کنند. اما یکبار دیگر، این ها متغیر های ماشین هستند نه پلاستیک. مطمئنا” کامپیوتر آنها را یکسان تشخیص می دهد وسیگنال برای ارزش گذاری و برای حرکت یا باز کردن استفاده شده است ولی آیا دریچه های مشابه با هر بار باز کردن انجام می شود ؟

بسیاری قالبسازان با تنظیم هر ساله ی دستگاه به سراغ حل این مشکل میروند. پول بسیاری در این راه خرج میشود، ولی بسیاری از تنطیم ها در مورد سرعت به بررسی ولتآژ ورودی به والو ها است نه سرعت دقیق. بسیاری بر این عقیده هستند که در سیستم بسته، کامپیوتر بررسی انجام میدهد تا اطمینان حاصل کند که با توجه به سرعت تنطیم شده ( تعریف شده از قبل ) در حال حرکت است. بنظر میرسد که این راهکار جواب میدهد ولی آیا سرعت را تنطیم خواهید کرد؟ یک راه بهتر برای تکثیر سرعت تزریق، ثبت زمان پر شده برای حجم مواد تزریق شده و اجازه به قالب کار برای تنظیم سرعت مورد نیاز برای پر کردن آن زمان است. هنوز هم موضوع مورد بحث با ماشین ها و دستگاه های متفاوت است که شتاب ها و سرعت های متفاوتی دارند، ولی این یک قدم رو به جلو است.

این مربوط به تکثیر سرعت است ولی در مورد استفاده از سرعت به عنوان متغیر/فاکتور در DOE چی؟ شما می توانید هر عددی بعنوان فاکتور برای DOE انتخا کنید و در نظر بگیرید ولی خیلی ها مشکلات یکسانی را مطرح می کنند: تغییر دادن پارامتر یک دستگاه، این امر باعث بالا رفتن خطای شما در نتایج DOE می شود و تفسیرش را مشکل می کند. چگونه؟ یک سری از قطعات است جایی که سرعت ۷ مرتبه تغییر کرده و بازده هفت قطعه در زمان های پر شده ی متفاوت است.

تنها تغییر کنترلر ماشین ( دستگاه ) برای سرعت تزریق بود. مقدار بارگیری مواد تغییر نکرد، هنوز قطعات هم اندازه نیستند. دستگاه درست کار می کرد. تقریبا” تمام دستگاه ها به دوباره تولید ( تکثیر ) این واریانس در اندازه قطعات از تغییر سرعت تزریق خواهند رسید. این تایید می کند که تغییر یک پارامتر ماشین حدقل ۲ پارامتر پلاستیک را تغییر میدهد ( زمان پر شده و اندازه ی شات ). اندازه ی شات نقاط راه اندازی برای تمام هر کدام از این هفت شات یکسان بود. هدف تغییر یک پارارمتر یا متغیر بود ولی حداقل دو عدد تغییر کرد. به منظور دست یابی به اطلاعات DOE که قابل قیاس هستند، اندازه ی شات ها باید تنظیم شود پس مقدار یکسان از پلاستیک به داخل قطعه با سرعت های تزریقی متفاوت تزریق شده است. سپس شما می توانید تاثیر سرعت بر روی قطعه ی خودتان را ببینید و ارزش یابی کنید.

نکته این است، اگر شما مستندات دقیق و اطلاعات خوب می خواهید، باید متوجه نقطه ی شروع راه اندازی بشوید که فقط اعدادی در کنترلر هستند. چیزی که برای پلاستیک اتفاق می افند متفاوت است.

ترجمه : ایران ملد