چه زمانی پالس قطع شود؟
در حین انجام تخلیه، سوراخی در قطعه کار ایجاد می ‌شود. مطالعات نشان می‌ دهند که رشد حفره ایجاد شده بعد از یک مدت زمان مشخص متوقف می‌ شود. دلیل این موضوع نیز برقراری تعادل بین انرژی ذخیره شده و انرژی تلف شده است، همانند مقدار انرژی که به منظور نگهداری پلاسما و حرارت تلف شده در قطعه کار و دی الکتریک استفاده می ‌شود. مقدار خط رشد حفره ایجاد شده را می ‌توان بر حسب ولتاژ و جریان جرقه در زمان واقعی ثبت کرد.
به چه دلیل میزان رشد حفره می ‌تواند دارای اهمیت باشد؟ دلیل این موضوع انتخاب زمان صحیح برای قطع پالس می ‌باشد. زمانی که به شعاع حفره و میزان صافی دلخواه خود رسیدیم ایجاد پالس و ادامه برقراری جریان بیهوده و غیر ضروری خواهد بود.در نتیجه سریعا می‌ توانید پالس بعدی را تولید کنید. همچنین زمان مورد نیاز برای ایجاد این وضعیت برای پالس ثابت نیست و سرعت رسیدن یک تخلیه الکتریکی به بیشترین مقدارش برای جرقه‌ای با قطر ثابت وابسته به خصوصیت و ساختار میکروسکوپی فاصله ‌ها و سطحی که تخلیه الکتریکی صورت خواهد گرفت، دارد. با انجام اولین اندازه‌ گیری، شما می ‌تواند تعداد تخلیه‌های لازم در واحد زمان را بهینه کنید.
چه زمانی مقدار جریان را افزایش دهیم؟
اگر اکنون مرحله ناپدید شدن تخلیه الکتریکی را در نظر می‌ گیرید مشاهده خواهید کرد که تخلیه مواد از قطعه کار به واسطه از بین رفتن کانال پلاسمایی اتفاق می‌ افتد. افت ناگهانی فشار –که با قطع شدن منبع تغذیه ایجاد می‌ شود- سبب می‌ شود تا ماده ای که به وضعیت فوق داغ درآمده است تخلیه شود. کانال پلاسمایی،دما و فشار بسیار بالایی را داراست. گرادیاناین دو برابر خروج مواد تاثیر می‌ گذارد. هر چقدر میزان اتلاف انرژی ناگهانی باشد، ماده موجود در حفره بهتر تخلیه خواهد شد. به منظور ارتقاء بخشیدن به این فرآیند، از حیله و ترفند خاصی استفاده می‌ شود: قبل از این که پالس قطع شود، مقدار جریان تا حدودی افزایش می‌ یابد. ایده افزایش جریان تازه و بدیع نیست، اما ابداع و ابتکار می‌ تواند زمان وقوع این پدیده باشد. افزایش مقدار جریان پالست اثیری بر خوردگی، زبری و عرض فاصله و حفره ندارد، اما سبب افزایش مقدار تخلیه می ‌شود (شکل ۳). علاوه بر این، هر چقدر مقدار تخلیه بر واحد پالس افزایش یابد، برای انجام ماشین ‌کاری به تعداد پالس کمتری نیاز است و بنابراین مقدار خوردگی کاهش می ‌یابد.
دو برابر شدن نرخ خروج مواد در قطعات
استراتژی جدید ماشین‌ کاری (تشخیص مجانب (قطر حفره)، افزایش جریان و قطع پالس) هدف کاربردی اختراع در سیستم جدید تولید قالب EDM می ‌باشد. نتایج به دست آمده در تطابق کامل با بازتاب ‌های تئوری و علمی دارد، علی‌الخصوص اینکه کیفیت پرداخت سطح قابل قبولی حاصل می ‌شود (برای مثال در قطعات از قبل ماشین ‌کاری شده). در دستگاه‌ های جدید نرخ تخلیه ماده دو برابر شده است. در ارتباط کاربرد های اشاره شده در شکل‌های ۴ و ۵ و ۶ مقدار بهره بین ۲۵ تا ۴۰ درصد می ‌باشد.
ژنراتور بهبود زیادی را در کارایی به جا می‌ گذارد
ابتکار به کار رفته افزایش تقریبا ۳۰ درصدی را در تولید نشان می‌ دهد؛ هر چند، با استفاده از قالب‌ های از قبل ماشین‌ کاری شده که با دستگاه ‌های HSM ایجاد می ‌شوند، این کارایی می‌ تواند تا ۱۰۰ درصد افزایش یابد. این موضوع شامل تمام مراحل از خشن ‌کاری تا پرداخت با مس یا گرافیت را شامل می‌ شود. با برقراری شرایط مناسب تخلیه و قطعات کاری از پیش ماشین کاری شده می ‌توان مزایای آن را ارتقاء بخشید. این نتایج رضایت بخش می ‌توانند افزایش سرعت و قابلیت تولید بیشتر توسط EDM را توضیح ‌دهد، و پتانسیل افزایش و ارتقاء تولید به واسطه این تکنولوژی هنوز قابل ملاحظه است.

منبع : Mold Making Technology

ترجمه : ایران ملد

مدیر عامل
نوع فعالیت
تلفن
دورنگار
آدرس
وب سایت
ایمیل