افسانه قیمت ابزارهای برشی(قسمت دوم)

افسانه قیمت ابزارهای برشی(قسمت دوم)

مشخص است که ابزارهای چندگانه یا ابزارهای معمولی دقت برش کمتری دارند.

شکل‌ دهی

اگر دقت در برش با اتمام فرآیند تولید ارتباط داشته باشد، در اینصورت صیقل‌ دهی نیز از اهمیت برخوردار می‌ باشد. انجام دستی مراحل و پولیش (Hand benching or polishing) زمان‌ بر بوده و همچنین میزان دقت را نیز کاهش می‌ دهند. ابزارهای پیشرفته می‌ توانند کیفیت سطح و دقت خوبی ایجاد کنند و نیاز به فرآیند پردازش دستی و پولیش را کاهش دهند.

مثال: نوعی از دقت در فرآیند صیقل‌ دهی و پرداخت سطحی، استفاده از اینسرت استاندارد مانند اینسرت پرس شده (Pressed insert) می‌باشد، اینسرتی که ارزان می‌ باشد، اما دقت پرداخت سطحی آن نیز بسیار پایین خواهد بود. در نتیجه کیفیت سطح پرداخت شده با این ابزار نیز خوب نخواهد بود. همچنین می‌ بایست ابزار در دور و نرخ براده‌ برداری پایین مورد استفاده قرار گیرد، اما میزان گرانی القاء شده به دلیل زمان افزوده به زمان سیکل هزینه نهایی را افزایش خواهد داد.

ابزارهای برش پیشرفته کاربید صلب، هسته ضخیم‌ تری دارند که قیمت آنها را افزایش می‌ دهد. هسته ضخیم‌ تر این اجازه را به ابزار می‌ دهد که گرمای تولید شده را بسیار خوب منتقل کنند و عمر ابزار را افزایش می‌ دهد.

پشتیبانی کاربرد

بالا نگه‌ داشتن و حفظ  سرعت در ابزارهای برش و روکش‌ های جدید مهمرین پارامتر به شمار می‌ رود. مدیران، همانند اپراتورهای ارشد، می‌ بایست بتوانند ارتباطی بین کارکنان و ابزار برش ایجاد کرده و آن را حفظ کنند تا بتوانند محصولات خوبی را تولید کنند.

به دست آوردن اطلاعاتی که در کاربرد خاصی مفید واقع شود، فقط به واسطه خواندن آگهی یا مقاله بسیار دشوار است. بسیاری از این تبلیغات شامل اطلاعات عمومی می‌ باشند و به صورت خاص نمی‌ توان آنها را در کارگاه شخصی پیاده‌ سازی کرد. اگر اطلاعات خاص و مفیدی مشاهده کردید، می‌ بایست با مسئول آن تماس بگیرید و در رابطه با آن تحقیق کنید تا مناسب با کاربرد شما باشد. اگر به نظر شما مفید است باید آن را مورد آزمایش قرار دهید. انجام آزمایش زمان ماشین‌ کاری را تلف می‌کند، اما انجام این تست‌ ها در نهایت می‌ تواند منجر به صرفه‌ جوبی در زمان و هزینه شود.

زمانی که با تولید‌ کننده ابزار برش تماس می‌ گیرید سوالات خود را باید از کارکنان متخصص آنها بپرسید نه از افراد بخش فروش. افرادی که در بخش فروش مشغول به کار هستند اطلاعات بسیار پایه‌ای درباره ابزار دارند، و اغلب اطلاعات قوی ندارند و نمی‌ توان با آنها به بحث پرداخت. اولین سوالی که از متخصص امر می‌ پرسید باید این سوال باشد که “آیا شما در زمینه فرآیند ماشین‌کاری با کارایی بالا متخصص هستید؟” اگر پاسخ منفی بود در اینصورت به دنبال فرد مورد نظر خود باشید و سوال کنید.

زمانی که شما با افراد متخصص تماس می‌ گیرید، باید اطلاعات پایه‌ ای در زمینه کاربرد خود داشته باشید: برای مثال ماده‌ای که قرار است ماشین‌کاری روی آن انجام شود، میزان سختی ماده، نوع فرآیند ماشین‌کاری که شما مورد استفاده قرار می‌دهید، بیشترین دور چرخش دستگاه، بیشترین نرخ براده‌برداری که دستگاه شما فراهم می‌کند، عمق نهایی که ماشین‌کاری شما نیاز دارد، رابط هرزگرد (HSK، CAT40) و نوع گیره ابزاری که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر شما نیاز به دریافت اطلاعات راجع به قطعات خاصی را دارید پس باید از جزئیات قطعه مطلع باشید، برای مثال شعاع گوشه‌های قطعه از پارامترهایی است که باید از آن مطلع باشید. این موضوع می‌تواند در کیفیت اطلاعات دریافتی شما مفید و موثر باشد.

زمانی که شما اطلاعات را دریافت کردید، اگر احساس می‌کنید که نیاز به انجام تست دارید در این صورت باید راجع به سیاست‌های تست ابزار برش نیز سوالاتی مطرح کنید.

انجام آزمایش را می‌ توان تنها راهی دانست که می‌ توان به میزان کاربردی بودن فرآیند پی برده و محدودیت‌ های آن را مشاهده کرد.

فرآیند

فرایند ماشین‌ کاری با کارایی بالا مورد بحث و بررسی بسیار زیادی قرار گرفته است، اما هنوز هم بعضی از کارگاه‌ ها و شرکت‌ ها در برابر آن مقاومت نشان می‌ دهند. زمانی که شما از قوانین پایه‌ای فرآیند آگاه باشید، پیاده‌ سازی آن نسبتا ساده است. در این نقطه تقریبا تمام نرم‌ افزارهای برنامه‌ نویسی فرآیندی برای ساخت نرم‌ افزار خود دارند. به روز نگه‌ داشتن نرم‌افزار از جمله نکات بسیار مهمی است که به شما اطمینان می‌ دهد که می‌توانید از بهترین امکانات نرم‌ افزار بهره ببرید.

افزایش بهره‌ وری را حتی در دستگاه‌ های قدیمی که از دور کم که از اHPM بهره می‌ بردند نیز می‌ توان مشاهده کرد.بعضی از ابزارهای براده‌ برداری با نرخ بالا کارکرد مناسب‌ تری در سرعت‌ های پایین از خود نشان می‌ دهند. همچنین این دستگاه‌ ها برای کار در سرعت‌ های پایین اما عمق براده‌ برداری زیاد، به ازاء هر دندانه ایجاد شده‌اند. فرآیند هنوز هم با عمق برش کمتر، اما با بار تراشه‌ای بیشتر- ۰٫۰۴ در هر دندانه- مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

ماشین‌ کاری با دور بالا را می‌ توان با عمق برش کم-  معمولا ۶ تا ۱۰ درصد قطر ابزار برش- و در یک مرحله با عمق زیاد- بین ۱۰ تا ۴۰ درصد قطر ابزار برش- مورد استفاده قرار داد.

این موضوع به این معنی می‌تواند باشد که ماشین‌کاری با سرعت کمتر که عمق برش بیشتری به ازاء هر دندانه دارد، در اغلب موارد می‌ تواند سریع تر فرآیند را به انجام برساند. با کم عمق در نظر گرفتن عمق برش- قطعه بعد از اتمام خشن‌ کاری–  بسیار به شکل نهایی قطعه شبیه خواهد بود و علاوه بر این سبب می‌ شود تا با انجام فرآیند شبه پرداخت و پرداخت سریع تر قطعه را به اتمام رساند. وابسته به هندسه قطعه، ممکن است دیگر هیچ نیازی به انجام فرآیند شبه پرداخت نباشد. فرآیند خشن‌کاری HPM معمولا از روش‌های معمولی سریع تر به نتیجه می‌ رسد.

خلاصه

بعد از سا ل‌ ها بحث با مشتری در ارتباط با قیمت ابزار برش، هنوز هم بعضی از شرکت‌ ها روی خرید ابزار ارزان‌ تر اصرار دارند و بقیه نیز به این نتیجه رسیده‌ اند که باید در ارتباط با تمام انواع ابزار ها تحقیق کرد، قیمت مهم نیست، باید دید کدام یک نسبت به قیمت، بهترین کارایی را از خود نشان می‌ دهند.

معمولا با انجام آزمایش ابزار برش مربوط به شرکت‌ های مختلف می‌ توان فهمید که پایین‌ ترین قیمت را نمی‌ توان معیار قرار داد. اگر هزینه تنها معیار شما باشد ممکن است میزان هزینه پرداختی شما بیشتر شود. علاوه بر این ممکن است، مزایایی که به واسطه استفاده از ابزار با کیفیت بالا به دست می‌ آید را از دست دهید. بعضی از این تست‌ ها که ابزار با کیفیت بالا را مورد تست قرار داده‌اند آشکار کرده‌اند که عمر ابزار و یا قابلیت تولید آن ۲۰ برابر می‌ باشد.

انتخاب ابزار برش– همانند فرآیندی که در برش‌کاری مورد استفاده قرار می‌ گیرد- به شدت می‌تواند زمان سیکل را کاهش دهد، این موضوع در تعداد کارگر و امکانات یکسان، افزایش ظرفیت تولید را نشان می‌ دهد.

منبع : Mold Making Technology

ترجمه : ایران ملد