چگونه نازل های راهگاه گرم را ارزیابی کنیم؟قسمت دوم

چگونه نازل های راهگاه گرم را ارزیابی کنیم؟قسمت دوم

سازندگان سیستم‌ های راهگاه گرم شامل نازل‌ های کوچک در کاربردهای پزشکی احتمالا بر فریزبی‌ ها (Frisbees) توجهی ندارند، هرچند احتمال وقوع آنها وجود دارد. قالب‌سازان آینده می‌توانند بااستفاده از کاتالوگ‌ها، وب‌سایت‌ها، لیست صنایع و پرس و جو از همکاران تولیدکنندگانی که متناسب با کاربردشان تولید می‌ کنند را به دست آورند.

نازل‌ ها با توجه به اندازه (گام)، توزیع دما، مشخصه‌های فیزیکی (تعداد قطعات)، موادی که ساخته شده است (مس، فولاد و …)، سادگی نگهداری و قیمت متفاوت می‌ باشند.

با در ذهن داشتن این مقدمات، سازندگان قالب‌ها می‌ توانند به فروشگاه‌های قطعات سیستم راهگاه گرم بروند و با پرسیدن سوالات از تولید کنندگان دستگاه‌ ها، سیستم متناسب باکاربرد خاص خود را به دست آورند. اگرتولیدکنندگان ادعا کنند که این همان دستگاه مورد نظر شما است، گام بعدی این است که می‌ بایست گفته خود را اثبات کنند. این موضوع می‌ تواند از طریق مراجعه به افرادی باشد که قبلا از این سیستم‌ ها استفاده می‌ کردند یا از طریق بخش تکنیکی و پشتیبانی شرکت سازنده به اثبات برسد. هیچ سازنده‌ای نمی‌تواند ارزیابی کامل تمام قطعات را انجام دهد، اما از آنجایی که اکثر خواسته‌ ها مشابه هستند یک تست آزمایشگاهی می‌ تواند نیازهای افراد را پاسخگو باشد.

تکنولوژی‌های نازل امروزی

مشکل عمده‌ای که همراه تکنولوژی‌ های راهگاه گرم است، اتلاف حرارتی آنها از نازل است که بعضا می‌تواند تا ۴۰ درصد باشد. سیستم گرمایشی پلاستیک را در میان نازل به حالت فوق گرم تبدیل می‌ کند. گرما از گوشه‌ ها عبور کرده، به داخل قالب وارد می‌ شود و پلاستیک می‌ تواند دچار خرابی شود.

تکنولوژی نوین نازل که در انتظار اتمام فرآیند ثبت اختراع می‌ باشد، به شدت می‌ تواند میزان حرارت اتلافی از نازل به قالب را کاهش دهد. پوشش رسانای حرارت از نوع کاربید یک بخش اضافی به نازل می‌افزاید که گرما را از شفت گرفته و مستقیما به نوک آن منتقل می‌ کند. گرم‌ کن توسط ترموکوپل دیگری کنترل می‌شود تا بتواند دمای نوک نازل را به دقت بخواند و کنترل کند. این طراحی این توانایی را به نازل اضافه می‌ کند که برای مواد حساس مانند نایلون GF 30 درصد، دمای ذوب دقیق و پایین برای قالب و تولید قطعات محکم‌ تر با کاهش احتمال خرابی پلاستیک را ایجاد کند. این تکنولوژی جدای از ترموکوپل و گرم‌ کن شامل ۴ ماده مختلف است. این طراحی‌ ها معمولا از کربن رسانا و ۲ ماده دیگر به علت نو بودن تکنولوژی قابل ذکر نیستند. عملکرد این مواد بسیار شبیه به آلیاژ شناخته شده مس بریلیوم می‌ باشد.

نوع این مواد با توجه به این که هنوز ثبت اختراع نشده است مشخص نیست. بر طبق عادت، ثبت اختراع می‌بایست اطلاعات کافی را درباره طرح در بر داشته باشد، اما نباید به نحوی باشد که اطلاعات و ریزه‌کاری‌ های طرح را در اختیار رقیبان قرار دهد.

بخش مانی فولد و سیستم گرمایشی به منظور از بین بردن گوشه‌ های تیز دستگاه به کار می‌ روند. سیستم از گرم‌ کن‌ های نیکلی که امکان تغییر شکل آنها به سادگی وجود دارد و cast transition plugاستفاده می‌ کند. این رویکرد سبب ایجاد محدودیت‌ هایی برای تکنولوژی از نقطه نظر آلیاژ، کارکرد در دمای بالا و فضا های کاری کوچک می‌ شود. عمر گرم‌ کن‌ها نیز به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌ یابد.

یکی از مثال‌ های کاربردی درپوش ظرف رنگی است که با ضریب جریان مذاب (MFI) 0.3 باپلی‌اتیلن چگالی بالا (HDPE) ریخته‌گری می‌ شود. وزن قطعات ۱۴۰ گرم است. قالب تک حفره‌ای از دریچه (Drop) بهره می‌برد. از آنجایی که خروجیMFI HDPE از نقطه نظر جریان مشکلاتی را به همراه دارد، برای ایجاد جریان مناسب از سَری‌ های جریان آزاد استفاده می‌ کنند. نازل‌ های جدید از نظر کارکرد برای شرایط کاری در فشار بالا نیز مناسب می‌ باشند.

تکنولوژی نازل فوق‌الذکر در انجام فرآیندها کلیدی می‌ باشد. نتایج کاهش زمان قالب‌ گیری و زمان سیکلی کم را نشان می‌ دهند. نگهداری حرارت ثابت در دمای فرآیندی پایین در داخل نازل، کلیدبرتری و موفقیت این نازل‌ ها است.

خلاصه

صنعت با معرفی و ایجاد قطعات راهگاه گرم خاص، وارد دوره‌ ای جدید شده است. پردازشگرها (Processors) تمایل همکاری با اشخاص تکنیکی و ماهر برای کنار هم قرار دادن قطعات راهگاه گرم را در کنار هم قرار دهند.

استفاده‌کنندگان تحصیل کرده و آموزش دیده به دنبال جنبه‌های دیگررقابتی، نه فقط قطعات، می‌باشد بنابراین زمانیکه سیستم راهگاه گرم را مورد بررسی قرار می‌ دهند، ۱۰ فاکتور کلیدی مطرح شده را مورد بررسی قرار می‌ دهند تا شما را در مسیر صحیح قرار دهند.

منبع : Mold Making Technology

گرداوری : ایران ملد