چهاردلیل عمده برای کار کردن با نرم‌افزارهای CAD/CAM

چهاردلیل عمده برای کار کردن با نرم‌افزارهای CAD/CAM

امروزه، در ارتباط با سیستم‌ها و نرم‌افزارهایCAD/CAMبسیارمی‌شنویم و افراد از اینکه بسته‌های نرم‌افزاری CAD و CAM را جدا و یاباهم استفاده کنند همواره تعجب می‌کنند. در این قسمت فقط بخشی از دلایلی که استفاده از سیستمCAD/CAMکلی را مفیدمی‌داند را برمی‌شماریم.

بسیارآشکار است که‌ تهیه نرم‌افزار کاملی از یک تولیدکننده به این معنی است که قطعات، ابزار، نقشه‌هاو ماشین‌کاری، کاملا مرتبط با هم می‌باشند، بنابراین، تغییرات را به خوبی و به سادگی می‌توان مدیریت کرد. برای درک مزایای بسته کامل نرم‌افزاری می‌بایست اتفاقیکه در هنگام پیداکردن سیستم جایگزین می‌افتد را مرور کنیم: اگر نرم‌افزارها را از تولیدکنندگان متفاوت تهیه کنیم و تلاش کنیم تا سیستم کاری دو نرم‌افزار را همگام سازیم چه اتفاقی می‌افتد.

۱- ارتباط بین بخش‌ها (interfacing)

زمانیکه دو یاچند نرم‌افزار می‌خواهند ارتباط برقرارکنند همواره خطاهایی ایجاد می‌شود. ممکن است بعضی اوقات این خطاها کم باشند اما عموما تعداد این خطاها زیاد است. نویسندگان هر نرم‌افزار کدهای مربوط و مختص به خود را می‌نویسند تا بتوانند هندسه‌های پیچیده را مدیریت و حل کنند. اگر به هر گونه تفاوتی در تعریف سطوح تعریف شده وجود داشته باشد، به این معنی است که شکل منتقل شده دقیقا شکل مورد نظر نخواهد بود. بااستفاده از یک نرم‌افزار کامل که هم شامل CADو هم شامل CAMباشد، هیچگونه خطای انتقال ایجاد نخواهد شد.

۲-  از دست دادن اطلاعات

در بعضی از بسته‌های نرم‌افزاری CAD/CAMممکن است اطلاعات زیادی را به گونه‌ای به قطعات ایجاد شده اختصاص دهید- این اطلاعات می‌تواند شامل تلرانس‌ها، نیازهای پرداخت سطحی قطعه، روش ماشین‌کاری و … باشد. تمام این اطلاعات می‌توانند به صورت اتوماتیک توسط سیستم کلیCAMخوانده شوند. ممکن است در انتقال از یک نرم‌افزار به دیگری این اطلاعات از بین روند.

۳-  تفاوت در ارائه ویرایش‌های جدید

یکی از مشکلات متداول این است که ممکن است یکی از تولیدکنندگان ویرایش جدیدی از نرم‌افزار را ارائه دهد، به این معنی که نرم‌افزار جدیددیگرسازگاری قبلی را نداردو نمی‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. شما نمی‌توانید نصفی از توانایی‌های خود را تا زمانی که تولید‌کننده دیگر هم ویرایش جدید نرم‌افزار را ارائه دهد منتظر بمانید.

۴-  پشتیبانی تکه‌تکه

از آنجاییکه شما باچندین تولیدکننده سروکارداریدبنابراین ممکن است در صورت بروز مشکل یکی از آنها از ارائه خدمات مناسب سر باز زند. آیااین مشکل از CAD می‌باشد یا از سیستمCAM؟ جنبه دیگری از این موضوع زمانی مطرح می‌شود که شما در نرم‌افزار خریداری شده ایرادی پیدا می‌کنید. اگراین مشکل هر دو سیستم را تحت تاثیر قرار دهد، وظیفه و کار شما در ارسال ایرادات دو چندان خواهد شد.

۵-  جهت و نگاه آینده

نمی‌توان این بخش را کنترل کرد. از آنجاییکه هر شرکت به صورت مستقل کار می‌کند بنابراین طبیعی است که آنها اهداف خود را در ارتباط باارائه نرم‌افزارها پیاده‌سازند. نهایتااین موضوع می‌تواند سازگاری سیستم‌های مختلف با هم را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: اینترنت

ترجمه: ایران ملد