چگونه صفحات راهگاه گرم  یا هات رانر طراحی کنیم؟ -بخش دوم

چگونه صفحات راهگاه گرم یا هات رانر طراحی کنیم؟ -بخش دوم

صفحات راهگاه گرم نقش بسیار مهمی را در کارایی قالب‌ ها ایفا می‌ کنند.

صفحه تقویتی

صفحه تقویت کننده، نیمه داغ قالب را ثابت نگه می‌ دارد. این صفحه شامل درز ها و شیارهای گیره، موقعیت و محل اتصال مهره‌ها یا هندسه متغییر قالب که نیاز است تا ثابت نگه داشته شود. همچنین، ممکن است این صفحه شامل خطوط هوا و هیدرولیکی باشد که در سیستم‌ های راهگاه گرم شیر مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

تغییر شکل صفحه

سازندگان سیستم‌ های تزریق قالب منابع بسیار زیادی را به طراحی و گسترش صفحات صاف با کوچکترین تغییر شکل و انحراف اختصاص می‌ دهند. انحراف این صفحات می‌ تواند سبب ایجاد فشارهای بسیار زیاد و نا متقارن در سطح قالب شود، که منجر به جابجایی هسته شده و نهایتا قطعه تولید شده کیفیت قابل قبولی نخواهد داشت.

طراحی صفحات راهگاه گرم تاثیر مستقیمی بر میزان تغییر شکل صفحه که از نیروهای مناسب درزگیری ایجاد می‌ شود، دارد (شکل ۳).

gunn3oct2002

ویژگی‌ هایی که در اینجا مورد بحث قرار می‌ گیرند – یک صفحه به همراه سوراخ‌ های مانیفولد که وضعیت کلی مانیفولد و ستون‌ ها را مشخص می‌ کند –میزان تغییر شکل صفحه را تا ۸۶ درصد تحت بارهای بیشینه وارد شده بر یک سیستم راهگاه گرم ۴۸ حفره‌‌ای کاهش می‌ دهد. هر چند طراحی یک صفحه تنها که تحت بارهای جدایی شدیدی قرار دارد، با توجه به سطح مقطع مانیفولد، به میزان سفت‌ تر بودن اتصالات منجر به کاهش تمایل تغییر شکل صفحه خواهد شد.

خنک‌کاری صفحه

صفحات راهگاه گرم دارای خطوط خنک‌کاری می‌باشند تا میزان سایش کمتر شده و دمای صفحات را پایدار سازد. خنک‌کاری مناسب این صفحات مانع از انتقال حرارت به قالب و بخش‌های مختلف ساختاری دستگاه می‌ شود. در غیاب سیستم خنک‌کاری، گرم شدن صفحه می‌ تواند منجر به کاهش نیروی درز گیری شده و به دلیل رخ دادن انبساط حرارتی سبب ایجاد عدم همراستایی قطعات قالب شود. همچنین تولید حرارت در راهگاه گرم می‌ تواند صفحات صاف ثابت دستگاه را نیز گرم کند. حرارت دهی غیر یکنواخت ماشین نیز منجر به خوردگی پیش از موعد جوش پیوندی (Tie bar) شود.

در حالت ایده‌آل، مدار چرخش خنک کننده می‌ بایست نزدیک به موقعیت اتصال صفحات تولید کننده حرارت به صفحه باشند. این موضوع سبب می‌ شود تا انتقال حرارت منتقل شده به صفحات به واسطه المان‌ های تماسی به صورت موثر و با ایجاد کمترین مقدار انبساط حرارتی کاهش یابد. علاوه بر این، سیستم خنک‌کاری می‌ بایست به صورت یکنواخت در صفحه توزیع یابد تا توزیع حرارت در صفحه نیز یکنواخت باشد.

مواد صفحات

صفحات راهگاه گرم را هم می‌ توان با استفاده از فولاد ضد زنگ یاP20 ساخت. مقاومت خوردگی فولاد ضد زنگ با افزودن عمر صفحات ارزش بالاتری دارد. صفحات راهگاه گرم در تماس نزدیک با آب و بخار آب و بخارهای خورنده ایجاد شده از پلاستیک داغ می‌ باشند.

نتیجه‌گیری

صفحات راهگاه گرم نقش بسیار مهمی را در کارایی قالب‌ها ایفا می‌ کنند. همراستایی و پشتیبانی قطعات و اجزاء سیستم راهگاه گرم در این صفحات می‌ توانند تاثیر زیادی بر عمر و کیفیت قالب داشته باشد. صفحاتی که به خوبی طراحی نشده‌اند می‌ توانند سبب وارد آمدن آسیب به حفره‌ های قالب، لغزنده‌ ها و شیرها شوند و هزینه نگهداری را نیز افزایش دهند. یافتن کاربرد مناسب و انتخاب مناسب صفحات راهگاه گرم برای طراحان و استفاده‌ کنندگان از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع : Mold Making Technology
ترجمه : ایران ملد