چگونه می‌ توان پین بیرون انداز یا میل پران  مناسب را انتخاب کرد؟

چگونه می‌ توان پین بیرون انداز یا میل پران مناسب را انتخاب کرد؟

امروزه انواع مختلفی از این پین پران در قالبسازی، بازار جهانی وجود دارد و انتخاب نوع مناسب آن برای قالبسازان چالش بزرگی می‌ باشد. در بسیاری از موارد، انتخاب یک پین نامناسب، سبب تلف شدن منابع مالی ، زمانی و تولید محصول نامناسب در پروسه تولید می‌ شود.

خیلی از قالب سازان در انتخاب پین بیرون انداز ،اهمیت مواد و سختی آنها را می‌ دانند. هر چند، در این مقاله، تاکید ما بر فاکتور های تاثیر گذار دیگری مانند دمای کاری خواهد بود.

دمای کاری

دمای کاری از آن لحاظ که دوام و عمر پین را تحت تاثیر قرار می‌ دهد اهمیت دارد. برای مثال، اگر دمای کاری بالا باشد، اما پین برای شرایط محیط با دمای کم طراحی شده باشد در این صورت عمر آن بالا نخواهد بود.

در بازار فروش، سه نوع عمده از این نوع پین وجود دارد:

(۱) پین‌ های کاملا سخت

(۲) پین‌ های نیترید شده H13 

(۳) پین‌ های سیاه که اخیرا وارد بازار شده‌اند.

استفاده از تمامی این پین‌ ها بسیار خوب می‌ باشد؛ هر چند، هر کدام از این پین‌ ها دارای خواص و شرایطی می‌ باشند که برای شرایط و محیط خاص طراحی شده‌اند.

پین‌ های کاملا سخت

این نوع پین‌ ها دارای سختی یکسان در تمام قطر پین می‌ باشند. با توجه به این خصیصه، طول عمر این نوع پین در دمای کاری پایین تر می‌تواند بسیار زیاد باشد. همچنین استفاده از این نوع پین در قالب تزریق  پلاستیک بسیار مناسب است.

پین‌های نیتریدهH13

اگر دمای کاری زیاد باشد، بنابراین استفاده از پین‌ های H13 بسیار مفید است. دلیل این موضوع نیز این است که سختی سطحی آن ۶۵ تا ۷۰ HRC می‌ باشد، که می‌ تواند منجر به افزایش عمر در دمای کاری بالا شود. استفاده از این پین‌ ها در ریخته‌ گری‌ های تحت فشار بسیار مناسب است.

 پین‌ های بیرون انداز سیاه

استفاده از پین‌ های نیتریده H13 در دماهای بالاتر نمی‌ تواند مفید باشد، پین‌ های پران سیاه را می‌ توان گزینه‌ ای برای استفاده در این دما دانست. سطح این پین‌ ها با پوشش سیاه رنگی پوشیده شده است که می‌ تواند دمای کاری پین را تا  افزایش دهد. همچنین، این پوشش خاصیت روغن کاری نیز در تمام طول پین ایجاد می‌ کند، استفاده از این پین می‌ تواند بهترین گزینه برای مصارف قالب‌گیری تزریقی اتومبیل باشد. استفاده از این پین‌ ها در گستره وسیعی از دمای کاری توصیه می‌ شود، اما قیمت این پین‌ ها نیز به مراتب بالاتر می‌ باشد.

خلاصه

با توجه به مقایسه بالا، استفاده از پین‌ های مختلف بستگی به شرایط محیط کاری دارد و نشان می‌ دهد که دمای محیط کاری می‌ تواند در انتخاب شما تاثیر بگذارد پس قبل از انتخاب نهایی اهمیت این فاکتور را جدی بگیرید. همچنین در انتخاب بوش پران و پران های تیغه ای نیز دمای محیط کاری را در نظر بگیرید.

منبع:Mold Making Technology
ترجمه : ایران ملد