خروج ایران از جمع ۲۰ خودروساز بزرگ دنیا

خروج ایران از جمع ۲۰ خودروساز بزرگ دنیا

صنعت خودرو ایران در حالی طی سال‌های گذشته در جمع ۱۳ خودروساز بزرگ جهان قرار داشت که حالا طبق جدیدترین آمار ارائه شده، به رده بیست و یکم دنیا سقوط کرده است و این نشان از حال همچنان ناخوش لکوموتیو صنایع کشور دارد.بنابر آماری که سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری ارائه کرده، خودروسازان ایرانی در نیمه نخست(سال جاری میلادی) تنها ۳۵۹ هزار و ۶۷۰ دستگاه انواع خودرو را به تولید رسانده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۲، افت ۵/۳۸ درصدی را به خود می‌بینند.
خودروهای تولیدی طی نیمه نخست سال ۲۰۱۳، فقط شامل محصولات سواری نمی شود و انواع خودروهای تجاری مانند اتوبوس و کامیون و وانت را نیز در بر می‌گیرد. بر این اساس، از ۳۵۹ هزار و ۶۷۰ دستگاه خودروی تولیدی ایران در نیمه نخست ۲۰۱۳ بالغ بر ۳۱۰ هزار و ۶۰۰ دستگاه از نوع خودروهای سواری و ۴۹ هزار و ۷۰ دستگاه خودروی تجاری بوده است. ایران در میان تولیدکنندگان خودروهای سواری رتبه ۱۸ جهان را در این دوره به خود اختصاص داده است و از نظر تولید خودروهای تجاری رتبه ۲۰ را به دست آورده است، هر چند در مجموع بیست و یکمین خودروساز دنیا محسوب می‌شود، اما افت تولید خودرو در ایران تنها شامل نیمه نخست سال جاری میلادی نمی شود و این روند پایدار کاهش تولید، از سال ۲۰۱۲ آغاز شده و تا به امروز نیز ادامه دارد.
بنابر گزارش ارائه شده از سوی سازمان سازندگان وسائل نقلیه موتوری، خودروسازان ایرانی در سال ۲۰۱۲ و در مقایسه با سال قبل از آن، ۴۰ درصد افت تولید را تجربه کرده و آمار تولیدشان به زیر یک میلیون دستگاه رسید. این در حالی است که طی سال ۲۰۱۱، ایران به اوج تولید خود در صنعت خودرو رسید و توانست یک میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه انواع خودروهای سواری و تجاری را به تولید برساند.
این حجم تولید سبب شد تا ایران به سیزدهمین خودروساز دنیا در سال ۲۰۱۱ تبدیل شود، هرچند در سال بعد و به دلیل افت شدید تولید، تا رده هجدهم پایین آمد. اگرچه گمان می‌رفت با کمک دولت، روند کاهش تولید در صنعت خودرو ایران متوقف شود، اما مجموعه‌ای از تحریم‌های داخلی و خارجی، این صنعت را روز به روز ضعیف‌تر کرد و کارش را به جایی رساند که حالا دیگر جزو ۲۰ خودروساز اول دنیا هم نیست. سقوط صنعت خودرو ایران به رده بیست و یکم خودروسازان جهان نشان‌دهنده تداوم بحران تولید در این صنعت است، بحرانی که اگر فکری برای حل آن نشود، قطعا کاهش بیشتر و بیشتر تیراژ را به همراه خواهد داشت و شاید روزی برسد که خودروساز بزرگ خاورمیانه، نامش حتی در جمع ۳۰ خودروساز اول دنیا نیز نباشد.
در مورد اینکه چرا خودروسازی ایران از آن اوج در سال ۲۰۱۱ به این وضع در سال ۲۰۱۳ رسیده است، دلایل مختلفی بیان می‌شود و در بین آنها، «تحریم» و «بی‌پولی» بیشترین تاثیر را بر سقوط این صنعت داشته‌اند.
به غیر از تحریم‌ها صنعت خودرو در داخل نیز با محدودیت‌هایی از سوی بانک‌ها و سایر نهادهای دولتی دست و پنجه نرم کرده‌اند. قفل شدن تسهیلات بانکی، وضع قوانینی ضد تولید (مانند افزایش هزینه گشایش اعتبار از ۱۰ به ۱۳۰ درصد) و همچنین عدم دسترسی شرکت‌های خودروساز به ارز مبادله‌ای و مرجع، از جمله تحریم‌های داخلی بودند که در کنار تحریم‌های خارجی، قفل به پای خودروسازان ایرانی بستند و اجازه حرکت به آنها را ندادند.
دولت حتی قرار بود سال گذشته دو هزار میلیارد تومان وام به صنعت خودرو تزریق کند اما آنقدر بر سر راه آن سنگ‌اندازی شد که در نهایت پولی دست خودروسازان را نگرفت. از آن سو البته تحریم‌های خارجی نیز رفته رفته خود را نشان داده و خودروسازی ایران را بیش از پیش در تنگنا قرار دادند. اولین زهر تحریم را شرکت پژوی فرانسه به بدن خودروسازی ایران ریخت و با رفتن ناگهانی اش، دست ایران خودرو را در حنا گذاشت.
اقدام پژو خلاف قرارداد و تعهدی بود که به ایران خودرو داشت، اما این شرکت فرانسوی تحت تاثیر آمریکایی‌ها و به دلیل آنکه جنرال موتورز کمی از سهامش را خرید، شریک بیست و چند ساله‌اش را تنها گذاشت و رفت. رفتن پژو تاثیر زیادی بر کاهش تولید ایران خودرویی‌ها داشت، تا جایی که تولید پژو ۲۰۷ برای همیشه و پژو ۲۰۶ برای مدتی، متوقف شد و طول کشید تا ایران خودرو از گیجی ضربه‌ای که خورده، دربیاید. ایران خودرویی‌ها البته اقدام پژو را تلافی کرده و با داخلی‌سازی و همچنین تامین قطعات پژو ۲۰۶ از منابع خارجی، این محصول را دوباره به خط تولید بازگرداند، هرچند با تیراژی بسیار کمتر از قبل.
تحریم‌های خارجی فقط گریبان ایران خودرو را نگرفت و دو خودروساز بزرگ دیگر ایران؛ یعنی سایپا و پارس خودرو را نیز بی‌نصیب نگذاشت، به نحوی که سایپا نتوانست برای خودروهای رفته‌اش (زانتیا و ریو) جایگزینی پیدا کند و پارس خودرو هم با کاهش تیراژ روبه‌رو شد.
سایپایی‌ها قرار بود کیاسراتو را جایگزین زانتیا کنند؛ اما شرکت کیاموتورز کره تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی، با آنها راه نیامد و سراتو نتوانست راهی جاده مخصوص شود. سایپا البته در تولید پراید و تیبا نیز به مشکل خورد که البته این مشکل بیشتر تحت تاثیر بی‌پولی و عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان قرار داشت، هر چند تحریم‌های خارجی نیز بی‌تاثیر نبودند.
از آن سو پارس خودرویی‌ها نیز نیسان قشقایی خود را که با کلی امید و آرزو روانه خط مونتاژ کرده بودند، در همان روزهای ابتدایی تشدید تحریم‌ها، از دست دادند و تولید پرایدشان هم پایین آمد. این شرکت دلش به تندر-۹۰ و مگان خوش بود، اما از ابتدای امسال و به دلیل تعلیق فعالیت‌های رنو در ایران، تولید این دو محصول نیز به مشکل خورد، تا جایی که در حال حاضر مگان تقریبا تولیدی ندارد و تندر نیز با تیراژی اندک روزگار می‌گذراند.
تعلیق فعالیت‌های رنو نیز تحت تاثیر تحریم‌ها انجام شد، به نحوی که رنویی‌ها نتوانستند در مقابل تحریم صنعت خودرو ایران مقاومت کنند و ناچار به رفتن اما رفتنی مقطعی شدند. آنها حالا امیدوارند با بهبود روابط ایران و آمریکا، راهی برای ماندن در جاده مخصوص پیدا کنند، چه آنکه خود نیز راضی به ترک یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودرو خاورمیانه نیستند.
هرچه هست، مجموعه مشکلات کوچک و بزرگی که طی دو سال گذشته گریبان خودروسازی ایران را گرفته، راه نفسش را بسته و آن را فعلا به رده بیست و یکم خودروسازان دنیا فرستاده است.
رشد جهانی تولید خودرو
اما نگاهی بیندازیم به جدول رده بندی خودروسازان دنیا در نیمه نخست سال ۲۰۱۳ میلادی؛ جدولی که چینی‌ها در صدر آن جای دارند و هلندی‌ها قعرنشینش هستند. طبق گزارش اعلامی، در نیمه نخست سال ۲۰۱۳ میلادی، ۴۳ میلیون و ۶۵۴ هزار دستگاه انواع خودروهای سواری و تجاری در دنیا به تولید رسیده که این آمار از رشد ۸/۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۲ میلادی حکایت می‌کند.
بر این اساس، چین با تولیدی حدود ۱۰ میلیون و ۷۵۲ هزار دستگاه، بزرگ‌ترین سازنده خودرو در دنیا طی نیمه نخست سال ۲۰۱۳ به حساب می‌آید. چشم بادامی‌های چینی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۲ میلادی، ۸/۱۲ درصد رشد تولید داشته‌اند.
آمریکایی‌ها نیز که تقریبا نصف چینی‌ها خودرو تولید کرده‌اند و در رده دوم جدول جای دارند، ۴/۵ درصد رشد را به خود می‌بینند. همچنین خودروسازان ژاپنی نیز حدود چهار میلیون و ۶۷۵ هزار دستگاه طی نیمه نخست سال ۲۰۱۳ تولید داشته‌اند که این آمار از عقبگرد ۹/۱۰ درصدی آنها حکایت داشته و رده سوم بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا را برایشان به ارمغان آورده است.
از آلمانی‌ها هم خبر می‌رسد که تیراژ حدودا دو میلیون و ۸۶۸ هزار دستگاهی شان سبب شده رده چهارم جدول به آنها اختصاص یابد. افت ۱/۳ درصدی تولید در مقایسه با نیمه نخست سال ۲۰۱۲، حاصل کار آنها در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی بوده است. کره جنوبی نیز پنجمین خودروساز بزرگ دنیا لقب گرفته و حدودا ۵۰۰ هزار دستگاه نسبت به آلمان‌ها، کمتر تولید کرده و افتی ۱/۴ درصدی را به خود می‌بیند.
از کره که بگذریم، با هندی‌ها در رده ششم جدول روبه‌رو می‌شویم. هند که حالا جزو بازارهای نوظهور خودرو دنیا به شمار می‌رود، کمی بیش از دو میلیون دستگاه خودرو را در بازه زمانی موردنظر به تولید رسانده، اما افتی ۷/۸ درصدی را نیز تجربه کرده است. پس از هند، این برزیل است که با تولیدی حدودا یک میلیون و ۸۵۷ هزار دستگاهی، هفتمین خودروساز دنیا به حساب می‌آید و ۱/۱۸ درصد نیز رشد تیراژ را دارا است. البته بیشترین رشد تولید متعلق به رومانی است که خودروسازان آن ۶/۳۶ درصد افزایش تیراژ داشته‌اند.
رومانی البته بیست و پنجمین خودروساز دنیا است و در نیمه نخست سال ۲۰۱۳ تنها حدود ۲۲۵ هزار دستگاه تیراژ داشته است. از دیگر نکات قابل‌توجه جدول رده‌بندی خودروسازان دنیا، قرار گرفتن ترکیه در رده پانزدهم دنیا است، کشوری که یکی از بزرگترین صادرکنندگان قطعات خودرو محسوب می‌شود. همچنین فرانسوی‌ها در حالی سیزدهمین خودروساز دنیا شده و جای ایران را گرفته‌اند که نتوانسته‌اند تولید خود را حتی به یک میلیون دستگاه برسانند. این تیراژ سبب شده تولید خودرو در فرانسه نسبت به نیمه نخست سال ۲۰۱۲ میلادی، ۲۰ درصد افت کند. فرانسوی‌ها اگرچه در صنعت خودرو اعتبار جهانی دارند، اما طبق جدول ارائه شده، آنها پایین‌تر از کشورهایی مانند تایلند، مکزیک، اسپانیا و حتی روسیه قرار گرفته‌اند.
پژوسیتروئن و رنو دو خودروساز مطرح فرانسه هستند که هر دو آنها روزگاری با خودروسازی ایران همکار بودند و حالا پژو رفته و رنو هم بین رفتن و ماندن معلق مانده است. رتبه سیزدهمی فرانسه در تولید خودرو نشان‌دهنده عادی نبودن شرایط تولید در شرکت پژو و رنو است، دو شرکتی که از دست دادن بازار ایران قطعا برایشان گران تمام شده و خواهد شد.

khodro

منبع:

خبرگزاری دنیای اقتصاد