برنامه ناسا برای ساخت پرینتر سه بعدی ۳d printing برای نمونه سازی سریع در فضا

برنامه ناسا برای ساخت پرینتر سه بعدی ۳d printing برای نمونه سازی سریع در فضا

بعد از تقریبا سه سال آزمون و خطا ، ناسا در حال برنامه ریزی برای راه اندازی اولین چاپگر سه بعدی ۳d printing برای نمونه سازی سریع در فضا در شرایط جاذبه صفر در ژوئن ۲۰۱۴ می باشد.

فرآیند نمونه سازی ، قطعه سازی ویا مدلسازی  سریع این قابلیت را برای فضانوردان به وجود می آورد که بتوانند طرح یا ابزار مورد نیاز خود را طراحی کرده سپس از طریق چاپگر سه بعدی ابزار مورد نظر را در کمترین زمان ممکن بسازند.

additive-NASA.jpg&MaxW=800&MaxH=600

به گفته دیوید استیتز افسر روابط عمومی فن آوری در مقر ناسا : اگر متخصصین روش های نمونه سازی سریع و پرینتر های سه بعدی بتوانند ثابت کنند که این پرینترهای نمونه سازی قابلیت کارکرد در شرایط جاذبه صفر را دارند تحول شگفت انگیزی در ساخت قطعات در فضا ایجاد کرده اند.

مانند بسیاری از ما بر روی زمین،شکستن ، گم کردن و از دست دادن ابزار برای فضانوردان در مدار فضا بسیار شایع است.معمولا فضا نوردان برای دریافت تجهیزات و لوازم یدکی چندین ماه باید منتظر بمانند .در حقیقت قصد از ایجاد نمونه سازی سریع استفاده  فضانوردان از کارگاه نمونه سازی ابزار در فضا می باشد.

در میان همه مشکلات اکتشافات فضایی ناسا تصمیم دارد مبلغ ۱٫۴ میلیون دلار برای ساخت پرینتر سه بعدی ساخت مدل های سریع در شرایط جاذبه صفر هزینه کند.یک سازنده از مات فیلد کالیفرنیا به منظور توسعه ۳d printing  در ایستگاه بین اللملی فضایی این مهم را بر عهده گرفته است.

در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از قطعات موجود در ایستگاه فضایی قابلیت ساخت از طریق روش نمونه سازی سریع را دارد.

گرانت لاوری مدیر بازاریابی و ارتباطات میگوید اگر فضانوردان فقط نیاز به داشتن ابزاری در دست هستند آنها می توانند این چنین ابزار ها را در ایستگاه فضایی بسازند.

از زمان آغاز به کار این پروژه در سال ۲۰۱۰ خیلی از تکنولوژی های پرینتر های سه بعدی در شرایط جاذبه های مختلف تست شده است.

پرواز های آزمایشی به طراحان شرکت های خدمات دهنده نمونه سازی سریع این فرصت را داده تا بتوانند قطعاتی با روش لایه لایه از طریق مواد ABS و افزودنی های تر مو پلاستهای مجاز در فضا بسازند.

در حال حاضر یک نمونه بسیار خوب در شرایط پارابولیک و زیر مداری ساخته شده است و آماده تست نهایی در ایستگاه فضایی بین المللی می باشد.هنوز مشکلات عملکرد دستگاه پرینتر سه بعدی ۳d printing در جاذبه صفر به طور کامل برطرف نشده است.

در یک محیط میکرو گرانشی یا جاذبه کم امکان حرکت در حد یک میلیمتر میتواند باعث از بین رفتن دستگاه چاپ سه بعدی شود.حتی خواص گرمایی بسیاری از مواد در جاذبه صفر میتواند متفاوت باشد.

همانطور که شما مطلع هستید برای رفتن و برگشتن به ایستگاه فضایی در یک زمان مشخص امری ساده و بدون دردسر می باشد اما اگر شما قصد انجام یک ماموریت بلند مدت مثلا رفتن به ماه را داشته باشید که معمولا ۹ ماه زمان نیاز دارد و شما در ابتدای راه باشید و یادتون بیافتد که آچار با خودتان نبرده اید دیگر شما نمی توانید برگردید و باید با همان وسایلی که آنجا هست کارهایتان را انجام دهید.

ناسا تحقیق در مورد ساخت پرینتر های سه بعدی از موادی همچون غذا و ماهواره ها را نیز در دستور کار دارد.

منبع:Plastic News

ترجمه : ایران ملد