حمایت هدفمند از صنعت در مقابل طرح یارانه‌ها

اعلام طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی دولت، موجب شد تا اختلاف نظرات زیادی در بین فعالان اقتصادی کشور و مسوولین ذی‌ربط ایجاد شود تا جایی که تولید‌کنندگان بخش خصوصی صنعت معتقدند که این طرح باید در یک بازه زمانی ۱۰ ساله اجرایی شود تا فشار زیادی بر بخش صنعت کشور وارد نشود، اما از سوی دیگر دولت معتقد است که این طرح باید هرچه زودتر اجرایی شود تا بتوان با استفاده از مدیریت منابع و هزینه‌های تولید به اهداف اصلی طرح مذکور دست یافت و تعلل جایز نیست.
مدیرعامل فولاد مبارکه به عنوان مدیر یک قطب بزرگ صنعتی در کشور در این خصوص گفت: اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور امری ضروری است زیرا تاثیرات مثبت زیادی برجا خواهد گذاشت.
محمد رجایی با اشاره به اینکه مسوولین ذی‌ربط باید هرچه سریع‌تر نسبت به حل مشکلات پیش روی طرح یاد شده اقدام کنند، افزود: هم اکنون به علت هدفمند نبودن یارانه‌ها سرمایه‌های عظیمی در قالب یارانه در کشور هزینه می‌شود که باید جلوی این امر گرفته شود زیراکه به علت عدم مدیریت منابع ، کشور ما به یک جامعه کاملا مصرفی تبدیل شده است این درحالی است که با وجود ذخیره عظیم انرژی در کشور، ایران باید در صدر کشورهای تولید‌کننده قرار می‌گرفت که متاسفانه شاهد چنین امری نیستیم. وی با بیان اینکه هم‌اکنون ذخایر انرژی کشور با هزینه‌های گزافی به هدر می‌رود، تصریح کرد: این امر به مثابه اتلاف سرمایه ملی است.
مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: چنانچه برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها یک بازه زمانی ۱۰ ساله صرف شود این امر یک حرکت انحرافی است و این طرح باید هرچه سریع‌تر اجرایی شود. وی با بیان اینکه البته با اجرایی شدن طرح هدفمند کردن یارانه فشارهایی به برخی صنایع وارد می‌شود، گفت: اما صنایع باید خود را با شرایط جدید منطبق کرده و هزینه ناشی از انرژی مورد نیاز خود را مدیریت کنند.
رجایی درخصوص درخواست وزارت صنایع و معادن برای حمایت از بخش صنعت طی اجرایی شدن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، افزود: حمایت از بخش صنعت باید هدفمند و کنترل شده صورت گیرد.
وی تصریح کرد: تکلیف طرح مذکور هرچه سریع‌تر باید مشخص شود تا تولید‌کنندگان بتوانند هزینه‌های تولید را محاسبه و راه‌حل‌های اساسی برای جلوگیری از اتلاف این منابع پیدا کنند.
به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه، به طور حتم درخواست وزارت صنایع و معادن برای حمایت از بخش صنعت ، تداوم وضعیت کنونی نیست و حمایت از این بخش باید کنترل شده صورت گیرد.
رجایی خاطرنشان کرد: لازمه حمایت کنترل شده از بخش صنعت کشور در صورت اجرایی شدن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، این است که صنایع کشور شیوه صحیح مصرف منابع را پیدا کند و کنترل و نظارت بیشتری بر هزینه منابع و سرمایه‌های ملی صورت گیرد.

منبع:
خبرگزاری دنیای اقتصاد