شرط ارتقای صنعت فولاد ایران با صرفه‌جویی در انرژی

شرط ارتقای صنعت فولاد ایران با صرفه‌جویی در انرژی

 رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران که یکی از تامین‌کنندگان منابع مورد نیاز برای هفت طرح فولادی محسوب می‌شود، درخصوص آینده بازار فولاد پیش‌بینی و تاکید کرد: ایران می‌تواند صرفه‌جویی در انرژی را آغاز کند و میزان بهره‌وری در کوره‌های کارخانه‌های فولاد خود را بالا ببرد و همانند اروپا با استفاده از اطلاعات روز مشکلات تولید خود را برطرف کند. فریال مستوفی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: در شرایط کنونی برای تامین منابع به سرعت باید موانع و محدودیت‌های مراودات بانکی را برطرف کرد و فضا را برای بخش خصوصی با استفاده از ابزاری چون فاینانس و یوزانس به عنوان موثرترین ابزار جذب تسهیلات اعتباری بانکی فراهم کرد. البته ایجاد زمینه‌های تقویت توان فعالان اقتصادی برای استفاده از دیگر ابزار مرسوم مانند بیع متقابل و… نیز از دیگر راهکارهای متصور در این‌خصوص است. از سویی با توجه به الزامات قوانین بالادستی که به‌ویژه در مفاد قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار وجود دارد و با توجه به موازین، مقررات و اختیارات ناشی از قانون اتاق‌های بازرگانی موثرترین و کارآمدترین راهکار در این خصوص را می‌توان به ضرورت ایجاد و فعال‌سازی مراکزی برای ارائه خدمات مشاوره، آموزش و تبادل تجربیات و اطلاعات ویژه فعالان اقتصادی در بدنه پارلمان بخش خصوصی جست‌وجو کرد.

 

او افزود: به نظر من راه‌اندازی کمیته‌ها و فعالیت‌های کمیسیون‌های تخصصی با موضوع تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی به همراه ارائه و انتقال اطلاعات مفید برای طرفین خارجی و داخلی به صورت توامان در قالب این ساز و کار بهترین روش برای پاسخگویی به این نیاز مهم بخش خصوصی با رویکرد توانمندسازی فعالان این حوزه است که خوشبختانه اقدامات اولیه در این خصوص با پشتیبانی و حمایت موثر مدیران ارشد اتاق بازرگانی انجام شده است. از سویی سفر رئیس‌جمهوری به ایتالیا و فرانسه، دستاورد خوبی که به نظرم داشت، ترمیم تصویر ایران بود. طی سال‌های گذشته، به‌دلیل تبلیغاتی که علیه ایران شده بود، تصویر نامناسبی از ایران ایجاد شده بود که با سفرهای آقای روحانی به اروپا این تصویر ترمیم شد و غربی‌ها دیدند که ایرانیان فرهنگ غنی دارند و قدری چهره روابط عوض شده است. رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران درباره قراردادهای فولادی گفت: تفاهمنامه‌هایی هم که به صورت اجاره به شرط تملیک به‌دلیل اینکه الان منابع مالی نداریم، به خوبی تنظیم شده است در واقع این کار مسوولان است که قرارداد را به صورت برد-برد انجام دهند و زیر بار هر شرطی نروند. به همین دلیل امیدوارم قراردادهای فولادی تعریف‌شده در این تفاهمنامه‌ها نیز بیشتر به سمت جذب سرمایه مستقیم باشد و از طریق فاینانس پروژه‌ها تامین مالی نشود.

او افزود: فرصتی برای بازار فولاد ایران به‌وجود آمده که می‌تواند با بهره‌مندی از ظرفیت‌های خود بازارهای صادراتی در منطقه را افزایش دهد، محصولات جدیدی را برای صادرات تولید کند و تقاضا را هم به نوعی تحریک کند. اروپا مدل‌های مختلف را در صنعت تعریف کرده است و کارخانه‌های تاسیس‌شده ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. به گفته وی توانسته‌ایم بازیگر موفقی در بازار فولادهای خاص و ورق‌های مخصوص صنعت خودرو باشیم. این روزها فناوری‌های اتوماسیون حائز اهمیت است و رعایت ملاحظات زیست‌محیطی قابل‌توجه قرار گرفته است. مستوفی تصریح کرد: ایران هم باید با توجه به منابع آبی محدود و محیط زیست حساس خود به این ملاحظات بپردازد و تا می‌تواند از بزرگان این صنعت مشاوره بگیرد. ایران پتانسیل‌های بسیاری در حوزه فولاد دارد و باید با پیشرفته‌ترین تجهیزات فولادی خود کوره‌های جدیدی را احداث کند تا پاسخگوی نیاز خود در سال‌های آینده باشد. وی افزود: در حوزه خودروسازی اروپا ورق‌های گالوانیزه باکیفیتی به تولید رسیده است و تلاش شده کیفیت محصولات ارتقا پیدا کند. ایران می‌تواند صرفه‌جویی در انرژی را آغاز کند و میزان بهره‌وری در کوره‌های کارخانه‌های خود را بالا ببرد و همانند اروپا با استفاده از اطلاعات روز مشکلات تولید خود را برطرف کند. در سال ۲۰۱۸ وضعیت بازار فولاد بسیار بهتر خواهد شد زیرا به‌دلیل افزایش قیمت فولاد و مسیر صادرات چین وضعیت امیدوارکننده‌تر می‌شود.

منبع : خبرگزاری دنیای اقتصاد