رقابت سخت در تالار پلیمرها

رقابت سخت در تالار پلیمرها

بورس کالای ایران روز گذشته شاهد عرضه‌های محصولات پلیمری در تالار محصولات پتروشیمی بود. ۶۴ هزار تن محصول پلیمری در این بازار دیروز عرضه شد که ۳۴ هزار و ۷۸۰ تن از آن مورد معامله قرار گرفت. بررسی‌ها از روند تغییرات در بورس کالا و بازار محصولات پتروشیمی نشان می‌دهد با ثباتی که در بازار نفت و قیمت دلار دیده می‌شود انتظار روند رو به رشد در قیمت محصولات پتروشیمی بیشتر به واسطه تغییرات احتمالی نرخ دلار رخ دهد.

طی یک هفته گذشته برخی نگرانی‌ها از موضوعات منطقه‌ای و برخی منازعات رسانه‌ای بین ایران و عربستان به بروز برخی روندهای افزایشی در بازار ارز منجر شده است که این مسأله در کنار ثبات در قیمت جهانی محصولات پتروشیمی انتظار روند باثبات با میل افزایش را در قیمت‌گذاری جدید شاهد باشیم. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد طی هفته گذشته قیمت دلار با یک روند کاهشی به زیر ۳۴۰۰ تومان رسید، ولی دوباره با روند افزایشی روبه‌رو‌ شد، به‌طوری‌که در حال حاضر به بیش از ۳۴۵۰ تومان نیز رسیده است. در این بین در عرضه‌های روز گذشته بسیاری از گریدهای عرضه شده با رقابت مورد معامله قرار گرفتند.

جدول همراه مشخصات عرضه‌های روز گذشته را نشان می‌دهد.  به عقیده کارشناسان بازار پتروشیمی در شرایط کنونی چهار موضوع در این بازار قابل بررسی است که نخست تغییرات قیمتی در بازار محصولات پتروشیمی است، پیش از این مورد بررسی قرار گرفت. موضوع دیگر تغییر فصل و جنس تقاضا و عرضه در بازار محصولات پتروشیمی است که با شروع فصل سرما و در عین حال فرا رسیدن ماه محرم، تقاضا را برای برخی گریدهای خاص افزایش می‌دهد. در این میان شائبه خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا و عرضه در بازار آزاد، روند ملایم بهای محصولات پتروشیمی، کاهش انگیزه‌های دلالی در بورس کالا با روند افزایشی قیمت‌ها و انتظار روانی برای بررسی وضعیت قیمتی در این بازار از موضوعاتی هستند که بر معاملات این محصولات در بورس کالا و بازار آزاد سایه افکنده‌اند.

در این بین تغییر جهت در بخش پایین‌دستی که به عقیده فعالان این بخش در حال دورخیز برای عبور از رکود است باعث شده احتمال تقویت تقاضا در بازار وجود داشته باشد؛ این در حالی است که اخیرا مبحث خروج محصولات پتروشیمی بار دیگر منجر به برخی نگرانی‌ها در مورد آینده این بازار شده است. دکتر حسنعلی بشارت احسانی، مدیرعامل کارگزاری توسعه سرمایه دنیا معتقد است خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا تنها یک خروجی دارد و آن آشفتگی در وضعیت معاملات و عدم شفافیت در بورس کالا و بازار خواهد بود. وی معتقد است با وجود شفافیت‌های معاملاتی در بورس کالا باز هم برخی مشکلات از طریق سایت بهین یاب به وجود می‌آید که باعث کمبود ضریب شفافیت می‌شود و این موضوع با حذف معاملات در بورس کالا به مراتب تشدید خواهد شد.

وی معتقد است این تصمیم ممکن است به سایر تالارها نیز منتقل شود که خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت و این موضوع فلسفه وجودی بورس کالا را زیر سوال خواهد برد درحالی‌که در پیشرفته‌ترین بازارهای جهان، بورس کالا پایه و اساس معاملات محسوب می‌شود.  به عقیده وی در حال حاضر مهم‌تر از اینکه بخواهیم تلاش کنیم تا ساختار یک بازار متشکل و متمرکز را که کارنامه نسبتا خوبی از خود نشان داده تغییر داده و آن را منحل کنیم، بهتر است به برخی چالش‌های کلان در حوزه صنعت پتروشیمی از جمله نرخ خوراک و سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت ارزآور بپردازیم.

منبع :‌خبرگزاری دنیای اقتصاد