صعود مجدد قیمت‌ها در بازار محصولات پلیمری

صعود مجدد قیمت‌ها در بازار محصولات پلیمری

اعلام قیمت‌های پایه جدید با جهت‌گیری افزایشی در بازار محصولات پتروشیمی باعث شد تا نرخ‌ها در بورس و بازار افزایش یابد. هرچند شرایط کلی معاملات در بورس نشان از پذیرش قیمت‌های جدید از سوی برخی فعالان بازار دارد اما رشد بهای مواد اولیه موضوعی نیست که بتوان از تاثیر آن بر صنایع پایین‌دستی غافل شد. شرایط این بازار در روزهای آینده بیش از پیش شفاف خواهد شد، زیرا فاصله قیمتی بین بورس و بازار می‌تواند به یک تعادل نسبی نزدیک‌تر شود.

روز گذشته رینگ معاملاتی محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران شرایط پیچیده‌ای پیدا کرد، چرا که پس از اعلام قیمت‌های پایه جدید، این اولین روز کاری این تالار بود. افزایش حجم عرضه‌ها در بورس کالا با محوریت پلیمرها و البته با نرخ‌های جدید را باید مهم‌ترین رخداد این روزهای بازار به شمار آورد که جمعا باعث شد علاوه بر اینکه یک روز مهم در تجربه تالار به ثبت رساند افزایش حجم معاملات و بازگشت نسبی خریداران را هم در پی داشت. این وضعیت در حالی رخ داد که بالابودن حجم معاملات نشان از پذیرش نسبی قیمت‌های جدید دارد که البته باز هم باید واکنش بازار را در روزهای آینده رصد کرد، زیرا ابهام هنوز هم در بازار به چشم می‌خورد. افزایش قیمت اغلب گریدها در کنار کاهش محدود بهای PVC در بورس کالا را می‌توان جهت‌گیری کلی بازار دانست که بر قیمت‌های موجود در بازار نیز موثر خواهد بود. از سویی استایرن معمولی و مقاوم و همچنین PET را می‌توان مهم‌ترین رشد محسوس قیمت‌ها در روزهای اخیر به شمار آورد که در جدول وجود دارد. انواع گریدهای OFF-PVC، پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX3 شازند، پلی‌اتیلن سنگین فیلم OFF – EX5 درجه ۲ مارون، پلی‌اتیلن سنگین دورانی UA 3840 پتروشیمی تبریز، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری BG821 پتروشیمی تندگویان، پلی‌استایرن‌های انبساطی و بخش بزرگی از پلیمرهای سبک خطی و سبک فیلم را باید مهم‌ترین‌ عرضه‌های روزهای گذشته به شمار آورد.
بازار داخلی محصولات پلیمری
با افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالای ایران قیمت‌ها در بازار داخلی نیز صعودی شد که بین ۲ تا ۵/  ۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. با توجه به افزایش بیشتر نرخ‌های پایه باید گفت که حجم رشد قیمت‌ها به نسبت بورس کالای ایران در روز سه‌شنبه بسیار کمتر بوده است. البته هنوز فعالان بازار منتظر هستند تا ببینند خریداران دقیقا چه واکنشی را نسبت به قیمت‌های پایه اتخاذ می‌کنند تا جهت‌گیری کلی بازار مشخص شود. به‌صورت کلی در روزهای اخیر خریداران به ندرت تن به خرید داده‌اند و در ضعف شدید تقاضا، قیمت‌ها فضای چندانی برای رشد نداشته مخصوصا در وضعیتی که موجودی انبارها در بازار داخلی و حتی کارخانه‌های فروشنده بسیار بالا است. به نظر می‌رسد حجم عرضه‌ها در بازار داخلی به‌صورت چراغ خاموش در حال افزایش است. در هر حال قیمت‌های بورس و بازار مجددا به یک تعادل نسبی و شکننده نزدیک شده‌اند که می‌تواند فاکتوری برای افزایش حجم خرید به شمار بیاید.
در هر حال قیمت‌ها در بازار داخلی رشد داشته و ممکن است این روند افزایشی باز هم ادامه یابد که در ضعف تقاضا و مشکلات فراوان و پیش روی صنایع پایین‌دستی همچون صنعت پلاستیک می‌تواند به وخامت اوضاع باز هم دامن بزند. به جرات باید گفت که نمی‌توان دورنمای مشخصی را پیش روی این بازار ترسیم کرد چون احتمال کاهش حجم تولید و عقب‌نشینی بیشتر خریداران نیز وجود دارد که شرایط را برای همه بخش‌های مختلف بازار سخت‌تر می‌کند.
نکته دیگر درخصوص بازار روز گذشته را باید کاهش مجدد قیمت دلار دانست که در ضعف خبرها از مذاکرات نیویورک، نشان‌دهنده برخی گشایش‌های دیپلماتیک است. به‌عنوان مثال مدت‌ها نرخ دلار در سطوحی نزدیک به ۳۳۴۰ تومان نوسان می‌کرد، ولی در روز سه‌شنبه حتی قیمت ۳۳۰۹ تومان نیز به ثبت رسید که حاکی از کاهش بیش از یک درصدی قیمت‌ها فقط در یک روز است. به نظر می‌رسد که باید منتظر مخابره برخی خبرها از نیویورک باشیم، زیرا رفتار فعالان بازار محصولات پتروشیمی، دلار و حتی بازار آهن نشان‌دهنده احتمال بروز برخی رخدادهای پیش‌بینی نشده است. البته درخصوص قیمت دلار مورد محاسبه برای قیمت‌های پایه نیز باید گفت که این نرخ در نیمه نخست اردیبهشت برابر با ۳۳۳۸ تومان بود که در نیمه دوم این ماه به ۳۳۵۲ تومان تغییر کرد.
در هر حال با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی، رشد نرخ‌های پایه در بورس کالا و همچنین کاهش نرخ ارز، به نظر می‌رسد عرضه‌های صادراتی در برابر عرضه‌های داخلی چندان چنگی به دل نمی‌زند و باز هم فروشندگان اصلی به بازار داخلی سوق پیدا کرده‌اند.
واقعیت آن است که گشایش‌های بین‌المللی پیش روی صنعت پتروشیمی و مخصوصا کشف بازارهای جدید بیش از حد بزرگنمایی شده است. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در روزهای اخیر به جز یک محموله نزدیک به ۳۰۰۰ تنی به مقصد اروپا، محموله مهم و قابل اتکای دیگری به ثبت نرسیده و تولیدکنندگان اصلی باز هم به سمت بازارهای داخلی متمایل شده‌اند.  از سویی امروز نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی به‌صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد که چهره اصلی تجارت محصولات پتروشیمی را می‌توان در گفتارهای تجار و فعالان بین‌المللی این عرصه تعقیب کرد.

 منبع : خبرگزاری دنیایی اقتصاد