عقب‌نشینی تولیدکنندگان فولاد برای مدیریت تقاضا

عقب‌نشینی تولیدکنندگان فولاد برای مدیریت تقاضا

انجمن جهانی فولاد (WSA) در تازه‌ ترین گزارش خود به ارائه آماری از تولید فولاد خام جهان در ماه ژانویه ۲۰۱۵ پرداخته که حاوی نکات مهمی است.بر اساس این گزارش مجموع تولید فولاد خام جهان در ۶۵ کشور عضو این انجمن -که معادل ۹۸ درصد از تولید فولاد جهان را در ۲۰۱۴ به خود اختصاص داده‌اند- طی ماه ژانویه به رقم ۱۳۳ میلیون و ۱۰۲ هزار تن رسیده که در مقایسه با ماه دسامبر سال ۲۰۱۴، کاهش ۰/۴۵ درصدی را نشان می‌دهد (تولید فولاد ۶۵ کشور عضو در ماه دسامبر ۱۳۳ میلیون و ۷۱۲ هزار تن بود).
کاهش نسبی تولید فولاد در جهان طی این ماه در کنار رشد قیمت سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد در بنادر چین و از طرفی کُند شدن روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی به‌عنوان داده‌ های مهمی برای پیش‌بینی افزایش قیمت تمام شده تولید فولاد در جهان به‌ شمار می‌ روند. این موضوع در حالی است که طی ماه‌ های گذشته با ضعف شدید تقاضا و همچنین جهت‌ گیری کاهشی آن روبه‌رو بوده‌ایم که تنزل حجم تولید در برابر ضعف تقاضا را می‌توان یک اقدام احتیاطی قدرتمند تولیدکنندگان جهانی قلمداد کرد که برای حمایت از بازار صورت گرفته است.  از طرفی با توجه به افزایش روزافزون حجم صادرات فولاد چین و شائبه دامپینگ در برخی از حوزه‌ ها، شاید کاهش حجم تولید را بتوان یکی از خروجی‌ های این وضعیت جهانی دانست. به عبارت ساده‌تر هم اکنون تولیدکنندگان بزرگ جهانی که قیمت تمام شده تولید کمتری دارند، در حال جایگیری قدرتمندتری در بازار هستند که می‌تواند روند کاهشی حجم تولید را تشدید کند. در نتیجه و در مقیاس جهانی، میزان تولید به‌صورت روزشمار در حال کاهش بوده که با فرض ثبات تقاضای بین‌المللی و عدم ثبت هیچ‌ گونه رشدی می‌توان به بهبود بازار به‌تبع عقب‌ نشینی‌ عرضه در برابر تقاضا امیدوار بود.
در چین حجم تولید فولاد خام در ماه ژانویه به ۶۵/۵ میلیون تن رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل از کاهش ۴/۷ درصدی حکایت دارد. این در حالی است که حجم تولید فولاد خام این کشور در ماه پیش از آن نیز یعنی در دسامبر ۲۰۱۴ معادل ۶۸/۰۹ میلیون تن بوده که کاهش ۲/۶ میلیون تنی تولید فولاد خام چین را طی این ماه نشان می‌ دهد. در شرایطی که این کشور به رشد اقتصادی مورد انتظار در سال گذشته میلادی دست نیافت و به‌خصوص در حوزه مسکن با ضعف روبه‌رو بود، بنابراین آنچنان که باید موفق به افزایش نرخ مصرف فولاد در این کشور نشد به همین دلیل تمام تمرکز و توان خود را روی صادرات فولاد به سایر کشورها متمرکز کرد که کاهش حجم تولید چین طی ماه‌های اخیر نیز به خوبی حکایت از تلاش آن برای برقراری دوباره تعادل میان عرضه و تقاضای فولاد داشته و سیاستی در جهت حمایت از قیمت‌ها به‌شمار می‌رود.
در سایر کشورهای آسیایی و به‌عنوان مثال در ژاپن حجم تولید فولاد خام در این ماه برابر با ۹/۰۲ میلیون تن بوده که از کاهش ۴ درصدی به نسبت ماه مشابه سال قبل و افزایش ۲۶/۰ درصدی در مقایسه با دو ماه قبل حکایت می‌کند. در کره‌جنوبی نیز شاهد تولید ۵/۷۸ میلیون تن فولاد خام بوده‌ایم که به نسبت ماه ژانویه سال قبل ۷/۱۴درصد افزایش داشت و البته در مقایسه با دو ماه گذشته ۲۴/۰ درصد کاهش را نشان داد.
بر اساس این گزارش تولید فولاد کشورمان نیز در این ماه ۱/۳۶۶ میلیون تن بوده که در مقایسه با ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ معادل ۲۹/۰درصد افزایش نشان می‌ دهد. همچنین این میزان تولید نسبت به ماه مشابه سال گذشته (ژانویه ۲۰۱۴) که رقم تولید فولاد خام ۱/۱۴۱ میلیون تن بود حکایت از رشد ۷/۱۹ درصدی در تولید دارد.
در حوزه اروپا، آلمان با تولید ۳/۶۸۵ میلیون تن فولاد خام در ماه ژانویه با کاهش ۴۶/۰درصدی به نسبت سال قبل رو‌به‌رو شد و فرانسه هم با تولید ۱٫۳ میلیون تنی به نسبت سال قبل کاهش ۶/۱۰ درصدی را شاهد بود. این در حالی است که ترکیه با تولید ۲/۵۸۲ میلیون تن فولاد به نسبت سال قبل کاهش ۱۰درصدی را تجربه کرد و نسبت به ماه دسامبر ۲۰۱۴ نیز افت تولید فولاد خام را شاهد بود. درصد مورد استفاده از ظرفیت‌ های نصب شده برای تولید فولاد خام در جهان در ماه ژانویه در کشورهای عضو انجمن جهانی فولاد برابر با ۵/۷۲درصد بوده که به نسبت ماه ژانویه سال قبل نشان‌ دهنده افت ۴/۴ درصدی این نرخ است. البته این رقم به نسبت ماه قبل هم کاهش داشته است. این میزان استفاده از ظرفیت تولید در مقایسه با ماه‌های گذشته کم‌ سابقه عنوان شده که از تنزل شدید جذابیت تولید فولاد در کشورهای عضو حکایت کرده و به خوبی گویای شرایط بازار مصرفی ضعیف فولاد در سطح جهان است.

منبع:خبرگزاری دنیای اقتصاد