موانع صادرات فولاد برداشته شد

رشد قیمت دلار طی دو سال اخیر فرصتی برای  تولید‌کنندگان فراهم کرد تا با صادرات محصولات فولادی از جذابیت‌های بازار بهره‌مند شوند، از سویی این موضوع  نیز مطرح است که با صادرات بی‌رویه امکان کمبود محصول در بازار داخل و متعاقب آن رشد قیمت وجود دارد، به همین دلیل برای نخستین بار در بازار فولاد، در مقطعی صادرات منع شد و در ادامه نیز محدودیت بر صادرات فولاد اعمال شد.
شرکت‌های فولادی ادامه حیات را منوط به تداوم صادرات دانسته و معتقد هستند اولویت اول آنها تامین نیاز داخلی بوده و صادرات به منظور تامین ارز برای خرید قطعات،  تجهیزات و مواد اولیه مورد نیازشان است.
با موضع‌گیری واحد‌های بزرگ فولادی و اقدامات کارشناسی که در این خصوص انجام شد، قرار است صادرات فولاد طبق ضوابطی که کار گروه تنظیم بازار آن را تهیه کرده، صورت گیرد و بر اساس آن به صورت سهمیه بندی مجوز‌هایی برای واحد‌های فولادی صادر شود.
منعی برای صادرات فولاد وجود ندارد
در این راستا، علی  پورکاوه، مدیر کل برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار ضمن تایید این گشایش‌ها برای صادرات فولاد، گفت: با توجه به ظرفیت‌های نصب شده و میزان تولید فولاد  در کشور و از سویی با وجود تشکل‌های قوی که در زمینه تولید و توزیع فولاد وجود دارد، مقرر شد تا موضوع صادرات فولاد برون سپاری شده و این موضوع با محوریت انجمن تولیدکنندگان فولاد صورت پذیرد.
وی تصریح کرد: با توجه به لغو صادرات فولاد، جداول برنامه‌ریزی ۶ ماهه دوم سال به سازمان توسعه تجارت و گمرکات کشور ابلاغ شد.
وی افزود: به این ترتیب دیگر مانعی برای صادرات فولاد وجود ندارد و این بخشنامه از انعطاف لازم برای توسعه حجم صادرات منوط به افزایش میزان تولید برخوردار است.
مدیر کل برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار تاکید کرد: در این جلسات بر سه موضوع به طور همزمان تاکید و مقررشد تا تولید، نیاز داخل و صادرات زیر نظر انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران انجام شود.
وی گفت: رویکرد‌ها نسبت به صادرات مثبت بوده و از این رو اغلب درخواست‌هایی که از سوی انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران در جلسه کارگروه مطرح شد، مورد پذیرش قرار گرفت.
صادرات تنها برای تولیدکنندگان
از سوی دیگر رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران گشایش‌های صورت گرفته در فضای صادرات محصولات فولادی را مثبت ارزیابی کرده و گفت: صادرات محصولات فولادی در سال‌جاری بسیار کند صورت می‌گرفت و موانعی وجود داشت که خوشبختانه با همکاری کارگروه تنظیم بازار این موانع برطرف شده و به زودی شاهد افزایش صادرات محصولات فولادی خواهیم بود.
وی افزود: در جلسات مقرر شد که صادرات تنها از طریق تولید‌کنندگان محصولات فولادی امکان‌پذیر باشد و دیگر محدودیت‌ها اعمال نشود، همچنین تقاضای تولید‌کنندگان فولاد نیز برای صادرات از طریق انجمن تولید‌کنندگان فولاد مطرح می‌شود.
وی تصریح کرد: قرار نیست این انجمن نیز برای صادرات فولاد سختگیری زیادی داشته باشد و در این مقطع نیز کلیه درخواست‌ها برای صادرات مورد پذیرش واقع شد و مجوز‌های صادراتی نیز تمدید شد.
تثبیت نرخ ارز وتحریک تقاضا
در همین حال منصور یزدی‌زاده، مدیر فروش ذوب آهن اصفهان در خصوص میزان صادرات این شرکت گفت: همواره اولویت‌های ذوب‌آهن اصفهان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان مقاطع در بازار داخل بوده، اما با توجه به حضور مستمر این شرکت در بازار‌های صادراتی خوشبختانه نگاه مسوولان نیز مثبت بوده و اجازه تداوم صادرات را به ما دادند.
وی تصریح کرد: با تلاش‌هایی که صورت گرفت، صادرات این شرکت در سال‌جاری ادامه پیدا کرده و به عنوان صادرکننده نمونه نیز مطرح شدیم و البته این روند خللی در میزان فروش و پاسخگویی به بازار داخل از سوی این شرکت به همراه نداشت.
یزدی‌زاده بهبود شرایط داخلی بازار فولاد را منوط به دو عامل تثبیت نرخ ارز و تحریک تقاضا عنوان کرد و افزود: تا زمانی‌که بازار ارز به ثبات نسبی نرسد، شرایط بازار فولاد بهبود پیدا نخواهد کرد؛ کما اینکه در ۲ هفته گذشته به دلیل نوسان بازار ارز فولاد یکی از سخت‌ترین دوران‌ها را در سال جاری سپری می‌کند.
وی ادامه داد: همچنین تحریک تقاضا نیز می‌تواند به عنوان عامل مثبت دیگر در بازار فولاد تلقی شود؛ چرا که با اجرایی شدن پروژه‌های عمرانی در این بازار تقاضا ایجاد خواهد شد و در این زمینه نیز منتظر اقدامات دولت هستیم.
پیشنهاد صادرات در ازای افزایش تولید
مدیر فروش فولاد خوزستان نیز در خصوص کسب مجوز صادرات برای شمش فولاد گفت: با وجود آنکه برای تولید احتیاج مبرم به ارز داشتیم، اما اجازه صادرات به این واحد صنعتی داده نمی‌شد و از این رو برای تامین ارز مورد نیاز برخی قطعات و تجهیزات وارداتی مجبور به تهیه آن از بازار آزاد بودیم.
بهمن تجلی‌زاده ادامه داد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفت و با توجه به نگاه مثبت دولت نسبت به صادرات، سرانجام مجوز صادرات به فولاد خوزستان نیز داده شد؛ گرچه میزان آن بسیار اندک بوده و هنوز اجرایی نشده اما نسبت به این روند خوشبین هستیم.
وی اظهار کرد: مقرر شده تا میزان صادرات فولاد خوزستان یک الی دو درصد تولید این واحد باشد، گرچه این رقم اندک است، اما مطمئنا اثرات این موضوع در روند فعالیت شرکت مشهود خواهد بود.
وی گفت: پیشنهاد می‌شود که شرکت‌ها و واحد‌های صنعتی در ازای افزایش تولید صادرات داشته باشند تا هم تولید افزایش یافته و به مصرف داخلی ضربه‌ای وارد نشود و هم شرکت‌ها با انگیزه بیشتری اقدام به تولید و در نهایت صادرات کنند.
این عضو هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران با بیان اینکه حمایت از تولید می‌تواند تورم و رکود را با هم از بین ببرد، گفت: حمایت از تولید می‌تواند بسیار مشکل گشا باشد و به خصوص در تولید‌های صادراتی تاثیر بیشتری در اقتصاد کشور داشته باشد.
وی با اشاره به صادرات و قوانین ناپایدار در کشور،  تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که تمامی تولید‌کنندگان به دنبال آن هستند بستر‌سازی مناسب از سوی دولت و شرایط پایدار برای حضور در بازار‌های جهانی است.

منبع:

خبرگزاری دنیای اقتصاد