رشد ۸/۶ درصدی تولید فولاد

به گزارش «ایرنا»، طی پنج ماهه نخست امسال شش میلیون و ۶۷۵ هزار تن فولاد خام در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی به میزان ۸/۶ درصد را نشان می‌دهد همچنین محصولات تولیدکنندگان فولادی کشور در مرداد ماه گذشته به یک میلیون و ۵۰۸ هزار تن رسید که نسبت به مرداد ماه ۱۳۹۱ رشد ۲/۱ درصدی را نشان می‌دهد.

گزارش شبکه اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است، مرداد ماه امسال تولید فولاد خام نیز با رشد ۴/۱۳ درصدی در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته به یک میلیون و ۳۴۳ هزار تن رسید. طی چهار ماهه نخست امسال میزان تولید فولاد خام به رقم پنج میلیون و ۳۳۲ هزار تن در بخش‌های دولتی و خصوصی رسید که رشد ۴/۵ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، تولیدات فولادی هم به رقم بیش از پنج میلیون و ۷۶۹ هزار تن رسید.
تیر ماه امسال تولیدات فولادی از سوی بخش‌های دولتی و خصوصی در مجموع به یک میلیون و ۵۳۶ هزار تن رسید که در مقایسه با تیر ماه سال ۹۱ رشد ۷/۲ درصدی را نشان می‌دهد.
همچنین تیر ماه امسال تولید فولاد خام با رشد ۸/۱۵ درصدی نسبت به تیر ماه سال ۹۱ به یک میلیون و ۳۵۳هزار تن رسید.
بررسی عملکرد تولید فولاد خام در برنامه اول توسعه (۷۲- ۱۳۶۸) نشان می‌دهد در مجموع این رقم طی این مدت ۳/۱۲ میلیون تن ثبت شد و تولیدات فولادی نیز به رقم ۸/۱۲ میلیون تن رسید.
ظرفیت تولید فولاد خام در سال پایان برنامه اول توسعه (۱۳۷۲) به میزان ۲/۶ میلیون تن بود و این امر در زمان وزارت معادن و فلزات که در واقع بیشترین افزایش ظرفیت سازی تولید فولاد خام در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به‌دنبال آن هشت سال دفاع مقدس (۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا ۲۷ مرداد ۱۳۶۷ پذیرش قطعنامه) را شاهد بودیم.
ظرفیت تولیدات فولادی در سال ۱۳۷۲ به رقم ۵/۶ میلیون تن رسید که نشان‌دهنده رشد صنایع و کارخانه‌های فولادی کشور است. طی دوره برنامه دوم توسعه (۷۸- ۱۳۷۴) تولید فولاد خام به میزان ۴/۲۸ میلیون تن رسید که نسبت به برنامه اول رشد ۱۳۱ درصدی داشت و در واقع ۳/۲ برابر شد. تولیدات فولادی نیز در برنامه دوم، به رقم ۹/۲۴ میلیون تن رسید که نسبت به برنامه اول توسعه رشد ۹۵ درصدی را نشان می‌دهد.
ظرفیت تولید فولاد خام در سال پایانی برنامه دوم توسعه ۱۳۷۸ به ۲/۷ میلیون تن رسید که این میزان در دوران وزارت صنایع و معادن محقق شد و ظرفیت تولیدات فولادی نیز به ۶/۷ میلیون تن رسید. در دوره برنامه سوم توسعه ( ۸۳- ۱۳۷۹) تولید فولاد خام به ۳۸ میلیون تن رسید که نسبت به برنامه دوم توسعه ۳۴ درصد رشد کرد و این موضوع نشان می‌دهد که رشد سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌سازی در دوره برنامه دوم و سوم نسبت به برنامه اول کند شد.
تولیدات فولادی نیز در برنامه سوم توسعه، به ۷/۳۶ میلیون تن رسید که ۴۷ درصد رشد نسبت به سال‌های برنامه دوم توسعه ثبت شد. ظرفیت تولید فولاد خام در سال پایانی برنامه سوم توسعه (۱۳۸۳) نشان می‌دهد که ظرفیت تولید فولاد به ۱/۱۰ میلیون تن رسیده که رشد قابل توجهی نسبت به برنامه دوم توسعه داشت. ظرفیت تولیدات فولادی نیز در ۱۳۸۳ به ۷/۱۰ میلیون تن رسید.

 

منبع:

خبرگزاری دنیای اقتصاد