بازار آهن چشم انتظار اصلاح بودجه؟

به دنبال تعطیلی روز دوشنبه، عرضه‌های روز گذشته تالار محصولات صنعتی و معدنی در گروه محصولات فولادی صرفا ثبت معاملات قبلی انواع ورق فولاد مبارکه در سیستم مچینگ بود.در واقع در این روز بالغ بر ۶۲ هزار و ۷۷۰ تن ورق گرم B و C در قالب معامله سلف به ترتیب با قیمت‌های ۱۶ هزار و ۸۹ و ۱۶ هزار و ۲۲۷ ریال و همین‌طور در مجموع ۵ هزار و ۹۷۰ تن ورق سرد B و گالوانیزه G به ترتیب با قیمت‌های ۱۹ هزار و ۹۰۲ و ۲۱ هزار و ۹۵۲ ریال در سیستم مچینگ توسط کارگزاران ثبت شد.
اما برخلاف سکوت روز سه‌شنبه رینگ فولاد، امروز برخی فولادسازان خصوصی و دولتی در غیاب شرکت‌هایی همچون ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان اقدام به عرضه هفت محصول فولادی در قالب معامله‌های نقدی و سلف کرده‌اند که به تبع آن آخرین روز از هفته معاملاتی کارگزاران فولادی در بورس کالا پرکارتر از روزهای پیش خواهد بود.
از سوی دیگر در بازار آزاد نیز رکود و کمبود تقاضا در شرایطی که نقدینگی تولید کننده‌ها و صنف آهن فروش محدود است همچنان ادامه دارد؛ چرا که حجم معاملات در حداقل میزان خود در جریان بوده و قیمت‌ها با نوسانات محدود روزانه، کاهش یا افزایش اندکی می‌یابد. در حال حاضر بسیاری از فعالان بازار تاکید می‌کنند که قیمت‌ها به کف رسیده و افت بیشتر آن چندان محتمل نیست، بنابراین در روزهای آتی شاهد ثبات نسبی بهای آهن آلات خواهیم بود، مگر آنکه اتفاق خاصی در بازار بیفتد و قیمت‌ها را دستخوش نوسانات زیادی کند. در این میان برخی دیگر از معامله‌گران بازار هم می‌گویند تا پایان شهریور ماه روند معاملات بازار کماکان بر پاشنه بی‌رونقی خواهد چرخید.
اما این موضوع در حالی است که امیدواری‌هایی در راه بازار آهن وجود دارد؛ چرا که در اصلاحیه بودجه سال ۹۲ که توسط دولت در روز گذشته به مجلس تقدیم شده برخی نواقص مربوط به نحوه اختصاص منابع به پروژه‌های عمرانی اصلاح شده است. در واقع در اصلاحیه بودجه آمده است که سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی از ۲۶ به ۲۰ درصد کاهش یابد و دولت اجازه داشته باشد این شش درصد را برای طرح‌های تملک دارایی و کارهای عمرانی هزینه کند. بنابراین اگر این بند از قانون بودجه اصلاح شده و در مسیر اجرایی شدن قرار گیرد تا پایان سال بخشی از مشکل کمبود تقاضای محصولات فولادی مرتفع خواهد شد؛ چرا که بخش اعظمی از تحرک صنعت فولاد در گرو رونق ساخت‌وسازهای مسکونی و پروژه‌های عمرانی است.

 

منبع :

خبرگزاری دنیای اقتصاد