کنترل قیمت‌ها در بورس، خوب یا بد؟

با در نظر گرفتن این واقعیت که فرآیند واردات شمش برای بسیاری از تجار سخت شده و حتی با وجود واریز ارز مورد نظر، اطمینان کافی نسبت به اتمام فرآیند معامله وجود نداردالبته نبود تقاضای زیاد در بازار ایران در بخش مقاطع و روند نزولی قیمت‌ها در چند روز متوالی طی هفته جاری باعث شد تا نه تنها پیش‌بینی‌ها محقق نشود، بلکه حتی گفته می‌شود هنوز معامله‌ای روی محموله‌های شمش فاقد اعتبار بانکی به دلیل اینکه قیمت آن بالاتر از کشش بازار داخلی تمام می‌شود، انجام نشده است.
البته برخی معامله‌گران کاهش قیمت مقاطع در این دو روز را به دلیل کنترل‌های قیمتی در بورس می‌دانند که باعث شده به‌رغم وجود گسترده شدن فضای پر ابهام در بازار، خریدهای هیجانی در بخش تقاضا کنترل شود، اما واقعیت دیگری که وجود دارد این است که بازار هنوز از عملی شدن طرح‌های دیگری که برای تامین شمش مورد نیاز بازار داخل پیشنهاد شده اطمینان ندارد و در حال ارزیابی شرایط است.
محمد کاظم مشکواتی یکی از فعالان بازار آهن در گفتگو با «دنیای اقتصاد» در خصوص پیش بینی روند بازار و موضوع واردات پایاپای که به عنوان یکی از راه‌های افزایش میزان واردات شمش عنوان می‌شود، افزود: در حال حاضر بعضی از شرکت‌ها در ازای دریافت مواد اولیه، محصولات نهایی را صادر می‌کنند و به نظر می‌رسد این روش در شرایط فعلی منطقی است، اما بهتر است در بلندمدت بر طرح‌های داخلی ذوب، ریخته‌گری، ضایعات و آهن قراضه تمرکز کنیم که البته این طرح‌ها نیز به دلیل هزینه بر بودن به حمایت دولتی احتیاج دارد.
وی درخصوص امکان توسعه فعالیت‌ها در بخش آهن قراضه نیز معتقد است امکان توسعه این بخش در داخل کشور وجود دارد، اما در این خصوص نیز به ثبات بیشتر فضای اقتصادی احتیاج داریم تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای حضور در این حوزه فعال شوند.
مشکواتی در خصوص محدودیت‌های قیمتی در بورس کالای ایران نیز افزود: محدودیت و کنترل قیمت در شرایط معمولی بازار، منطقی و قابل قبول نیست، اما در حال حاضر کنترل بازار و افزایش پلکانی قیمت‌ها برای بازار مثبت است؛ چرا که هیجان‌ها و تقاضاهای کاذب را کاهش می‌دهد.
وی معتقد است، اگر قیمت‌ها به یکباره در بورس رشد داشته باشد هر فردی و با هر سرمایه‌ای و بدون اینکه تخصص کافی داشته باشد، وارد این بازار شده و باعث می‌شود تقاضاهای روانی در بازار بیشتر شود.
وی با تاکید بر اینکه در این شرایط درست و غلط بودن مطرح نیست افزود: در شرایطی که بازار التهاب دارد کنترل نرخ‌ها می‌تواند بازار را از وارد شدن به مرحله شوک شدید قیمتی متوقف کند.
وی تاکید کرد: البته کنترل قیمت‌ها در حال حاضر به صورت کنترل شده انجام می‌شود؛
چراکه بیشتر مسوولان و ناظران بازار فولاد نیز به این نتیجه رسیده‌اند که برای تشویق و ترغیب تجار به واردات نباید قیمت‌ها کاملا متوقف شود، بلکه باید به صورت پلکانی وآرام کشف و رشد قیمت صورت گیرد تا تجار نیز انگیزه‌ای برای واردات داشته باشند.
ابهام در فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت فولاد
جدا از آنچه در این دوهفته در معاملات بورس کالا و بازار آزاد رخ داد و موضع‌گیری‌های موافقان و مخالفان محدودیت های قیمتی و تناژی، بیشتر معامله گران بازار آهن پیش بینی برای نرخ های آتی را بسیار سخت می‌دانند اگرچه در این میان برخی نیز پیش‌بینی‌های بسیار افزایشی را طی این مدت برای قیمت میلگرد انتظار دارند، اما این درحالی است که به نظر می‌رسد با توجه به مشخص نبودن عوامل تاثیرگذار بر قیمت فولاد نمی‌توان روی این پیش‌بینی ها نیز چندان حساب باز کرد.
بهرام سبحانی یکی دیگر از کارشناسان بازار فولاد در خصوص شرایط بازار فولاد کشور معتقد است در حال حاضر قیمت نهایی محصولات فولادی بیشتر تابع ارز است تا نرخ انرژی، اما هیچ یک از این فاکتورها هنوز مشخص نیست و به همین دلیل نمی‌توان ارزیابی دقیقی از روند قیمت بازار فولاد داشت و تنها موردی که می‌توان بر اساس آن قیمت‌های داخلی را تحلیل کرد، قیمت‌های بازار جهانی است.
وی تاکید کرد: با توجه به تولید فولاد داخلی در مقایسه با حجم تولید فولاد دنیا، بازار ایران از نوسان قیمت‌های جهانی تاثیر زیادی می‌پذیرد، اما در حال حاضر این موضوع نیز در بازار ایران به شرایط نرخ ارز ارتباط دارد.
این کارشناس بازار معتقد است با توجه به اینکه قیمت تمام شده انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و تاثیری که این مرحله بر قیمت تمام شده فولاد دارد، مشخص نیست و از سوی دیگر از آنجا که مشخص نیست ارز با چه قیمتی به واردات فولاد اختصاص پیدا می‌کند تعیین محدوده قیمتی فولاد نیز برای سال جاری مشخص نیست به خصوص که از سوی دیگر هزینه استفاده از تکنولوژی های متفاوت نیز در تولید انرژی برای سال جدید مشخص نیست از این‌رو در صورتی که تمامی‌این فاکتورها مشخص شود می‌توان به ارزیابی دقیقی از بازار رسید.

منبع:خبر گزاری دنیای اقتصاد