کاهش تولید شمش از سوی ۳۱ کشور فولاد ساز

در این بین کرواسی با تولید ۱۰ هزار تن فولاد خام طی دو ماه ابتدای سالجاری با ثبت کاهش ۳/۴۸ درصدی بیشترین افت را ثبت کرد و پرو با تولید ۱۹۳ هزار تن فولاد خام بیشترین رشد را از آن خود کرد.

این در حالی است که چین همچنان با تولید ۱۱۲ میلیون و ۶۱۶ هزار تن فولاد خام بزرگ‌ترین فولاد ساز جهان است.
بر اساس اعلام موسسه بین‌المللی آهن و فولاد IISI، ژاپن با تولید ۱۷میلیون و۲۳۸ هزار تن فولاد بر رتبه دوم تولیدکنندگان فولاد خام تکیه زد. این در حالی است که میزان تولید این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳/۷ درصد کاهش داشت. ژاپن در ماه فوریه نیز ۸ میلیون و ۶۰۸ هزار تن فولاد تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷/۳ درصد کاهش داشت. در همین حال آمریکا نیز به عنوان سومین تولیدکننده فولاد خام جهان ۱۴ میلیون و ۹۶۷ هزار تن فولاد در دو ماه ابتدای سال میلادی تولید کرد این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/۷ درصد رشد تولید داشت. میزان تولید فولاد خام آمریکا در ماه فوریه معادل ۷ میلیون و ۲۶۰ هزار تن شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۸ درصد رشد را تجربه کرده است.
یکی از مهم‌ترین نکاتی که در گزارش‌های موسسه بین‌المللی آهن و فولاد به تازگی دیده می‌شود حذف نام ایران است که از ابتدای سال ۲۰۱۲ در گزارش‌های این موسسه نام ایران دیده نمی‌شود، مسوولان این موسسه عدم ارائه گزارش از سوی ایران را دلیل حذف نام ایران عنوان کرده‌اند.
طبق گزارش‌های موسسه بین‌المللی آهن و فولاد طی دو ماه ابتدای سال ۲۰۱۲، ۲۷ عضو اتحادیه اروپا با تولید ۲۸ میلیون و ۱۶ هزار تن فولاد خام رشد منفی ۶/۴ درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که سایر کشور‌های اروپایی در این مدت با افزایش ۷/۹ درصدی، ۶ میلیون و ۳۴۹ هزار تن فولاد خام تولید کردند.
اعضای اتحادیه اروپا در ماه فوریه نیز میزان تولیدات را ۸/۳ درصد کاهش دادند و در این ماه ۱۴ میلیون و ۶۹ هزار تن فولاد خام تولید کردند.
کشور‌های مشترک‌المنافع (بلاروس، قزاقستان، مولداوی، روسیه، اوکراین و ازبکستان) در این مدت ۱۸ میلیون و ۱۸۴ هزار تن فولاد تولید کردند که افت ۴/۱ درصدی را به دنبال داشت. میزان تولید فولاد خام در کشور‌های CIS در ماه فوریه نسبت به سال قبل نیز افت ۴/۱ درصدی را تجربه کرد و در این ماه ۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تن فولاد تولید کردند.
در شمال آمریکا نیز در دو ماه ابتدای سال ۲۰۱۲، ۲۰ میلیون و ۴۹۲ هزار تن فولاد تولید شد، در جنوب آمریکا نیز در مدت مذکور ۷ میلیون و ۶۵۶ هزار تن فولاد تولید شد.
در آفریقا و خاورمیانه نیز بدون ایران یک میلیون و ۶۰۷ هزار تن فولاد خام در فوریه تولید شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۹/۳ درصد رشد داشت. در دو ماه ابتدای سال ۳ میلیون و ۱۵۱ هزار تن فولاد تولید شد. در آسیا نیز در دو ماه ابتدای سال ۱۵۶ میلیون و ۵۵۷ هزار تن فولاد تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/۰ درصد رشد داشت.
در مجموع در گزارشی که از سوی ۵۹ تولیدکننده فولاد خام جهان منتشر شده میزان تولید فولاد خام در ماه فوریه ۱۱۹ میلیون و ۱۸۳ هزار تن فولاد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/۱ درصد رشد داشت و در دو ماه ابتدای سال نیز این میزان تولید ۲۴۱ میلیون و ۴۰۹ هزار تن بود که نسبت به مدت مذکور در سال ۲۰۱۱، ۶/۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

منبع:
خبرگزاری دنیای اقتصاد