با رشد تقاضا در بازار آهن و انتظار افزایش قیمت‌ها صورت گرفت

رشد قابل توجه تقاضا در بازار آهن باعث شد تا اغلب شرکت‌ها روز گذشته در بورس کالا فروش داشته باشند و ذوب آهن نیز به تنهایی ۱۱۷ هزار تن کالا که یک رکورد محسوب می‌شود را به خریداران عرضه کند.این رویداد درحالی رخ داد که به دلیل بالا بودن تقاضا مجددا سیستم سهمیه‌بندی در بورس کالا اجرا شد تا قیمت‌ها در رقابت رشد نداشته باشد.
در این روز برای محصول ذوب آهن که بیش از ۱۲۳ هزار تن تقاضا از سوی خریداران پیشنهاد شده بود ، محدودیت فروش ۱۱۰۰ تنی مجددا برای هر خریدار تعیین شد و تعاونی‌های بزرگ نیز که حجم بالایی کالا در خواست داشتند نیز اجازه خرید ۵ هزار تن را به‌دست آوردند. اگرچه برخی از کارشناسان این تقاضای بالا برای محصولات فولادی را که در بورس ایجاد شده، تنها ناشی از جو روانی حاصل از طرح هدفمندسازی می‌دانند، اما واقعیت این است که عامل اصلی این تقاضا رشد قیمت‌ها در روزهای اخیر بوده است.
به گفته فعالان بازار قیمت شمش در روزهای اخیر رشد داشته است که علت اصلی آن بالارفتن هزینه درخواستی برخی از فعالان حوزه حمل و نقل است که این موضوع در بازار محصول نهایی تاثیر گذاشته است. از این‌رو در بورس نیز تقاضاها تحت تاثیر این موضوع بالا رفته است البته در این میان برخی به موضوع گرم بودن هوا نیز اشاره می‌کنند که باعث شده انتظار بالارفتن مصرف نیز در بازار ایجاد شود به خصوص که برخی از پروژه‌ها همچون مسکن مهر نیز خریدهای خود را در بازار دارند.
اگرچه محصول وارداتی هم همچنان در بازار پیشنهاد می‌شود، اما از آنجا که علاوه بر رشد قیمت شمش در بازارهای جهانی، هزینه تحویل نیز بالا رفته در نتیجه بسیاری از تجار، خرید کالا را بهتر از نخریدن می‌دانند البته در این میان گفته می‌شود برخی نیز هنوز کالاهایی را که از کارخانه‌ها خریده‌اند از انبار برداشت نکرده‌اند که این موضوع به لحاظ روانی بر بازار تاثیر گذاشته است. البته برخی از فعالان بازار رشد بیشتر قیمت‌ها را در بازار منطقی نمی‌دانند و معتقدند با توجه به شرایط فعلی، رشد قیمت‌ها بیش از حد نبوده، اما اگر بیش از این قیمت‌ها افزایش پیدا کند و میلگرد بالاتر از ۹۰۰ تومان بشود امکان اعمال بیشتر فشار وجود دارد. به گفته فعالان بازار در حال حاضر به جای بحث واردات محصول نهایی یا کاهش عوارض گمرکی بهتر است دولت بیشتر در بحث واردات شمش فعالیت کند تا برخی نگرانی‌هایی که نسبت به تامین مواد اولیه وجود دارد از بین برود.
طی معاملات دیروز در بورس کالا سبد تیرآهن و میلگرد ذوب‌آهن اصفهان برای ۳۰ بهمن ماه با قیمت ۷۶۰ تومان عرضه شد که ۱۱۷ هزارو ۷۰۰ تن معامله شد.
میلگرد A3-14 تا ۲۵ فولاد آذربایجان با نرخ ۷۷۰ تومان برای ۲۸ اسفند عرضه شد که از ۱۲ هزارو ۹۸۰ تن کالای عرضه شده، ۸ هزارو ۸۰۰ تن معامله شد.
سبد میلگرد A3-14 تا ۲۵ گروه ملی نیز با نرخ ۷۶۰ تومان برای ۲۸ اسفند ماه ۳ هزارو ۷۴۰ تن فروش رفت که کل کالای عرضه شده از این شرکت ۲۲ هزار تن بود. سبد میلگرد A3-14 تا ۳۲ فولاد کویر نیز با قیمت ۷۷۰ تومان ۸ هزارو ۱۴۰ تن عرضه شد که ۵ هزارو ۷۲۰ تن معامله شد.
میلگرد کلاف A2-8 فولاد نطنز روز گذشته با نرخ ۷۷۰ تومان ۶ هزار و ۴۹۰ تن عرضه شده که ۵ هزار و ۸۴۰ تن فروش رفت. میلگرد کلاف A2-10 فولاد نطنز با قیمت ۷۷۰ تومان ۲ هزارو ۲۰۰ تن عرضه و معامله شد. کالاهایی در معاملات دیروز عرضه شده، اما معامله نشدند. بر این اساس سبد میلگرد A2-10 تا ۱۸ فولاد سیادن با قیمت ۷۷۰ تومان ۱۱۰۰ تن عرضه شد اما فروش نرفت. سبد میلگرد A3-20 تا ۳۲ فولاد بناب نیز با قیمت ۷۷۰ تومان عرضه شد که خریداری برای آن وارد سیستم نشد. میلگردA2-14 تا ۱۸ فولاد خرم آباد و میلگرد A2-10 فولاد کرمان نیز با قیمت ۷۷۰ تومان عرضه شدند، اما معامله نشدند.

منبع:
خبرگزاری دنیای اقتصاد