پیش‌بینی موسسه مپس از کاهش قیمت فولاد در آسیا

با آنکه‌ در بازار فولاد آسیا نوساناتی در قیمت محصولات مختلف دیده شد، اما کاهش قیمت محصولات فولادی فلت در برابر افزایش محصولات طویل خنثی شد و میانگین کل قیمت محصولات در ماه نوامبر تغییری کرد.در این بازار، چین تنها کشوری بود که ارزش معاملات داخلی آن در ماه جاری با افزایش روبه‌رو شد. با این وجود تحلیل غالب این است که جو روانی بازار طی دو هفته پایانی ماه در رکود فرو خواهد رفت. نوسان نرخ مبادلات ارز (در تبدیل ارزها به دلار) به بالا رفتن رقم فروش محصولات آسیایی کمک کرده است.
چشم‌انداز کوتاه‌مدت
پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در ماه‌های دسامبر و ژانویه به دلیل ادامه وجود مازاد عرضه در بازار مناطق آسیایی افت کند.از آن‌جا که بسیاری از معامله‌گران گرایش دارند سطح موجودی کالای خود را در پایان سال کاهش دهند، این مساله به پایین آمدن فرصت‌ فروش کارخانه‌های تولید فولاد منجر شده است. احتمال می‌رود تقاضا برای صادرات از سوی کشورهای غربی در آسیا در سطح پایینی باقی بماند.
چشم‌انداز میان‌مدت
اقدامات چین در صرفه‌جویی مصرف انرژی که محدودیت در تولید فولاد را در پی داشته است، به متعادل‌سازی مجدد عرضه و تقاضا در اوایل سال ۲۰۱۱ کمک خواهد کرد.انتظار می‌رود بهای مواد خام افزایش یابد، از این‌رو احتمالا شاهد بالا رفتن قیمت فولاد در تابستان خواهیم بود. پیش‌بینی می‌شود تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان نهایی با آهنگ آهسته‌تری نسبت به سال ۲۰۱۰ افزایش یابد؛ چرا که بهبود شرایط اقتصادی به روند صعودی خود در این منطقه ادامه خواهد داد.

منبع:
خبرگزاری دنیای اقتصاد