کارفرمایانی که از پرداخت عیدی خودداری کنند جریمه می‌شوند

عضو شورای عالی کار گفت: طبق قانون کار عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار باید تا قبل از پایان سال پرداخت شود و در غیر این صورت با کارفرمایان متخلف برخورد می‌شود.ولی‌الله صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به پرداخت عیدی و پاداش آخر سال کارگران، اظهار داشت: عیدی کارگران طبق قاعده خاص براساس ضوابط قانون کار مشخص شده و موضوع سلیقه‌ای نیست.
وی ادامه داد: عیدی کارگران طبق قانون باید تا قبل از پایان سال به طور کامل پرداخت شود.
عضو شورای‌عالی کار با ابراز تأسف نسبت به عدم پرداخت عیدی آخر سال کارگران توسط کارفرما، گفت: برخی کارفرمایان به بهانه کاهش تولید، کمبود نقدینگی و دیگر مسائل حق و حقوق کارگران را کم و زیاد می‌کنند، اما طبق قانون کار باید عیدی کارگران تا پایان سال تسویه شود.
به گفته این فعال کارگری برخی کارفرمایان پاداش کارگران را در پایان هر شش ماه پرداخت می‌کنند که این موضوع باعث کاهش فشار مالی به کارفرما می‌شود.
صالحی با بیان اینکه پرداخت عیدی بعد از نوروز به درد کارگران نمی‌خورد، افزود: کارگران به پاداش آخر سال برای خرید نوروزی خانواده نیاز دارند و در صورتی که تأمین نشود، تأثیر منفی در سطح جامعه می‌گذارد و باعث وارد شدن فشار مضاعف به کارگر و سرپرست خانوار می‌شود.
وی با اشاره به این که کارفرما و کارآفرین واقعی در کشور حقوق کارگر و وضعیت خانواده او را درک کرده و از تضییع حقوق آنها جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: برخی کارفرمایان فقط نقش یک کارفرما را بازی می‌کنند که این موضوع به تولید و اشتغال پایدار در کشور لطمه می‌زند.
صالحی خاطرنشان کرد: عدم پرداخت عیدی کارگران تا قبل از پایان سال غیرقانونی است و با کارفرمایان متخلف برخورد می‌شود.
طبق قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار کلیه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نباید از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

منبع:
خبرگزاری فارس