طراحی قطعات پلاستیکی – بخش دوم

طراحی قطعات پلاستیکی – بخش دوم

تکیه گاه ها :

تکیه گاه ها برای قرار دادن اهداف مونتاژ کاری به کار میرود .تکیه گاه ها با شرایط خاص که بیشترین کیفیت را در قطعات ایجاد کند وجود دارد .که مجددا یکی از نقاط اصلی برای در نظر گیری ضخامت اسمی دیواره است .در موارد زیادی تکیه گاه ها برای با ضخامت مقطع دیواره طراحی می شوند که می تواند در ظاهر قطعات پلاستیکی و محصول نهایی تاثیر گذار باشد .

 

pg_7aقاعده ی شصت : ضخامت دیواره حول تکیه گاه( t ) می بایست ۶۰ درصد از اندازه اسمی ضخامت قطعه (T) باشد اگر ضخامت کمتر از ۴٫۵ سانت باشد .اگر اندازه اسمی ضخامت قطعه بیشتر از ۴٫۵ سانت باشد ضخامت دیواره می بایست ۴۰ درصد اندازه اسمی دیواره باشد .

pg_7b
قطر تکیه گاه ، ضخامت دیواره و ارتفاع از پارامترهای طراحی هستند . هنگامی که ارتفاع تکیه گاه در طراحی متفاوت باشد دنبال کردن خطوط راهنما در جلوگیری از ایجاد عیب در سطح و به شکل سینکی درآمدن جلوگیری می کند . ارتفاع تکیه گاه نباید بیشتر از دو یا نصف قطر سوراخ تکیه گاه باشد .

قواعد ۴۰/۶۰ را در بالا برای ضخامت دیواره در پایین تکیه گاه رعایت کنید .

pg_7c

قرار دادن نکات قالب گیری

از دیگر مشکلات موجود تنش زیاد در قرار گیری قالب است . پلاستیک مذاب به فولاد حرارت می دهد .در حین مرحله سرد شدن در قالب های تزریق قطعات پلاستیکی سرد شده ولی تکیه گاه های پلاستیکی در اطراف فولاد مجددا توسط حرارت دوباره گرم می شوند .این کار اجازه ی ادامه انقباض را به پلاستیک می دهد و باعث ایجاد تنش می شود و در نتیجه باعث ایجاد ترک در تکیه گاه می شود .طراحی بهتر در استفاده و قراردادن اولتراسونیک و یا پراب گرم بعد از سرد شدن قطعه در بیرون از قالب است.

pg_8c

تنش هوپ : تنش در پیرامون تکیه گاه

 

جایگزینی فولاد با پلاستیک :

دلایل زیادی مبنی بر اینکه چرا جایگزینی قطعات فولادی با پلاستیکی بهتر است وجود دارد . در اینجا دلیل اینکه چرا پلاستیک می تواند بهترین انتخاب برای قطعات شما باشد وجود دارد .

کاهش قیمت قطعات :

با پرداخت هزینه های اولیه قیمت هر تکه از قطعات می تواند در مقایسه با محصول از جنس کمتر باشد .اگر چه ریخته گری و دایکاست می تواند در هزینه ها صرفه جویی کند به این دلیل که در فرآیند قالب های تزریق سرعت بیشتری در سیکل زمان دارد (قطعات بیشتری در هربار ماشین کاری تهیه می شوند ) و قطعات به صورت یک شکل با حذف ماشین کاری ثانویه به وجود می آیند .

کاهش و توقف زمان مساوی با کاهش هزینه های عملکرد ثانویه

جلوگیری از عملکرد ثانویه باعث کاهش هزینه ها می شود .مواد پلاستیکی می تواند با رنگ در قبل از قالب گیری رنگارنگ شوند – جلوگیری از عملکرد ثانویه رنگ کاری . قالب های تزریق می تواند با پارچه ایی در سطح های مختلفی قبل از قالب گیری پولیش شوند .هزینه های مونتاژ و نقص در فلزات و یا ریخته گری سریع می تواند توسط قالب های تزریق تکی به صورت یک شکل و در مونتاژکامل ایجاد شوند .اگر چندین مونتاژ مورد نیاز باشد قطعات پلاستیکی می توانند به صورت جدا برای جلوگیری از باز و بسته شدن بیهوده تولید شوند .جلوگیری در خرید ابزارهای مونتاژ و فیکسچرها با قطعات قالب های تزریق می تواند در سرعت تولید و گسترش نهایی محصولات نقش بسزایی داشته باشد .

کاهش وزن محصول و بهبود در سهولت استفاده :

یک مزیت اولیه در استفاده از پلاستیک بجای فلزات ، کاهش وزن محصول نهایی و وجود قطعات پلاستیکی بیشتر در هر کیلو است .به صورت مشخص کاهش هزینه ها و ایجاد مشخصات فیزیکی بهتر در استفاده و کاربرد این محصولات روشن است .مقایسه سنگینی پلاستیک و فلزات در زیر مشخص شده است :

فلزات
• آلومینیوم ۲٫۵ تا ۲٫۸
• برنج ۸٫۴ تا ۸٫۷
• مس ۸٫۸
• روی ۶٫۹ تا ۷٫۲
• فولاد ۷٫۷ تا ۷٫۸۳

پلاستیک ها
• پلی کربنات ۱٫۲ تا ۱٫۴
• نایلون(انواع آن) ۱٫۲ تا ۱٫۷
• پلی اتیلن .۹۲ تا .۹۵
• پلی پروپیلن .۹۰ تا ۱٫۰۴
• ای بی اس ۱٫۰۲ تا ۱٫۴

منبع : اینرنت
ترجمه : ایران ملد