چرا قالب پریفرم PET قبل از تولید نیاز به آزمایش دارد؟ بخش چهارم

چرا قالب پریفرم PET قبل از تولید نیاز به آزمایش دارد؟ بخش چهارم

چگونه به قالب گیری شفاف به روش تزریق بپردازیم

چگونه به قالب گیری مواد شفاف پلاستیکی PMMA، PC و PET به روش تزریق به پردازیم.

به دلیل قدرت انتقال بالای نور این مواد، باید شرایط سطح شفاف پلاستیکی بسیار دقیق باشد، یعنی نمی تواند هیچ گونه علامت، حفره، سفید شدگی، نقاط سیاه، رنگ پریدگی، درخشش ضعیف و دیگر عیوب را داشته باشد. بنابراین، می توان گفت که تمام فرایند قالب گیری به روش تزریق برای مواد خام، تجهیزات، قالب ها و حتی طراحی باید بسیار دقیق و حتی گاهی اوقات بسیار ویژه باشد. به علاوه، به دلیل اینکه اکثریت پلاستیک های شفاف دارای نقطه ی ذوب بالا و قابلیت تحرک کم می باشند ، اغلب به منظور تامین کیفیت سطح محصولات نیاز است تا در دما، فشار تزریق، سرعت تزریق و دیگر پارامتر های زیاد تنظیمات کوچکتری اعمال شود، بنابراین می تواند هم قالب پلاستیکی تزریق را به درستی تغذیه کند و هم تنش درستی ایجاد خواهد کرد که هیچ گونه تغییر شکل و ترک ایجاد نخواهد کرد.

چگونه مواد خام را خشک کرد؟

وجود ناخالصی در پلاستیک ها می تواند شفافیت محصول را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین، در طی انبار کردن، جابجایی، فرایند خوراندن، ما باید به مهر و موم کردن بهتر توجه بیشتری داشته باشیم تا تمیزی مواد خام را تضمین کنیم. به خصوص مواد خام حاوی رطوبت می توانند موج تخریب مواد به هنگام حرارت دیدن شوند، پس مواد باید حتماً خشک شوند. در طی فرایند تزریق باید از یک قیف پیش بر خشک کن استفاده کرد. همچنین توجه شود که در طی فرایند خشک کردن، ترجیجاً هوا باید پس ازفیلتر شدن و رطوبت زدایی استفاده شود که تضمین می کند هیچ گونه ماده ی پلاستیکی آلوده وجود ندارد. خشک کردن پلاستیک شفاف به صورت زیر می باشد.

مادهدما(℃)زمان(h)ضخامت ماده(mm)نکات
PMMA۷۰~۸۰۲~۴۳۰~۴۰خشک کردن چرخه ی هوای گرم شده
PC۱۲۰~۱۳۰>6<30خشک کردن چرخه ی هوای گرم شده
PET۱۴۰~۱۸۰۳~۴خوراندن پیوسته ی خشک کن

 

چگونه محفظه، ماردون و لوازم جانبی را تمیز کرد؟

به منظور جلوگیری از آلودگی، مواد خام قبلی یا ناخالصی موجود در ماردون و فرورفتگی لواز جانبی به خصوص رزین با پایداری ضعیف حرارتی، باید قبل و بعد از عملیات، از ماده ی تمیز کن ماردون برای تمیز کاری هر قسمت استفاده کرد تا از ورود ناخالصی های چسبناک جلوگیری شود. هنگامی که هیچ گونه ماده تمیز کننده ی ماردون در دسترس نباشد، ماده ی پلاستیکی PE، رزین PS می توانند جایگزین آن های برای تمیز کاری شوند. هنگام یک توقف کوتاه، باید از ماندن طولانی مدت ماده ی خام در محفظه ی دما بالا جلوگیری شود که می تواند باعث تخریب شود. پس باید دمای خشک کن و محفظه را کاهش بدهیم. در رابطه با فرآوری PC، PMMA، باید دمای محفظه به زیر ۱۶۰ ℃ کاهش بیابد. (دمای قیف[۱] برای PC باید به زیر ۱۰۰ ℃ کاهش پیدا کند)

چگونه قالب و قطعات را طراحی کرد؟

به منظور جلوگیری از بازگشت جریان پلاستیک مذاب یا سردکاری نامساوی که می توانند منجربه عیوب سطح پلاستیک و تخریب آن شوند، باید به تدریج در طراحی قالب به موارد زیر توجه شود

۱)  ضخامت دیواره باید یکنواخت و زاویه دمولد باید به اندازه ی کافی بزرگ باشد.

۲) تغییر حالت قطعه باید به صورت تدریجی باشد تا از ایجاد گوشه های تیز جلوگیری کرد. به خصوص در محصولات PC از ایجاد هر گونه شکاف[۲] جلوگیری کرد.

۳) دریچه و راهگاه باید در صورت امکان بزرگ و کوتاه باشند و مکان دریچه باید نسبت به انقباض قرار بگیرد و در زمان نیاز، اسلاگ سرد را به مجموعه اضافه کنیم.

۴) باید سطح قالب صاف و مقدار زبری کم باشد (ترجیحاً صفر!)

۵) تخلیه هوا: شیارها باید برای تخلیه ی هوا کافی باشند.

۶) به جز برای ماده ی PET، ضخامت دیوازه نباید خیلی نازک، به طور کلی کمتر از ۱ میلی متر باشد.

چگونه قالب گیری به روش تزریق را انجام داد؟

به منظور کاهش تنش و عیوب کیفیت سطح در فرایند قالب گیری به روش تزریق باید به موارد زیر توجه شود:

۱) برای پلاستیک های شفاف باید از ماردون ویژه استفاده کرد و کنترل دما های جداگانه ای برای نازل ماشین قالب گیری تزریقی نیاز است.

۲) ترجیح داده می شود که برای تزریق، دما های بالا اتخاذ شود تا زمانی که بتواند به حدود تخریب برسد.

۳) به طور کلی فشار بالای تزریق بر عیوب ویسکوزیته ی ذوب غلبه خواهد کرد اما فشار بیش از حد، مشکلات  هرز شدگی ایجاد شده توسط تنش و تغییر شکل داخلی را به وجود خواهد آورد.

۴) سرعت تزریق: سرعت تزریق در هنگام پر کردن کامل قالب باید کم باشد و ترجیحاً باید یک فرایند چند مرحله ای تزریق کند-سریع-کند باشد.

۵) زمان پکینگ و زمان چرخه: در مورد پر کردن کامل قالب پلاستیکی، زمان صرف شده باید تا جایی که امکانش هست کم باشد تا مدت زمان ماند مذاب را در محفظه به کمترین مقدار برساند تا از تخریب پلاستیک جلوگیری کند.

۶) سرعت ماردون و فشار پشتی: تحت فرضیه ای برای برآورده کردن کیفیت مورد نیاز قطعه ی پلاستیکی، فشار باید به اندازه ی ممکن کم باشد تا از تخریب محتمل جلوگیری کند.

۷) دمای قالب: سرد کردن تاثیر بیشتری روی کیفیت خواهد داشت بنابراین دمای قالب پلاستیک باید برای فرایند به صورت دقیق قابل اندازه گیری باشد و در صورت امکان دمای زیاد قالب ترجیح داده می شود.

۸) به منظور جلوگیری از تخریب سطح، عامل کاهش باید تا جایی که امکانش هست کم تر استفاده شود و بیشترین استفاده از ماده ی reground باید ۲۰% باشد.

[۱] hopper

[۲] breach

منبع : اینترنت

برگردان : ایران ملد