چکیده

نرم‌افزار قالبسازی  Solid Edge، تولید شده توسط شرکت نرم‌افزاری زیمنس PLM، یک افزونه یکپارچه برای نرم‌افزار Solid Edge کلاسیک است و روندی گام به گام را برای طراحی و تولید قالب‌های تزریق پلاستیک فراهم می‌آورد. این نرم‌افزار با حذف بسیاری از عملیات‌های تکراری در طراحی قالب‌ها، زمان تولید را تا حد زیادی کاهش می‌دهد که می ‌توانید آن را صرف کارهای مهم‌تر نمایید. با ساخت هسته و حفره‌ها به صورت دقیق، فراهم‌آوردن مجموعه گسترده ای از قالب‌ های استاندارد صنعت و تولید خودکار تمامی قطعات مورد نیاز و طراحی‌های الکترودهای وابسته، این نرم‌افزار قالب‌های شما را سریع‌تر و ارزان‌تر طراحی می‌کند.

MoldToolingElectrodeDesign1

روند طراحی گام به گام خودکار

نرم‌افزار قالب‌سازی Solid Edge برای ساخت قالب‌های تزریق پلاستیک از رویکردی منطقی و گام به گام استفاده می‌نماید.

این روند به صورت خودکار یک فاکتور انقباض دقیق را به قطعه قالب‌گیری تخصیص می‌دهد. نرم‌افزار Solid Edge  هم انقباض های متشابه و هم نامتشابه‌ها را پشتیبانی می کند و ترجیحات معمول را برای مصارف آتی ذخیره می کند.

نرم‌افزار قالب‌سازی Solid Edge به صورت خودکار یک سطح مقسم ایجاد می‌کند تا زاویه‌بندی صحیح ماهیچه و حفره‌ها را مشخص نماید و بتوان آنها را به صورت مستقیم به صفحات یا بلوک‌های حفره و هسته تبدیل نمود. بلوک‌های هسته و حفره ها به صورت خودکار و براساس اندازه قطعات فیزیکی، ردیف می شوند. هم‌چنین می‌توان سطوح مقسم از پیش تعیین شده را به صورت بخشی یا تکمیل شده وارد نرم‌افزار نمود.

شما می‌توانید به راحتی برای ساخت قالب‌های چند حفره‌ای، یک الگو بسازید. این نرم‌افزار امکان جهت‌دهی دوباره بلوک‌های مجزا را فراهم می‌آورد و به منظور داشتن یک سیستم متعادل، آنها را به صورت خودکار در مرکز پایه قالب قرار می‌دهد.

MoldToolingElectrodeDesign2

پشتیبانی از استانداردهای بین‌المللی

Solid Edge شامل پایه‌ها و قطعات قالب های مطابق با استانداردهای جهانی است؛ از جمله این استانداردها می‌توان به استاندارد DME، فوتابا، هسکو، LKM، میسومی، پدروتی، رابوردین، استراک،PCS ، پراگرسیو، میسبرگر، FCPK و دیگر استانداردها اشاره کرد.

پس از انتخاب پایه قالب، نرم‌افزار از الگوهای هسته و حفره‌ها استفاده می‌نماید تا سایز مناسب برای صفحات A و B را مشخص نماید و پس از آن پایه قالب را می‌سازد. و اگر پایه قالب استانداری برای قطعه مورد نظر موجود نبود، کاربر می ‌تواند قالب استاندارد را با تغییر اندازه صفحه، ضخامت، فاصله‌بندی و اندازه قطعات تعیین نماید یا صفحاتی را اضافه و حذف نماید تا با نیازهای مورد نظر سازگار شود. پس از آن، کاربر می‌تواند تعیین نماید که کدام قطعه استاندارد افزوده شود.

روندی سریع‌تر برای ساخت یک قالب آماده

پس از آنکه پایه قالب ساخته شد، نرم‌افزار Solid Edge قطعات استاندارد مرتبط مانند پیچ‌ها، پین‌های راهنما، پین‌های پس پران، پین‌های اصلی و ستون‌های پشتیبانی را می‌افزاید. پس از جایگذاری یک قطعه، نرم‌افزار اطمینان می‌یابد تا تمامی عملیات‌های بهنگام‌سازی مورد نیاز بر روی پایه قالب و صفحات صورت گرفته است. به طور مثال، به هنگام جایگذاری یک پیچ تمامی حفره‌های قلاویز، حفره‌های داخلی و خزینه‌ها بر روی صفحات مرتبط ایجاد شده‌اند. لبه‌های پین‌های رانشی به صورت خودکار طوری شکل‌دهی می‌شود تا با ترازبندی‌های صفحه مقسم هماهنگ شود. در گام بعد، طراحان می توانند مجراهای آب و میله‌های افزونه راهگاه‌ها و راهگاه‌ها را با استفاده از مدل‌سازی آنها در مجموعه قالب تولید کنند. گیت ها با انتخاب نوع گیت مورد نظر و محل آنها تعریف می‌شود. پس از آن، گیت یا گیت ها به صورت خودکار، مجراها را در سراسر ابزار چند حفره‌ای و در مکان‌های مناسب انتشار می‌دهند.

MoldToolingElectrodeDesign3

غلطک‌ها و بالابرنده‌ها

نرم‌افزار Solid Edge به کاربران کمک می‌کند تا از طریق یک واسط برهم‌کنشی بتوانند قالب‌های غلتان تولید نمایند. این واسط برای مشخص کردن اندازه، طرح و ناحیه غلتان است. آنگاه ابزار قالب‌سازی، سطح لغزش و بلوک‌های هسته/حفره‌‌ها را مشخص می‌نماید. پس از آن، قطعات غلتان- شامل بدنه غلتان، گوه‌ها، صفحات پوششی، پین‌های ماسوره‌ای وبلوک‌های بسلی- به صورت مورد نظر مدل‌سازی می‌شوند. بالابرنده‌ها نیز می‌توانند به صورت دلخواه تعریف شوند تا زیربرش‌هایی در قسمت هسته ایجاد نمایند.

MoldToolingElectrodeDesign4

قالب‌های ویژه

نرم‌افزار قالب‌سازی Solid Edge برای طراحی قاب‌های خاص پرطرفدار نیز به کار می‌رود. در این نرم‌افزار قالب‌های صفحات بیرون‌انداز شناور برای خارج ساختن قطعات از هسته و قالب‌های سه صفحه‌ای با یک صفحه اضافی در سمت تزریق به همراه حدیده‌های ارتجاعی و پیچ شانه‌ها برای رانش راهگاه‌ها وجود دارند. ابزارهای طراحی عام نیز برای ساخت قطعات به صورت سفارشی در دسترسند تا بتوان توسط آنها سیستم‌های طراحی خودکار و در عین حال منعطفی را ایجاد نمود.

راه‌حلی بی کم و کاست برای طراحی قالب‌ها

نرم‌افزار Solid Edge، راه‌حلی بی‌نظیر برای برطرف‌ساختن مشکلات خاص صنایع ارائه می‌دهد و می‌تواند در مدت زمانی کوتاه و با هزینه‌های پایین ایده‌ها را به محصولات عینی تبدیل نماید. Solid Edge با ترکیب قابلیت‌هایی چون ورود داده‌ها، پاکسازی و مدلسازی طرح‌ها با ابزارهای خودکار طراحی قالب‌ها، قابلیت‌های سندسازی منحصر به فرد، مجتمع‌سازی‌های بدون خطا، تجزیه و تحلیل‌های و روش‌های تولید بی‌نقص هم سازندگان تجهیزات و هم فروشندگان را یاری می‌کند.

MoldToolingElectrodeDesign5

نرم‌افزار Solid Edge اولین راه‌حل طراحی قالب‌ها است که به عامل اصلی ایجاد اختلال- ارتباطات قالبسازان و تامین‌کنندگان- می‌پردازد. ابزارهای کاربردی مدیریت طراحی Solid Edge با فراهم‌آوردن ابزارهایی برای مدیریت داده‌های طراحی‌ها، خودکارسازی جریان‌هایی چون بازبینی طراحی‌ها و قابلیت مشاهده و نشانه‌گذاری طراحی‌ها به صورت محلی شما را در خدمات رسانی موثرتر به مشتریانتان یاری می‌کنند. فرقی ندارد که مشتری شما با شما یک قدم فاصله داشته باشد یا آن سوی دنیا زندگی کند، این ارتباطات بهینه به معنای کمینه‌کردن تغییرات و کاهش زمان تحویل است.

طراحی الکترودهای تداعی‌گر

صرفه‌جویی در وقت نرم‌افزار Solid Edge تنها به عملیات طراحی ابزارها محدود نمی‌شود و در مورد تولید نیز به کار می‌رود. کاربران رویکردی منطقی و گام به گام در پیش می‌گیرند تا الکترودهای تک یا مرکبی را بسازند که به طور مرتب در فرایند تولید قطعات قالب‌های پیشرفته به کار می‌رود. این ویژگی را به صورت نسبتا ساده‌ای «سوختن» معرفی می‌کنند و Solid Edge یک مدل جامد از الکترود ایجاد می‌نماید و برای ساخت آن از پارامترهای از پیش تعیین شده برای تنظیم فاصله میان دو الکترود استفاده می‌کند. الکترودها برای مراحل پیش از پرداخت، پرداخت ناقص و پرداخت تولید به کار می‌روند و همگی تداعی‌گر طراحی قالب اصلی هستند تا هرگونه تغییری به صورت خودکار شناسایی شده و الکترودها متعاقباً خود را بهنگام سازند.

قالب‌های از پیش تعیین شده روشی سریع و موثر برای تولید اطلاعات تولید را فراهم می‌آورند و کاربران به راحتی می‌توانند صفحه خروجی از بین رونده‌ای – یک طراحی از تجمیع قطعات که وابستگی هر الکترود به قطعه تولیدی را نشان می‌دهد- را بسازند.  طراحی الکترود Solid Edge در ابزارهای قالب‌سازی Solid Edge موجود است ولی می‌توان به صورت جداگانه نیز خریداری شود تا شرکت‌ها ابزارهای مناسب با طراحی‌ها و نیازهای تولیدشان را انتخاب نمایند.

منبع : اینترنت

برگردان : ایران ملد

مدیر عامل
نوع فعالیت
تلفن
دورنگار
آدرس
وب سایت
ایمیل