اهمیت انتخاب فولاد در قالب تزریق پلاستیک – بخش دوم

اهمیت انتخاب فولاد در قالب تزریق پلاستیک – بخش دوم

طراح قالب می بایست طراحی حفره را در زمان انتخاب نوع قالب فولادی برای استفاده در نظر بگیرد . بعضی از مواردی که در طراحی حفره قالب نیاز به بررسی است شامل :

اندازه قطعات :

انتخاب فولاد برای قالب کوچک و بزرگ به شدت بسته به انتخاب فرایند قالب گیری ، نوع پلاستیک و تعداد قطعات می باشد . حتی اگر ملاحظات خاصی هم در نظر گرفته نشده باشد ، کمترین فولاد انتخابی می بایست از AISI 4140 ,4150 باشد .ملاحظات خاص با توجه به اندازه قطعه و با استفاده از انتخاب هایی مثل H13,S7,D2 ، فولاد زد زنگ و یا دیگر فولادهای سرد شده با آب یا روغن است .ورق های نیترید شده و کرم شده P20 هم میتواند مورد استفاده قرار گیرد .

 

حفره/پیچیدگی سنبه

پیچیدگی بیشتر در شکل حفره و یا سنبه نیاز به استفاده از فولاد به طوری که در قسمت اندازه قطعات تشریح شده است دارد .

قطعات کشویی :

با استفاده از فولادهای کربوریزه شده و یا نیترید شده P20 و یا فولاد های سرد شده توسط آب یا روغن مورد استفاده می باشد .این مواد می بایست سخت و دارای مواد مقاوم به سایش مثل آلومینیوم و یا آلیاژهای برنز باشد .

خنک کاری / مشکلات عملیات حرارتی

در بعضی اوقات در این موارد استفاده از آلومینیوم و یا آلیاژهای برنز و برلیوم ،مس مورد استفاده است چون آنها دارای انتقال حرارتی بهتری هستند .

 

قالبسازان انتخاب های زیادی در شکل دادن و فرم دادن به حفره قالب دارند .معولا ترکیبی از روش ها برای ایجاد شکل نهایی مورد استفاده می باشد . روش های معمول شامل :

  • ماشین کاری های مرسوم و معمولی
  • هابینگ یا ماشین کاری قطعات دندانه دار
  • ماشین های کنترل عددی یا CNC
  • ریخته گری
  • ماشین های تخلیه الکتریکی یا EDM

ماشین کاری های مرسوم :

ایجاد حفره ها و سنبه ها ی قالب با استفاده از دستگاه تراش ، ماشین فرز ، ماشین دریل و سنگ .

ماشین های کنترل عددی یا CNC

ماشین هایی با قابلیت کنترل ،از طریق برنامه های کامپیوتری برای حرکت ابزار و تولید شکل مناسب حفره و سنبه .

ماشین های تخلیه الکتریکی یا EDM :

ماشین های الکتریکی اسپارک که با ستفاده از الکترود ، باعث سایش در فولاد و ایجاد حفره و یا سنبه می شود. الکترود ها معمولا از جنس گرافیت می باشد به طوری که قطعات فولادی در مایع دی الکتریک قوطه ور شده باشند.

هابینگ :

هابینگ برای ایجاد حفره ها با ایجاد نیروی زیاد و هاب پولیش شده شکل قطع را در محفظه قالب ایجاد می کند. این فرایند باعث حذف بسیاری از ماشین کاری ها شده و باعث ایجاد محصولی یکسان همراه با چندین حفره و همراه با کیفیت سطح پولیش شده بسیار بالا می باشد .

ریخته گری :

روش های مختلفی در ریخته گری برای تولید سنبه ها و حفرها در حال گسترش است .

ریخته گری سرامیکی :

این روش برای تولید حفرها و سنبه ها در جایی که دقت زیادی مورد انتظار است ، استفاده می شود مانند چوب و چرم

ریخته گری تحت فشار (دایکاست– دایکست) :

سنبه ها و حفره ها می توانند توسط موادی چون مس بریلیوم ساخته شوند .این آلیاژ ذوب شده می تواند درون قالب ریخته شود و دارای سخت شدگی و پولیش بالا باشد تا زمانی که فلز تحت فشار بوده و سرد شود و به شکل مطلوب درآید .

فرایند عملیات حرارتی در قالب های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد همچنین انتخاب فولاد مناسب نیز موثر است .بعضی از فاکتورهایی که می بایست مورد توجه با شد مثل :

  • ایجاد اعوجاج و یا پیچش در قطعه
  • ایمنی در سخت شدن کامل
  • عمق سخت شدن
  • مقاومت در مقابل با دکربوریزه شدن

اطلاعات فنی برای طراحان برای مقایسه و انتخاب قالب های فولادی با توجه با فاکتورهای بالا موجود می باشد . زمانی که تاثیرات عملیات حرارتی در انتخاب مواد قالب های فولادی در نظر گرفته نشود ، زمان و پول تلف می شود .

تنش و پیچش می توانند توسط ماشین کاری یا عملیات حرارتی به وجود آیند . راه حل معمول برای رفع پیچش ، از بین بردن تنش با نرمالیزه کردن می باشد . پیچش ، تنش و ترک می تواند با استفاده از عملیات حرارتی و تمپر کردن برطرف شوند .

فاکتورهای زیادی در انتخاب مناسب فولاد قالب برای کار مورد نظر می بایست در نظر گرفته شود . بعضی از فاکتورها شامل :

  • فرایند ساخت قالب های پلاستیک
  • نوع پلاستک ها
  • تعداد قطعات تولید شده
  • طراحی حفره
  • کیفیت سطح قطعات
  • روش های عملیات حرارتی

منبع : اینترنت

ترجمه :‌ایران ملد