طراحی قالب سودده و موفقیت آمیز

طراحی قالب سودده و موفقیت آمیز

در جست و جوی راهکاری مناسب در طراحی قالب، چه موضوعاتی را می ‌بایست در نظر گرفت.

یکی از مشکلاتی که در بین طراحان قالب وجود دارد این موضوع است که ،نرم‌افزارهای طراحی قالب امروزی به اندازه کافی کاربر پسند نمی‌ باشند. بنابراین، چنین به نظر می ‌رسد که لیستی وجود دارد که شامل اطلاعات و موارد مهم و مفیدی است که یک نرم‌افزار طراحی قالب خوب و مناسب می‌ بایست دارا باشد تا بتوان به واسطه استفاده از آن به چالش‌ ها غلبه کرد.

بزرگ ترین مشکلی که کارگاه‌ های ساخت قالب با آن مواجه هستند، ازدیاد انواع نرم‌ا فزارهای CAD-CAM است، نرم‌افزارهایی که شاید نمی ‌توانند خواسته ‌های کاربران را به خوبی برآورده سازند. به این ترتیب که ممکن است ۱۰ نوع نرم‌افزار گوناگون در یک کارگاه تولیدی وجود داشته باشد. باز هم با توجه به تنوع زبان‌ های برنامه ‌نویسی و برنامه‌های گوناگون از این موضوع که رفع نقص قطعات نهایی هنوز زمان ‌بر می‌ باشد و زمان بیشتری صرف این موضوع می‌ شود نمی ‌توان چشم پوشید. اگر مهندسان بتوانند ابزارهای پایه‌ای و اساسی مورد نیاز در ساخت قطعات موفقیت آمیز و پر بازده را در بازه‌ای از زمان در کنار هم جمع کنند، بخشی از مشکلات ذاتی این بخش از کارگاه‌ها، حل خواهد شد.

بعضی از ابزارهای مورد نیاز در ساخت قالب درست و موفقیت آمیز ،خالی از ایراد نمی ‌باشد. به نظر می رسد بعضی از این نقایص در بین طراحان مشترک می باشد. چالش مواجه شدن با تنوع بسیار زیاد نوع فایل‌ ها و تلاش برای حفظ دقت طراحی در کارهای عملی و واقعی روزانه از جمله این موضوعات می‌ باشد. نرم‌افزاری که در زمینه ایجاد جریان پلاستیک با محدودیت مواجه است می‌ تواند بعضی از سناریو‌های اصلی مربوط به پر کردن حفره‌ ها را حل ‌کند و می‌ تواند در حل مسائلی که شامل ایجاد جریان پلاستیک نمی ‌باشند ،مفید باشد.

تمامی ابزارها ، کتابخانه قطعات و طراحان فرآیند قالب ‌سازی نیز از جمله ابزارهایی محسوب می‌شوند که در فرآیند تولید قالب نادیده گرفته می‌شوند.

استفاده از امکانات پایه‌ای مزایای رقابتی زیادی را در اختیار طراحان قرار می‌ دهد و همزمان با آن، تسلیم نوع سیستم CAD نیز نمی‌ گردد. دسترسی داشتن به پارامترها علاوه بر اینکه می ‌تواند به عنوان یک کتابخانه وسیع با آخرین شماره قطعات مورد استفاده قرار بگیرد، می‌ تواند منجر به صرفه‌ جویی در فرآیند طراحی شود و همچنین می‌ تواند زمان برگشت قطعه را نیز ارتقاء بخشد.

یکی دیگر از بخش ‌هایی که برای طراحان چالش برانگیز می‌ باشد طراحی و سازماندهی هندسه مسئله در محیط نرم‌ افزار می‌ باشد. استفاده از رنگ‌ ها برای مشخص کردن محل‌ های مسدود شده، میزان لقی و سطوح آببندی، شکل قطعه و راه آب، توانایی تشخیص نقاط بحرانی و تحلیل قطعه را تسهیل می ‌بخشد.

نرم‌افزارهای طراحی قالب تنها به منظور طراحی مورد استفاده قرار نمی گیرند. بلکه می ‌توان آن را در دپارتمان‌های مختلف کارگاه قالب‌ سازی مورد استفاده قرار داد – به این معنی که این نرم‌ افزارها شامل اطلاعاتی مانند اطلاعات اصلی و اساسی (tip information) ،مقادیر چروکیدگی (Shrink value)، اطلاعات الکترودها، اطلاعات کافی برای نقد و بررسی، BOM و توانایی ماشین‌ کاری در محیط ۲ بعدی و ۳ بعدی و به صورت ۵ محوره می‌باشد-.

راهکار نرم‌افزاری مناسب می ‌تواند انجام تحلیل،اصلاح اطلاعات قطعه، اصلاح نقشه قطعه و ایجاد درجه تنظیم را تسهیل بخشد. همچنین می‌ تواند اطلاعات قطعه را بعد از انجام تصحیحات کافی در قالبی آشنا و شناخته شده به مشتری منتقل کند.در محیط کارگاه انتظارات فراوانی از نرم‌ افزار می‌ رود، مانند ذخیره زمان، افزایش تمرکز و کاهش هزینه‌ های چاپ زیاد – بدون نیاز به توقف و تعویق در راه انجام فرآیند- . بدین ترتیب این گفته ها نشان می ‌دهند که نه تنها طراحان و کارگاه ‌ها بلکه تمام شرکت ها از مزایای سیستم نرم‌ افزاری بهره خواهند گرفت. افزایش سرعت تولید و کیفیت قطعات نه فقط پرداخت سطحی بهتری ایجاد می‌ کند، بلکه استفاده از ابزار دقیق به معنی کاهش زمان تولید نیز هست که با کاهش تعداد مراحل ساخت و راه اندازی بهینه سیستم از لحاظ هزینه قابل انجام هست.

خلاصه

زمانی که استفاده از یک نرم‌افزار را برای استفاده در محیط کارگاه مناسب می‌ بیند اطمینان حاصل کنید که این نرم‌افزار با فرآیند طراحی شما و احتیاجات تولید کننده قابل تنظیم می ‌باشد. به، در دسترس بودن تنوع فایل‌ها، تغییرات ایجاد شده در قطعات، تحلیل جریان، کتابخانه قطعات، قابلیت انتقال آن به محیط کارگاه توجه کنید. نرم‌افزار مورد استفاده باید قدرت و توانایی کافی در برآورده ساختن نیازها و خواسته‌های سازندگان ،قابل اعمال باشد و توانایی ‌های کارگاه را با افزایش میزان تولید و افزایش سرعت طراحی بدون خطا ارتقاء بخشد. همچنین به یاد داشته باشید، نرم‌ افزارهای کلاس یک موجود در بازار توانایی پاسخ به سوالات و حل مسائل را نیز دارا می‌ باشند. با انتخاب نرم‌ افزار صحیح می ‌توانید موفقیت کارگاه خود را تضمین کنید و با افزایش توانایی به اهداف خود دست یابید.

منبع: Mold Making Technology

ترجمه:ایران ملد