چگونه می‌ توان قالب سازی را سریع‌تر، ارزان‌تر و بهتر انجام داد : بخش دوم

چگونه می‌ توان قالب سازی را سریع‌تر، ارزان‌تر و بهتر انجام داد : بخش دوم

از تولید‌ کنندگان انتظار می‌ رود تا کامپیوتر، قطعات الکترونیکی کوچک (PDAs)، لپ‌ تاپ و تلفن‌های بدون سیم را سریعتر از همیشه تولید کنند. زمانی که استفاده از ابزارهای ماژولار به کار رود، می‌ توان پروژه‌‌ ها را به جای استفاده از تمام قالب از اینسرت‌ ها استفاده کرد

از تولید‌ کنندگان انتظار می‌ رود تا کامپیوتر، قطعات الکترونیکی کوچک (PDAs)، لپ‌ تاپ و تلفن‌ های بدون سیم را سریعتر از همیشه تولید کنند. زمانی که استفاده از ابزارهای ماژولار به کار رود، می‌توان پروژه‌‌ ها را به جای استفاده از تمام قالب از اینسرت‌ها استفاده کرد. به این معنی است که می‌ توان صرفه‌جویی بسیار مناسبی را در هزینه‌های تولید ایجاد کرد

به روز بودن در قطعات و مجموعه های ارتباطی

همچنین در کنار این موضوع زمان مورد نیاز برای ابزار کاری نیز به شدت کاهش می‌ یابد. اینسرت‌ ها را می‌ توان به عنوان قالب خانواده به کار برد و در هزینه‌ ها صرفه‌ جویی کرد. دلیل این موضوع نیز این است که زمان کمتری برای تولید اینسرت‌ ها صرف می‌ شود و با استفاده از زمان صرفه‌ جویی شده می‌ توان کیفیت قالب را به کار بستن سیستم قالب‌سازی هوشمند افزایش داد، سازندگان قالب می‌تواند به کاهش زمان ۴۰ تا ۵۰ درصدی در وارد کردن قالب به بازار و کاهش قیمت ۵۰ درصدی در کل هزینه‌ های پروژه دست یابند. همچنین می‌ توان تغییرات را هم با تنظیم اینسرت‌ ها و یا عوض کردن آنها به قالب اعمال کرد. در هر دو حالت، قالب‌ سازی هوشمند به یک فرآیند بهینه‌ شده و جدید می‌ انجامد که می‌ تواند به دستگاه قالب‌ گیری اعمال شود.

در فرآیند قالب ‌گیری برای یک PDA محبوب، برای مثال، در یک قالب ۴ حفره‌ای معمولی ۴۱ درصد صرفه‌ جویی در زمان مشاهده می‌ شود (اعداد با ترکیب هزینه واحد‌ها و ابزارکاری به دست آمده است). با وجود این مزایا، قالب ‌سازان آمریکا می‌ توانند در رقابت پیشی بگیرند، انعطاف‌ پذیری زیاد، سرعت و کیفیت بالا در پروژه‌های جدید را داشته باشند. علاوه بر این، در قالب ‌سازی انعطاف ‌پذیر، OEM نسبت به روش‌ های سنتی تزریق قالب بهتر می‌تواند امکانات عملیاتی خود را با توجه به پروژه تغییر دهد.

کل سرمایه‌گذاری بر پروژههزینه ابزارکاری کلهزینه ۵ میلیون قطعهانتخاب ابزارکاری
۱۷۸۳۱۰۰$۲۰۰۰۰۰$۱۵۸۳۱۰۰$قالب با ۴ حفره
۱۰۲۹۴۸۶$۱۲۰۰۰۰$۹۲۹۴۸۶$۴ اینسرت ماژولار DF
۵۶۳۶۱۴ (۴۱%)$هزینه صرفه‌جویی شده کل قطعات
۸۰۰۰۰$(۴۰%)هزینه صرفه‌جویی شده در ابزار کاری
۷۳۳۶۱۴$(۴۱%)هزینه صرفه‌جویی شده در پروژه

 

قالب سازی با بدنه ثابت(قابل تغییر برای اینسرت ها)

تعداد زیادی از قالب سازان به موضوع مورد بحث اهمیت نمی‌ دهند. این موضوع تا زمانی می‌ تواند ادامه یابد که آنها با تکنولوژی‌ های جدید مورد استفاده ،روبرو شوند. هر چند این موضوع در سالیان متمادی بسیار جلب توجه نموده است، قالب های با پایه ثابت(بدنه ثابت)نتوانسته است آنچنان که باید و شاید جلب نظر کرده و مقبولیت خوبی به دست آورد، دلیل این موضوع نیز به علت سختی ایجاد تعادل در قالب در کاربرد هایی می‌ باشد که نیاز به دقت بسیار بالایی دارند. در اغلب قطعات، قالب های با بدنه ثابت می‌ تواند محدود به قطعات با تلرانس کم شود.

تلاش‌ های بسیار توسط شرکت‌ های گوناگون مانند آنالیز پر کردن قالب، تنظیم محدود کننده در سیستم راهگاه سرد و بررسی پی در پی دریچه‌ ها انجام گرفته است. در قطعاتی که نیاز به دقت بسیار بالا دارند استفاده از آنها با محدودیت مواجه است که قالب‌ گیری با بدنه ثابت را به کاربردهای پر کردن استاتیک و ثابت محدود می‌کند. تکنولوژی نوین و هوشند قالب‌ گیری برای انجام ابزار کاری‌ های دقیق کنترل مجزا را ممکن می‌ سازد، و مقبولیت و احترام خاصی را برای خود ایجاد می‌ کند.

سیستم‌ های قالب ‌گیری هوشمند که از سیستم کنترلی حلقه بسته و بر اساس زمان واقعی استفاده می‌ کند در آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت. قالب‌ گیری هوشمند این امکان را ایجاد می‌ کند که بتوان به حفره‌ ها مقادیر عددی مشخصی اختصاص داد که سبب می‌ شود تا تغییر پذیری حفره‌ ها در مقابل هم کم باشد. نتایج قطعی حاکی از دقت ۶ سیگما برای هر حفره است که با مزایایی نظیر کاویتاسیون ابزار و استفاده بهتر از دستگاه همراه می‌ باشد. دوباره‌ کاری قالب نیز به سادگی و تنها با تغییر فرآیند و نه با قالب جدید انجام می شود.

تکنولوژی جدید مورد آزمایش قرار گرفته می‌ تواند درک قالب های با بدنه ثابت را تغییر دهد. این موضوع سبب می‌ شود تا بتوان قطعاتی با دقت بالا تولید کرد و توانایی‌ های رقابتی برای بقا در بازار رقابت با شرکت‌های خارجی با ایجاد راه‌ های جدید در تولید سریع و ارزان قالب با کیفیت بالا را ایجاد کرد. قالب‌ سازی هوشمند به نظر می‌ رسد می‌ تواند به عنوان یک راه حل اصلی در ایجاد جنبه رقابتی با افزایش سرعت و کیفیت تولید مطرح شود.

منبع:Mold Making Technology

ترجمه:ایران ملد