چگونه می‌توان قالب سازی را سریع‌تر، ارزان‌تر و بهتر انجام داد:بخش اول

چگونه می‌توان قالب سازی را سریع‌تر، ارزان‌تر و بهتر انجام داد:بخش اول

زمانی که سازندگان قالب با نیروی کار ارزان در کشورهای خارجی مواجه می‌ شوند برای ماندن در بازار رقابتی، به دنبال روش‌ هایی هستند که بتوانند قالب‌ ها را سریع‌تر و ارزان‌ تر و با کیفیت بهتر تولید کنند.

در شرایط ناپایدار اقتصادی، تعداد زیادی از قالب‌ سازان آمریکایی سفارشات ساخت قالب را به تاخیر می‌ اندازند. هر چند سال ۲۰۰۱ آرام‌ تر از سال‌ های دیگر سپری شد، اما بازار نیاز به تولید قطعاتی با دقت بالا برای حضور قالب‌ سازان در بازار رقابتی آمریکا ضروری می‌باشد. امروزه تکنولوژی‌های هوشمند قالب‌ سازی– “هوشمند” به معنای استفاده از آخرین و به روزترین تکنولوژی و سیستم‌ های کامپیوتری- برای برطرف ساختن نیاز قالب‌ سازان در دستیابی به کیفیت و سود دهی بالا تنها با سرمایه‌ گذاری کم و با زمان ROI کمتر از ۴ ماه در زمینه قالب سازی ممکن می‌ باشد.

این موضوع برای سازندگان قالب به این معنی است که اینسرت‌ گزاری قالب در کاربرد های تولیدی جایگزین اکثر قالب ها شوند.در سیستم‌ های قالب گیری جدید، سازندگان قالب تغییرات ایجاد شده را به سرعت می‌ توانند به قطعات اعمال کنند، تا بتوانند قالب را مناسب با هر کاربرد خاص سازند و این قطعات را در هر جای دنیا که استفاده از دستگاه‌ های قالب گیری هوشمند ممکن است بفرستند.از زمانی که قالب سازها با استفاده از سیستم‌ های هوشمند، مقدار ماده خروجی از نازل را کنترل می‌ کنند، دیگر نیازی به صرف زمان برای ایجاد تعادل در قالب نیاز نیست. قالب سازان این توانایی را دارند که بتوانند با استفاده از فرآیندهای سریع و هوشمند به سادگی فرآیند تنظیم قطعات را انجام داده و در زمان صرفه جویی کنند و قطعاتی با دقت بالا و خطای کم تولید کنند. در حقیقت، در فرآیند تزریق به سهولت می‌ توانند مقدار فشار موجود در نوک نازل را کنترل کنند و بتوانند با نرخی بهینه عملیات تزریق را انجام دهند.

فقط با استفاده از یک سیستم کنترل حلقه بسته بر اساس زمان واقعی می‌ توان به کیفیت قابل قبول قالب دست یافت، به واسطه چنین کنترلی سازندگان قالب می‌توانند فشار نوک نازل و میزان تزریق را به طور مستقل در هر خروجی کنترل کنند. یکی از نکات کلیدی در سوددهی برای قالب سازان،سرعتی است که می‌تواند کنترل کیفیت را روی قالب بدست گرفت.توانایی ایجاد، پر کردن و پردازش جداگانه هر حفره به تنهایی، می‌تواند فرآیند زمانبر بررسی جداگانه هر قالب را از بین ‌برد. ماهیت تکنولوژی‌های قالب‌ سازی هوشمند دقت و سهولت ایجاد قالب‌های تک حفره‌ای با ابزار چند حفره‌ای می‌ باشد. فرآیند موجود نتایج حاصله را بهینه کرده و منجر به هماهنگی بسیار خوب در سطوح آببندی قالب می‌شود.

این تکنولوژی نوعی سیستم انتقال مذاب محسوب می‌ شود که قادر است مذاب را با کیفیت بالا، سریع و با قیمت پایین‌تر که قبلا امکان پذیر نبوده است منتقل سازد. همچنین سازنده قالب می‌تواند راه‌های جدیدی را به مشتریان خود نشان دهد و روش‌های مبتکرانه‌ای به منظور کاهش هزینه ابزار، در کنار کاهش زمان تحویل کالا و افزایش سرعت تولید و کاهش هزینه دستگاه‌ها با بهره‌وری از سیستم‌های هوشمند را به کار گیرد. با ساختن اینسرت‌هایی که در داخل پوسته قرار دارند، زمان ماشین کاری و تنظیمات به شدت کاهش می‌یابد. به این ترتیب سازنده قالب می‌تواند تمرکز خود را معطوف به ساخت قالب‌ های پیچیده، افزایش ارزش و بهینه‌ سازی محصول کند.

فرصت‌ های ارتباط از راه دور

بازار فروش سریع و محصولات ارتباطی عملا غیرقابل تغییر است. از لحاظ  آمارهای گذشته، بازار رقابتی با حجم زیاد و کسب و کار کوچک برای محصولات می‌ تواند چالش‌ های بسیاری را ایجاد کند. وسایلی مانند پیجر و موبایل به واسطه دستگاه‌ هایی با عمر محصول کوتاه، تلرانس‌ های خواسته شده و استاندارهای آرایشی و بهداشتی (Cosmetic standards) به چالش کشیده می‌ شوند: با افزایش میزان رقابت، بهترین راه برای باقی‌ ماندن در بازار به کار گیری تکنولوژی‌ های جدید می‌ باشد. قالب ‌سازی هوشمند به قالب ‌سازان این اجازه را می‌ دهد تا بتوانند سیستم‌ های ابزار ماژولار ایجاد کرده و برای کاهش زمان تولید راه حلی را پیشنهاد کنند.

تولید کنندگان موبایل و پیجر راه حل خود را در استفاده از روش‌های تولید سریع و ترکیب این روش‌ ها با تکنولوژی‌های قالب‌ سازی هوشمند یافتند. استفاده از اینسرت‌ های انعطاف ‌پذیر، زمان ساخت ابزار را  در مقایسه با روش‌ های سنتی که بین ۸ تا ۱۰ هفته می‌ باشد را کاهش داده و به ۱ یا ۲ هفته می‌ رساند. علاوه بر این، قطعات مختلفی را می‌ توان با استفاده از همان پایه قالب به تولید رساند- پس هزینه ساخت به طور اساسی کاهش می‌ یابد و توانایی پاسخگویی به نیازهای بازار را نیز حفظ می‌ شود.

هر چند، راهکارهای قالبسازی ماژولار در صنعت جدید نیستند، اما می‌ توان آن را ویژگی یکتای قالبسازی هوشمند دانست که به طور مستقل می‌ تواند هر حفره از قالب را مدیریت کند، و زمانی که با قالب‌ های چند حفره ای روبرو می‌شود، زمان پیاده‌ سازی را کاهش داده و فرآیند را ساده‌ تر می‌کند. در شرایط آزمون به طور قطع نشان می‌ دهد که فقط  هزینه‌ های صرفه‌ جویی شده در زمینه ماشین کاری می ‌تواند تا ۴۰ درصد برسند.

مزایای دیگر این سیستم را می‌ توان ماشین کاری سریع برای رسیدن به زمان تولید مناسب، هزینه کمتر برای هر واحد، افزایش قابل قبول کیفیت (افزایش مقدار CPK)، پاسخ صحیح به تمایلات و خواسته‌ های بازار ، استفاده بهینه و بهتر از ابزارها دانست. قطعات پلاستیکی با کیفیت بالا نیازمند استفاده از قالب‌ های کیفیت بالا می‌باشند؛ صنعت ارتباط از راه دور نیز درخواست تولید سریع، ارزان و با کیفیت قطعات و قالب‌ ها را از طرف قرار دادهایشان دارند. تولید قالب ماژولار با کیفیت بالا که با تکنولوژی قالب‌ های هوشمند کوپل شده است می‌ تواند این نیازها را پاسخگو بوده و چالش‌ های موجود را حل کند.

کل سرمایه‌گذاری بر پروژه

هزینه ابزارکاری کل

هزینه ۵ میلیون قطعه

انتخاب ابزارکاری

۱۰۴۳۱۰۸$

۱۰۰۰۰۰$

۹۴۳۱۰۸$

قالب با ۲ حفره

۷۳۲۲۶۲$

۶۰۰۰۰$

۶۷۲۲۶۲$

اینسرت‌های ۴ حفره‌ای

۲۷۰۸۴۶ (۲۹%)$

هزینه صرفه‌جویی شده کل قطعات

۴۰۰۰۰$(۴۰%)

هزینه صرفه‌جویی شده در ابزار کاری

۳۱۰۸۴۶$(۳۰%)

هزینه صرفه‌جویی شده در پروژه

منبع:Mold Making Technology

ترجمه:ایران ملد