۶ تکنیک مناسب برای طراحی قالب – قسمت اول

۶ تکنیک مناسب برای طراحی قالب – قسمت اول

استفاده از چند تکنیک کلیدی می‌ تواند منجر به پیمایش راه زیادی در مسیر ارتقاء فرآیند ساخت قالب و پشتیبانی مشتری شود.

موفقیت سازنده قالب، آنها را قادر به تولید محصولاتی با بالاترین کیفیت در کوتاه‌ ترین زمان ممکن و پایین‌ترین هزینه ممکن می‌سازد. در ادامه به بررسی چند تکنیک در زمینه طراحی قالب برای نیل به این هدف می‌ پردازیم.

اول –  به فرآیند فکر کنید نه خصوصیات و  ویژگی‌ ها

در اکثر موارد، شرکت‌ ها روی تکنولوژی جدیدی سرمایه‌ گذاری می‌ کنند تا دریابند که “وسیله” جدید آنها ، چگونه تولید را از یک مرحله از فرآیند به مرحله دیگری می‌ رساند. به منظور ایجاد تفاوتی واقعی در خروجی‌ های تجاری، شرکت‌ ها می‌ بایست در ابتدا خط مشی ایجاد کنند که تمام مراحل و رویداد ها را از میزان قیمت اولیه تا اتمام محصولات تحت پوشش قرار دهد. ورودی و خروجی هر مرحله به طور کامل مشخص شده و کیفیت مورد انتظار در هر مرحله و ارزش افزوده محصول نهایی به وضوح بیان شوند. زمانی که تمام مراحل مشخص شدند، می‌ توان تکنولوژی‌ ها و روش‌ های خاص را با توجه به تاثیری که در مرحله تولید دارند را مورد بررسی قرار دهند.

کنت اسمیت (رئیس شرکت diamond tool & engineering ((Bertha, MN and Englewood, OH))) می‌گوید: “فرآیند تولید ۳۰ تا ۴۰ درصد سریعتر از حد انتظار انجام می‌ شود و در بعضی از قالب‌ ها ۲ یا ۳ برابر سریعتر انجام می‌شود. مسیر انتقال از طراحی تا ساخت بسیار هموارتر شده و زمان تحویل نیز کمتر می‌ شود، فرآیند تولید بسیار کارا شده کیفیت نیز افزایش می‌ یابد. مشخص است که این موضوع انتظارات و اهداف را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. با صرف زمان کمتر در پروسه طراحی می‌ توانیم زمان بیشتری برای انجام تجارت در اختیار داشته باشیم.

 دوم – همه آنها با نقل قول آغاز می‌ شوند.

نقل قول کردن شاهراه تجارت است. برای اولین بار است که اطلاعات قطعات در کارگاه‌ های تولیدی مدیریت می‌ شوند. با همکاری استانداردها و استراتژی‌ های طراحی در فرآیند نقل قول – برای مثال، می‌ توان از پارامترهای چروکیدگی قطعات، چرخش قطعات و موقعیت نوک آنها و اینکه چه استانداردهایی می‌ بایست مورد استفاده قرار بگیرند، بهره برد . می‌ توان اطمینان حاصل کرد که چگونه طراحی و مهندسی به کار ارتباط  پیدا می‌ کنند.

راب استوآرت (مسئول گسترش تجارت و بازرگانی در شرکت Tooling technology center در EIMO amercias (Vicksburg, MI)) بیان می‌کند: “کسی که در شرکت EIMO وظیفه انجام بیان نظر درباره ابزار را بر عهده دارد، مهندسی با ۲۰ سال تجربه می‌ باشد. زمانی که ما RFQ را دریافت می‌ کنیم، اطلاعات را ارزیابی می‌ کنیم و تمام جنبه‌ هایی که می‌ توانند سبب بروز مشکل در ساخت ابزار شود یا منجر به ایجاد مشکلات زیبایی شناختی در قطعات می‌ شود را مورد بررسی قرار می‌ دهیم، بنابراین می‌ توانیم سریعا بازخورد به دست آمده را به مشتری منتقل کنیم.

سوم –  نمای سه بعدی یا انفجاری

استفاده از طراحی‌ های سه بعدی، فرآیند رسیدن به استاندارد را بهبود بخشیده و همگام سازی آن با فرآیند ساخت را بسیار ساده ساخته است، خطاهای طراحی را کاهش داده، زمان تحویل را کاهش داده و باعث به دست آوردن نتایج قابل قبول و قابل اعتماد می‌ شود. کار کردن با مدل‌ های ۳ بعدی باعث شده تا تعداد زیادی از مباحث مربوط ساخت آشکار شود، به طراح اجازه می‌ دهد تا ایرادهای موجود را شناسایی کرده، مقادیر صحیح چروکیدگی را مشخص کند و چگونگی تولید قطعات را نیز تعیین کند. با استفاده از مدل سه بعدی، می‌توان تمام جزئیات مدل در فرآیند طراحی و ساخت را به دست آورد، بنابراین می‌ توان تغییرات ایجاد شده را به سرعت از فرآیند طراحی به ساخت و مونتاژ انتقال دهیم.

داگ دراکا (مهندس طراح ارشد در Prober Tooling (Warren, MI)) چنین توضیح می‌ دهد: “کسی دیگر تمایل نگاه کردن به مدل‌ های دو بعدی را ندارد. افراد فعال در طبقه کارگاه‌ ها می‌ خواهند اطمینان حاصل کنند که دقیقا مشغول به ساخت چه چیزی هستند، همچنین مشتری نیز می‌ خواهد دقیقا بداند که چه چیز تحویل خواهد گرفت. بعضی از قالب‌ های بسیار پیچیده با به هم پیوستن بیش از ۸۰۰ قطعه و وزنی بالغ بر ۴۰ تن ساخته می‌شود. با استفاده از نقشه‌های ایجاد شده در محیط دو بعدی امکان مدیریت طراحی این قالب‌ها امکان ندارد.

منبع: Mold Making Technology

ترجمه : ایران ملد