چگونه مته ای با مشخصات صحیح انتخاب کنیم؟

چگونه مته ای با مشخصات صحیح انتخاب کنیم؟

ملاحظات تجاری و تکنیکی در انتخاب  مته جهت دریل در سوراخ کاری قالب‌ ها

انجام سوراخ کاری در تولید قالب به علت فاکتورهای کلیدی مختلفی متفاوت با سوراخ کاری معمولی می باشد. به عنوان نمونه، ارتعاشات سطح قطعه‌ ای که می‌خواهیم سوراخ کاری را انجام دهیم بیشتر است. عامل دیگر این است که موادی که مورد استفاده قرار می‌ گیرند به طور معمول سخت‌ تر و محکم تر از موادی می‌ باشند که به صورت معمول مورد استفاده قرار می‌ گیرند. بررسی صحیح و مناسب این فاکتورها نیاز به تعیین استراتژی‌ های ماشین‌ کاری خاصی دارد.

هنگام سوراخ‌ کاری زمانی که با سطوح منحنی شکل و یا دارای برش‌ های منقطع مواجه می‌ شویم حتی استفاده از مته‌ های ماشین CNC یا مته‌ های قابل تعویض و یا مته‌ های کاربیدی اصلی و یا مته‌ های سرعت بالای فولادی نیز با مشکل مواجه خواهد بود. دلیل این موضوع نیز سطح نا منظم قطعه و احتمال تغییر شکل زیاد می‌ باشد.

قبل از اینکه به تغییر شکل توجه کنیم، می‌ بایست نوع مته انتخابی را مورد بررسی قرار دهیم. پاسخ این سوال در ملاحظات تکنیکی تجاری نهفته است.

بهترین انتخاب برای مته‌ های کاربیدی را می‌ توان سوراخ‌ هایی با قطر ۵/۰ اینچ و طول ۷۰xD دانست. زمانی که نیاز به ایجاد سوراخ‌ های بزرگتر داریم مته‌های ایندکس تا طول ۵xd جوابگو خواهند بود. در طول‌هایی تا ۱۰xD مته‌های قابل تعویض بهترین انتخاب می‌باشند. برای همه این کاربردها می‌توان از مته‌های دارای سیستم خنک کاری نیز استفاده کرد.

علاوه بر این، موضوعات اقتصادی را نیز می‌ بایست مورد بررسی قرار داد. برای حجم کار پایین و جایی که هزینه هر سوراخ اهمیت آنچنانی ندارد استفاده از مته‌ های HSS توصیه می شود. برای حجم‌ های بالا مته کاربیدی مزیت بیشتری دارد و قیمت آن نیز بالاتر است. این مته دارای قابلیت چرخش در سرعت‌های بالا را دارند و همچنین پارامترهای سوراخ‌کاری زیادی نیز برای کنترل دارند. این موضوع برای هر سوراخ هزینه کمتری در پی دارد و خروجی تولیدی نیز افزایش می‌یابد.

اگر چه برای سوراخ‌ های با قطر ۵/۱ اینچ و با طولی به مقدار ۵xd. استفاده از مته‌ های ایندکس علاوه بر کم کردن سیکل تولید، هزینه تولید به ازاء هر سوراخ نیز کاهش می‌یابد. دلیل این موضوع نیز این است که مقدار ماده کمتری را در تماس با دیواره سوراخ قرار می‌دهند، بنابراین اصطکاک کاهش می‌یابد و سرعت سوراخ‌کاری و برش‌کاری بالاتری ایجاد می‌شود. مزیت دیگر این سیستم نیز این است که بر خلاف مته‌ های کاربیدی و HSS نیازی به تعمیر و تقویت سیستم نیست. موضوع دیگر نیز دقت می‌باشد (برای مثال، مکان سوراخ کاری و دامنه تغییرات قطر آن). دلیل این موضوع نیز این است که مته‌های ایندکس قابلیت تغییر شکل بیشتری نسبت به مته‌های کاربید دارند.

استراتژی‌ های مختلفی برای انتخاب مته مناسب وجود دارد که به کمک آنها بتوان دقت سوراخ‌ های ایجاد شده را افزایش داد. به منظور کاهش محدوده تغییرات می‌ توان به جای قرار دادن قطعاتی در اطراف قطعه می‌ توان از زمین استفاده کرد. همچنین، می‌ توان از گیره های افست استفاده کرد. اینسرت داخلی به علت پایین بودن سرعت دوران نیروی بیشتری را نسبت به اینسرت های خارجی تحمل می‌کنند و این موضوع سبب افزایش نیروی کج‌ کننده می شود. به منظور جبران این موضوع، اینسرت ‌های قرار داده شده توسط مهندس طراح ابزار باید صورت گیرد. بدون توجه به نوع مته، سطوح نامنظم را قبل از انجام ماشین‌کاری می‌توان تحت پیش سوراخ قرار داد. با توجه به اولویت و معیارهای مشتری می‌توان از این استراتژی‌ها به منظور افزایش کارایی سوراخ‌ کاری استفاده کرد.

به دلیل اینکه تولید‌کنندگان قالب‌ ها از مواد سفت و محکم استفاده می کنند، می‌ بایست شکل و کلاس اینسرت ها به صورت بسیار با دقت ارزیابی و مشخص شود. اینسرت های داخلی نیروی بیشتری را نسبت به اینسرت‌ های خارجی تحمل می‌ کنند، بنابراین موادی که به عنوان اینسرت داخلی استفاده می‌شوند می بایست محکم‌ تر باشد و همچنین هندسه آنها نیز نباید به گونه‌ ای باشد که مستعد به ایجاد براده و خراب شدن باشند. اینسرت‌های خارجی، با سرعت بالاتری دوران می‌ کنند و باید از کاربید‌هایی که مقاومت خوردگی بالاتری دارند استفاده شود. با استفاده از این ترکیب‌ ها می‌ توان پروسه را بهینه‌ سازی کرد.

انتخاب مته و دریل صحیح و متناسب با کار می‌ تواند موضوعی بسیار پیچیده باشد. به عنوان نکته نهایی می‌ بایست گفت : تولیدکنندگان مناسب را انتخاب کنید، و در حین سوراخ‌ کاری می‌بایست مهندسین مجرب به منظور بهینه‌سازی این عملیات شما را یاری رسانند.

منبع:اینترنت

ترجمه:ایران ملد