افت ۲۰۰ تومانی مس در بورس کالا

افت ۲۰۰ تومانی مس در بورس کالا

روز یکشنبه ۸ آبان‌ماه ‌رینگ محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران شاهد عرضه بیش از ۲۴ هزار و ۷۷۰ تن انواع فلز سرخ بود که از این مقدار ۴ هزار و ۶۰۰ تن آن به مفتول و کاتد مس اختصاص داشت که نسبت به آخرین معامله کاهش بیش از یک درصدی را تجربه کرد.

در این روز مس مفتول نسبت به هفته گذشته افت بیش از ۲۵۰ تومانی را تجربه کرد، در حالی که کاتد ملی‌مس با کاهش بیش از ۲۶۰ تومانی در هر کیلو رو‌به‌رو شد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به ۲۰ هزار تن انواع مس کم عیار، ۱۴۰ تن سولفور مولیبدن و ۱۸ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان، ۲۷۰ تن مس مفتول را راهی تالار معاملات کرد. بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۵ هزار و ۹۹۸ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش ۲۶۲تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول ۲ هزار و ۵۰۰ تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا ۴۶۰ تن ثبت شد. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۱۶ هزار و ۷۶۷تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، افت ۲۵۷ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول ۲ هزار تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار یک هزار و ۴۰ تن از این محصول بودند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۱۶ هزار و ۸۲۲ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، کاهش ۲۵۷تومانی را در هر کیلو تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول ۲۷۰ تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد. از سوی دیگر مفتول مس هم‌اکنون در بازار آزاد با قیمت ۱۷ هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به‌ روز گذشته کاهشی ۳۰۰ تومانی را در هر کیلو داشته است. البته در حال حاضر تفاوت قیمتی این فلز در بازار آزاد و بورس کالا حدود ۳۰۰ تومان است که به گفته برخی از کارشناسان حوزه فلزات پایه همچنان خرید از بورس کالای ایران برای تولید‌کنندگان صرفه اقتصادی دارد و همین امر موجب شده تا تقاضا برای این فلز در معاملات بورس کالای ایران نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یابد. افت قیمت مس در بازارهای جهانی که از ماه سپتامبر اوج گرفته است، اکنون اندکی ملایم‌تر پیش می‌رود اما این روند ریزشی همچنان ادامه دارد به‌طوری که مس در بورس فلزات لندن طی روز جمعه به ۴ هزار و ۶۳۶ دلار در هر تن رسیده است.

به عقیده تحلیلگران بازار جهانی فلزات پایه دو عامل اساسی بر روند رو به پایین قیمت فلز سرخ موثر بوده است یکی از آنها رکود چین و تداوم تاثیر آن در بازارهای کالایی و اثر دوم افت مداوم قیمت نفت است، بر اساس پیش‌بینی‌ها بهای طلای سیاه احتمالا در بلند مدت به روند نزولی خود ادامه خواهد داد، بنابراین انتظار می‌رود فلز سرخ همچنان روند نزولی بیشتری را تجربه کند، اما این در شرایطی است که برخی دیگر ازتحلیلگران معتقدند: کاهش قیمت بیش از حد این فلز با توجه به اشتهای بالای چین برای خرید‌های انباری در قیمت‌های پایین می‌تواند انگیزه خریداران را در میان مدت افزایش دهد. به این ترتیب گزینه افزایش قیمت در میان مدت منتفی نیست. از سویی شکستن مرز روانی قیمت مس(۴هزار دلار در هر تن) با توجه به مازاد عرضه‌ای که در شرایط کنونی افزون بر تقاضای بازار دیده می‌شود افق‌های جدید را فرا روی این بازار قرار می‌دهد و این موضوع می‌تواند کف قیمتی جدیدی را برای فلز مورد بررسی ایجاد کند، این در حالی است که افت شاخص تولیدات کارخانه‌ای در چین یک داده مهم و موثر بر افت بیشتر قیمت‌ها در آینده است که این نظریه را تایید می‌کند. همچنین یک کارشناس ارشد بازارهای کالایی در این زمینه معتقد است با توجه به افت بهای نفت و کاهش تقاضا در چین بازار فلزات پایه به ویژه مس می‌تواند افت بیشتری را نسبت به قیمت‌های کنونی تجربه کند.

منبع : خبرگزاری دنیای اقتصاد