بازار فولاد تشنه تقاضا

بازار فولاد تشنه تقاضا

بازار محصولات فولادی روز گذشته را با کاهش نسبی قیمت انواع مقاطع ساختمانی، ثبات نرخ محصولاتی همچون شمش و ورق‌های فولادی پشت سر گذاشت. این نوسان نامحسوس در حالی رخ داد که حجم مبادلات نیز طبق گفته‌های برخی معامله‌گران و فعالان بازار به میزان محدود گذشته در جریان بود و کمترین نشانه‌ای از رونق در روند دادوستدها مشاهده نشد.

مسیر کم‌تحرک و ضعیف مبادلات فولاد در سال جاری در حالی این روزها به پیش می‌رود که سال گذشته متاثر از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش رقم مالیات بر ارزش افزوده لااقل تا اواسط اردیبهشت ماه روند معاملات به خصوص خریدهای انباری با رونق و جنب و جوش خوبی همراه بود. در سال جاری اما از ابتدای روزهای معاملاتی بازار آهن، مسیر حرکتی قیمت‌ها و روند دادوستدها به خوبی نشان می‌دهد رکود این بازار عمیق و هرروز در حال شدت گرفتن است به ویژه آنکه هم‌اکنون انتظار برای حصول توافق جامع هسته‌ای در تیرماه نیز اهرم فشار دیگری در مسیر کندتر کردن روند معاملات به شمار می‌رود. واقعیت آن است که رونق واقعی مبادلات انواع فلزات و فولاد در گرو رونق و تحرک صنایع مصرف‌کننده از این محصولات است وگرنه افزایش هزینه‌ها از سالی به سال دیگر نیز که در نهایت منجر به افزایش قیمت تمام‌شده محصولات فولادی می‌شود اثر پایدار، مستقیم و مثبتی بر تحریک سمت تقاضا در دوره زمانی میان مدت تا بلند‌مدت ندارد. فعالان بازار فولاد و فلزات باید با مشاهده روند رو به رشد و بهبود تقاضا در صنایعی نظیر خودروسازی، لوله و پروفیل‌سازی، ساخت و سازهای مسکونی و در کل صنایعی که بخشی از مواد اولیه آنها توسط فولاد و سایر فلزات پایه تامین می‌شوند، ترغیب به حضوری پررنگ و ماندگار در بازار شوند.  تحریم‌ صنعت خودرو در طول چند سال گذشته منجر به افت بعضا تا ۸۰ درصدی تولید برخی انواع خودرو در کشور شده است، این به معنی کاهش تقاضا برای ورق‌های فولادی مورد استفاده در صنعت خودرو است. پس از یک دوره رونق بازار ساخت و سازهای مسکونی به خصوص دوره‌ای که ساخت مسکن مهر در جای جای کشور با شتاب فزاینده‌ای در حال جلو رفتن بود، قریب به دو سالی است میزان ساختمان‌سازی و تعداد پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در کشور با افت شدیدی روبه‌رو شده است که این نیز به معنی کاهش بخش اعظمی از تقاضای مصرفی برای انواع مقاطع ساختمانی است، مضاف بر اینکه در طول دو سال اخیر تخصیص اعتبارات به پروژه‌های عمرانی کشور هم به دلایل بیشماری با ملاحظات زیادی همراه است و تنها طرح‌ها و پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی بالا اعتبار دریافت می‌کنند. این مساله نیز با کاهش بیش از پیش تقاضا برای فولادهای ساختمانی اثر منفی زیادی روی فعالیت شرکت‌های نوردی بخش خصوصی و دیگر فولادسازان داشته است و در سال جدید نیز شاهدیم همین روند دوباره در حال تکرار است.
از این رو نمی‌توان انتظار داشت مصرف‌کننده که در حال حاضر نشانه‌های مثبتی از بهبود تقاضا در صنایع پایین دست فولاد را مشاهده نکرده است وارد بازار شود و قفل مبادلات را سرانجام با خریدهای تناژ سنگین انواع فولاد (که این شرایط خاص زمان رونق بازار است) بشکند.

عرضه بیش از ۱۰۰ هزار تنی فولاد در بورس کالا
روز گذشته در پایان مبادلات هفتگی فولاد در بورس کالا، فولاد خوزستان با عرضه ۱۰۰ هزار تنی شمش در تالار نقره‌ای حضور یافت. این شرکت با قیمت ۱۳۲۵ تومان سلف شمش فولاد را با شرایط فروش نقدی و اعتباری در حجم
۴۰ هزار و ۳۰۰ تن به فروش رساند. علاوه بر این فولاد خوزستان ۷۰ هزار تن تختال را نیز با قیمت ۱۴۵۰ تومان ارائه کرد که تنها ۲۰ هزار تن آن خریداری شد. نقدی سبد میلگرد گرید A3 در سایزهای ۱۴ تا ۲۸ دیگر عرضه رینگ فولاد در این روز بود که از سوی فولاد خراسان با قیمت ارزنده ۱۴۰۰ تومان به ازای هر کیلو عرضه شد، اما خریداری نداشت. نکته جالب درباره قیمت‌های پایه محصولات فولادی این روز بورس کالا، کاهش یا ثبات آنها در مقایسه با آخرین قیمت‌های پایه این محصولات در سال گذشته است. انتظار بر این بود افزایش برخی هزینه‌های تولید مانند حقوق، دستمزد و… در سال جدید منجر به اعلام قیمت‌های پایه بالاتر برای این محصولات شود که متاثر از رکود ادامه‌دار تقاضا، عرضه‌کنندگان ترغیب به افزایش قیمت‌ها نشدند. در حال حاضر مصرف‌کننده تنها افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را از ۸ به ۹ درصد در خریدهای فولاد از بورس کالا متحمل می‌شود و از جانب افزایش قیمت‌های پایه این موضوع منتفی است.

منبع :خبرگزاری دنیای اقتصاد