تداوم رکود و ریزش قیمت‌ها در پایان هفته کاری فولادی‌ها

روز پایانی معاملات محصولات فولادی بورس کالا در حالی پیگیری شد که از ۵ کالایی که به روی تابلو عرضه رفت، ۳ محصول بدون خریدار ماند.چهارشنبه مجتمع جهان فولاد غرب در قالب یک معامله سلف ۱۰۴۰ تن تیرآهن شاخه ۱۴ را در تالار صنعتی عرضه کرد که با تقاضایی مواجه نشد. در همین حال شرکت ذوب‌آهن و میلگرد سیرجان حدید جنوب نیز نقدی میلگرد A2 را در دو سایز ۱۴ و ۱۶ در حجم ۵۵۰۰ تن و به قیمت ۱۷۵۰ تومان برای فروش به روی تابلو معاملات آورد که آن نیز بدون خریدار ماند. دیگر محصولی که در این روز با سردی متقاضیان روبه‌رو شد، نبشی ۱۲ فولاد اصفهان در قالب یک معامله نقدی بود که قیمت ۱۷۵۰ تومان برای این کالا هم نتوانست تشویقی برای خریداران باشد.
اما در این میان یکی از محصولاتی که با مازاد تقاضای بیش از ۲۴ هزار تنی روبه‌رو شد، سبد تیرآهن طول کوتاه ۲۰ تا ۲۷ ذوب‌آهن اصفهان بود. این عرضه که در حجم ۴۰۲۶ تن و به صورت سلف به روی تابلو رفته بود، به دلیل عدم امکان افزایش حجم عرضه در صورت تقاضای مازاد، تنها در همان حجم اولیه مورد معامله قرار گرفت.
به گفته یکی از کارگزاران، سبد تیرآهن طول کوتاه از جمله محصولاتی است که در نتیجه تولید ناقص به وجود می‌آید و این‌گونه نیست که جزو برنامه تولیدی کارخانه باشد، به همین دلیل این محصول غالبا متقاضیان خاص خود را که از تجار بازار آهن هستند، دارد. این کارگزار می‌افزاید: تیرآهن‌ها و میلگردهای طول کوتاه که عموما بین ۵/۷ تا ۵/۱۱ متر هستند، هنگام عرضه در بورس کالا ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان پایین‌تر از بهای اصلی به فروش می‌رسند، از این‌رو معامله‌گران و تجاری که این محصول را خریداری می‌کنند با این دید که فروش این سبدها سود زیادی به همراه دارد، آنها را در قالب معاملات خرده‌فروشی و با قیمتی بالاتر از بهای خرید به اسم همان طول‌های اصلی مورد معامله قرار می‌دهند. این کارگزار معتقد است: خرید این‌گونه محصولات البته خواب سرمایه بالایی دارد؛ چرا که به طور معمول زمان زیادی طول می‌کشد تا بتوان آنها را در بازار مصرف، به خوبی به فروش رساند.
عرضه‌های پر مساله تختال بورس کالا!
روز گذشته در تالار صنعتی و معدنی، سلف تختال C نیز از سوی فولاد هرمزگان با قیمت ۱۴۳۲ تومان در حجم ۳۰ هزار تن عرضه شد که این محصول با آنکه با ۱۷۵۰۰ تن تقاضا مواجه شده بود، به علت عدم پذیرش نرخ پایه از سوی یک تقاضای ۱۰ هزار تنی در تالار از طرف یک خریدار، تنها ۷۵۰۰ تن از آن مورد معامله قرار گرفت. البته این موضوع در حالی است که تختال روز دوشنبه نیز با همان شرایط معامله در روز گذشته -یعنی اعتبار اسنادی ریالی یا ضمانتنامه بانکی با شرایط پرداخت ۶۰ روزه و ماهانه ۵/۱ درصد- اعلام عرضه شده بود، اما رفتار خریداران در برابر هر دوی این عرضه‌ها کاملا متفاوت بود. در واقع روز گذشته مازاد عرضه همچون گذشته میهمان تختال فولاد هرمزگان شد، در حالی‌که دوشنبه مازاد تقاضای ۲۱ هزار تنی برای عرضه فولاد خوزستان شکل گرفت. برخی از کارگزاران در تماس‌های مکرر با خبرنگار «دنیای اقتصاد» نسبت به رفتارهای متناقض معامله‌گران در برابر عرضه‌های یکسان این دو شرکت طی ماه‌های اخیر ابراز نگرانی و نارضایتی کردند و بررسی این موضوع را خواستار شدند که به همین منظور در تماسی که با مدیر عامل فولاد هرمزگان برقرار شد، وی به رفع ابهاماتی در این زمینه پرداخت که در همین صفحه قابل مطالعه است.
پایان هفته بازار آهن بار دیگر کاهشی شد
چهارشنبه کاهش نرخ دلار در بازار آزاد، علاوه بر رکود حاکم بر فضای بازار آهن موجب شد، تا انواع مقاطع طولی تولید داخل کاهش نرخ حداکثر تا ۵/۲ درصد را تجربه کنند. از جمله محصولاتی که در این روز با ریزش مجدد قیمت‌ها در بازار آهن فروشان تهران و اصفهان همراه شدند، می‌توان به میلگرد آجدار A2  و A3 در سایزهای ۱۲، ۱۴ و ۱۶ و همین‌طور تیرآهن در شاخه‌های ۱۶، ۲۲ و ۲۷ اشاره کرد. به گفته برخی فعالان بازار، با توجه به آرامش نسبی حاکم بر جامعه پس از انتخابات، رفع نگرانی‌های مربوط به جنگ احتمالی در سوریه، حسن تعامل تیم جدید دیپلماسی کشور با دنیا و امیدواری‌های شکل گرفته پیرامون هرچه سریع‌تر به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، نه تنها بازارهای موازی ارز و طلا چشم‌انداز کاهشی را در طول روزها و هفته‌های پیش رو از خود نشان می‌دهند، بلکه برای بازار آهن نیز کاهش متوالی قیمت‌ها در این دوره قابل پیش‌بینی و تصور است. البته این موضوع در حالی است که معامله‌گران معتقدند: به محض ورود تقاضاهای به تعویق افتاده به بازار آهن، قیمت‌ها همان‌طور که در حال حاضر بر مسیر کاهشی پیش‌ می‌روند، به سرعت آمادگی افزایش یافتن هم دارند که در این صورت به طور حتم جهش قیمت‌ها در بازار اتفاق خواهد افتاد.

منبع:

خبرگزاری دنیای اقتصاد