بازار ورق جهان به روایت شاخص‌ها

زه‌ترین شاخص قیمت‌های استیل ایندکس از افزایش قیمت ورق در بازارهای اروپا و آمریکا خبر می‌دهد. ورق گرم آمریکا ۲ درصد بالا رفته به ۷۲۱ دلار هر شورت تن رسید. مدت زمان تحویل ورق طولانی‌تر شد و ورق تخت آمریکا ۱۰۳۸ دلار هر شورت تن ثبت شده است.در شمال اروپا متوسط قیمت ورق گرم ۴ یورو بالا رفته به ۵۰۰ یورو رسید ورق سرد ۳ درصد رشد داشته به ۵۹۱ یورو رسید. مدت زمان تحویل نیز به ۷ هفته افزایش یافت. ورق تخت شمال اروپا تغییر قیمتی نداشت. متوسط قیمت ورق گرم در جنوب اروپا ۸ یورو بالا رفته به ۴۸۳ یورو رسید. ورق سرد و گالوانیزه یک درصد رشد داشت. ورق تخت جنوب اروپا ۴ یورو بالا رفته به ۵۷۶ یورو رسید. شاخص قیمت میلگرد درب کارخانه در جنوب اروپا یک یورو بالا رفته به ۵۲۳ یورو رسید. متوسط قیمت بیلت بورس لندن ۵ دلار هفته گذشته افت داشت به ۵۳۲ دلار رسید. از این رو اختلاف قیمت بیلت بورس لندن و میلگرد جنوب اروپا ۱۴۳ دلار ثبت شد و میلگرد شمال اروپا تغییر قیمتی نداشت.
شکایت جدید یورو فر و دامپینگ ورق چینی
در همین حال یوروفر شکایت جدیدی به کمیسیون اروپایی در مورد معافیت‌های مالیاتی دولتی غیر عادلانه چین برای صادرات ورق پوششی ارگانیک ارائه داده است. علت افزایش واردات این نوع ورق چین به اروپا را این اتحادیه نتیجه معافیت‌های صادراتی می‌داند که جزئی از برنامه‌های حمایتی دولت این کشور است. محصولات موجود در این شکایت شامل ورق پوششی ارگانیک است که شامل ورق رنگی و ورق با پوشش پلاستیک است. ورق استاینلس استیل و پوشش روی شامل این شکایت نمی‌‌شود. واردات ورق پوششی ارگانیک چین ۱۵ درصد سهم بازار اروپا را سال گذشته از آن خود کرد و فصل دوم و سوم سال قبل رکورد‌های بالایی را ثبت کرد.
ورق ارزان هندی بازار امارات را به هم ریخت
همچنین قیمت پیشنهادی ورق وارداتی ارزان قیمت هندی مانع از افزایش قیمت بازار ورق امارات شده است. روپیه هند اخیرا نسبت به دلار رو به پایین بوده و موجب شد تا عرضه‌کنندگان هندی از این روند بهره‌مند شوند. ورق گرم وارداتی در امارات ۶۱۵ تا ۶۳۰ دلار سی‌اف‌آر است؛ در حالی که اواخر دسامبر ۶۲۰ تا ۶۵۰ دلار سی‌اف‌آر بود. قیمت پیشنهادی ورق گالوانیزه ۸۰۰ تا ۸۳۰ دلار سی‌اف‌آر می‌باشد که قبلا ۸۰۰ تا ۸۶۰ دلار سی‌اف‌آر بود. تولید کنندگان داخلی برنامه افزایش قیمت را به تعویق انداخته‌اند تا قدرت رقابت را از دست ندهند. قیمت ورق گالوانیزه الغریر ۸۵۰ تا ۸۶۰ دلار است و کارخانه دیگری۸۵۰ تا ۹۰۰ دلار عرضه می‌کند. تجار اماراتی اظهار داشته‌اند که تقاضا کم است و منتظر بهبود قیمت‌های جهانی پس از فعال شدن کامل بازارها پس ازتعطیلات کریسمس هستند.
بازار ورق گالوانیزه چین در سکوت
در همین حال بازار ورق گالوانیزه چین پس از آنکه ماه دسامبر ۱۳ تا ۲۴ دلار افت داشت، حال نشانه‌هایی از ثبات را نمایان کرده است. برخی قیمت صادراتی را ۵ دلار بالا برده‌اند تا وضعیت بازار را بسنجند. قیمت بازار داخلی ورق گالوانیزه ۷۶۸ تا ۷۸۴ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده است که نسبت به اواخر دسامبر ثابت مانده است. ولی چون موجودی انبارها کم است و تحویل کارخانه‌ها طولانی شده کم کم قیمت‌های پایین کنار گذاشته می شوند.

منبع:
خبرگزاری دنیای اقتصاد