بازار فولاد رو به رشد بود

قیمت اکثر فلزات طی هفته‌های گذشته به دلیل کاهش واردات و همچنین محدودیت‌های اقتصادی ایجاده شده، با رشد همراه بود.البته بسیاری از آگاهان بازار، وضعیت بازار فلزات را پس از ماه رمضان رو به رشد عنوان می‌کنند. با این حال بحث اجرایی شدن هدفمند کردن یارانه‌ها نیز بسیاری از فعالان اقتصادی را نگران کرده است. مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی بازار فلزات در هفته گذشته پرداخته است که در پی می‌آید:
رشد قیمت بیلت در خاور دور
به‌دنبال افزایش قیمت قراضه، قیمت بیلت هم بالا رفت. در خاوردور قیمت‌ها تا ۲۰ دلار هر تن افزایش نشان داد و به ۶۱۰ دلار سی اف ار بنادر خاوردور رسید. با این حال، سطح معاملات بالا نیست.
این در حالی است که قیمت بیلت روسیه ۵۴۰ دلار فوب دریای سیاه عرضه شده است. تصور این است که بسیاری از کارخانه‌ها به‌دنبال بالا بردن موجودی انبار هستند. معلوم نیست شرایط بعد از ماه رمضان چه خواهد بود، چون از یک طرف خریداران به بازار خواهند آمد و از طرف دیگر فروشنده‌ها با کاهش تولید کارخانه‌ها به‌دنبال بالا بردن قیمت خواهند بود.
این در حالی است که قیمت بیلت در بورس لندن به بالاترین حد خود در خلال سه ماه گذشته رسیده است و هفته قبل رکود ۴۹۵ دلار را زد. فعالان بازار با خوش‌بینی نسبت به بیلت برخورد می‌کنند، چون نگاهشان به بازار قراضه است.
بیلت در ایران هم رو به رشد
هفته گذشته قیمت بیلت در ایران رو به افزایش بود. از اوایل هفته که قیمت بیلت ۶۶۰ تومان هر کیلو در انزلی روی تریلی بود تا آخر هفته به ۷۱۰ تومان هم رسید. دو علت مهم برای افزایش قیمت بیلت هست، اول بالا رفتن قیمت مقاطع به خصوص میلگرد و تیرآهن مهم‌ترین دلیل بالا رفتن قیمت بیلت است، اما از طرف دیگر، ترس از محدود شدن واردات از یک طرف و بالارفتن قیمت بیلت در سی آی اس هم عامل دوم قضیه است. فروشنده‌های بیلت از این شرایط نهایت سوء استفاده را می‌کنند. بعضی از سفارشات بیلت که زیر قیمت ۵۰۰ دلار سی اف آر انزلی فروخته شده است را به بهانه‌های مختلف لغو می‌کنند و بیلت آماده شده برای حمل را در قیمت ۶۰۰ دلار با پرداخت نقد(حواله) نه اعتبار اسنادی عرضه می‌کنند.آخرین قیمت بیلت تحویل یک ماهه به انزلی با اعتبار اسنادی ۶۳۰ دلار بوده است. این در حالی است که فروشنده‌های بیلت هفته قبل قیمت را برای ایران ۴۰ دلار هر تن بالا بردند.
رشد نرخ مقاطع در چین
به‌دنبال افزایش قیمت قراضه و بیلت، قیمت مقاطع هم افزایش یافت. در چین قیمت مقاطع بین ۷ تا ۱۵ دلار افزایش یافت. در ژاپن خرید میلگرد افزایش یافته چون اکثر مصرف‌کننده‌ها معتقدند که قیمت‌ها به کف خود رسیده است. در کره کارخانه‌ها قیمت خود را افزایش دادند و تا مرز ۳۰ دلار هر تن قیمت بعضی مقاطع را بالا بردند. در اروپا قیمت‌ها به کف خود رسیده و همه انتظار بالا رفتن آن را دارند. میلگرد در انگلستان هم تحویل درب کارخانه ۶۵۰ یورو هر تن عرضه می‌شود، البته معاملات بسیار محدود است. این در حالی است که بازار مقاطع در اروپا تازه از خواب تعطیلات بیدار شده است.
در خاور میانه هم به علت ماه رمضان و توقف عملیات ساختمانی بازار مقاطع فعال نیست، ولی همه انتظار دارند پس از رمضان که مصادف با سپتامبر است رونق به بازار برگردد. در آمریکا کارخانه‌های فولاد قیمت‌ها را تا ۳۵ دلار هر شورت تن برای تحویل سپتامبر بالا برده‌اند، بهانه آنها افزایش قیمت قراضه است ولی کشش تقاضا هم اجازه بالا بردن قیمت را به آنها داده است.
کنترل بازار مقاطع در ایران
از اول هفته قیمت مقاطع رو به افزایش بود اکثر دست‌اندرکاران با احتیاط قیمت می‌دادند افزایش قیمت ناشی از چند فاکتور بود:
اولین عامل، جو روانی حاکم بر بازار و عدم عرضه کالا است. دومین دلیل محدودیت عرضه توسط کارخانه‌های داخلی به‌خصوص ذوب‌آهن است حجم فروش‌های ذوب‌آهن برای تحویل در ماه شهریور بنا به اظهار بعضی تجار، ۸۰ هزار تن است، بنابراین عرضه محدود است.
دولت سعی دارد بازار را کنترل کند به همین دلیل، اجازه نمی‌دهد قیمت‌ها در بورس زیاد تغییر کند. کارخانه‌ها هم با توجه به در پیش بودن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها سعی می‌کنند کمتر تولیدات خود را عرضه کنند. در واقع بازار با حرکت خود دارد برای قیمت‌های آینده کارخانه‌ها، فضا سازی می‌کند، در هر حال، دلیلی برای کاهش قیمت‌ها نیست ضمن آنکه احتمال رشد سریع آنها پس از ماه رمضان محسوس است. به‌علت شرایط تحریم فعلا پیشنهاد فروش جدی مقاطع از خارج نیست به‌خصوص که پرداخت‌ها نقدی است. البته ظرفیت خالی در کارخانه‌های کشور زیاد است، ولی مشخص نبودن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها فعلا تولید را سردرگم کرده است.
افزایش نرخ ورق در دنیا
بازار ورق در اکثر دنیا رو به بالا بود. در چین کارخانه‌ها قیمت ورق گرم را ۳۰ تا ۴۰ دلار هر تن افزایش دادند. در کره قیمت همین کالا ۱۸ تا ۲۵ دلار هر تن بالا رفت در ترکیه قیمت‌ها به علت ماه رمضان متوقف است، ولی در اواخر هفته قیمت ورق گالوانیزه به شدت بالا رفت. روس‌ها که حجم تولید را کاهش داده‌اند با آرامش با بازار برخورد می‌کنند. آنها قیمت را پله پله بالا می‌برند ضمن آنکه خیالشان از رقیب چینی راحت است آنها معتقدند که قیمت‌ها باید هر ماه ۴۰ دلار افزایش یابد. این در حالی است که قیمت‌ها برای سپتامبر۲۰ دلار بالا رفته است.
در شمال اروپا هنوز جو تعطیلات حاکم است، ولی همه اعتقاد دارند که این شرایط در هفته‌های آینده تغییر خواهد کرد. کارخانه‌های اروپا ورق گرم را هر تن ۹۰۰ دلار درب کارخانه پیشنهاد می‌دهند که ۲۰ دلار نسبت به هفته قبل بیشتر است. همه انتظار دارند فصل چهارم قیمت‌ها بهتر شود.
نوسان قیمت ورق در بازار داخلی
از اوایل هفته قیمت ورق نوسان داشت. ورق گرم کویل ضخامت ۲ میلیمتر که در انزلی روی تریلی ۶۵۰ تومان هر کیلو معامله می‌شد تا ۶۹۰ تومان هم رسید، ولی پایین آمد و روز پنج شنبه ۶۷۵ تومان هم معامله شد.
ورق گرم ضخامت ۵/۲ تا ۴ میلیمتر محصول مبارکه در اصفهان ۶۸۰ تومان معامله شد و قیمت در طول هفته تقریبا ثابت بود. ضخامت‌های دیگر هم تقریبا ثابت بودند. ورق سرد از روز یکشنبه نشانه تغییر از خودش بروز داد و از دوشنبه شروع به افزایش کرد تا آخر هفته عملا ورق سرد ۲۰ تا ۳۰ تومان بهتر شد. ورق گالوانیزه هم همین حالت را داشت. واردکنندگان ورق فعلا متوقف هستند، چون تحویل ورق حداقل سه ماه زمان می‌برد و ریسک خرید با دلار نقدی برای تحویل سه ماهه صلاح نیست، آنها بیشتر سعی می‌کنند به بورس روی بیاورند.
در بورس هم سیاست کنترل قیمت و محدودیت مقدار عرضه همچنان حاکم است. بازار در زیر سقف رمضان و در انتظار روشن شدن وضعیت طرح هدفمند کردن است؛ ضمن آنکه فصل مصرف ورق، نیمه دوم سال است. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر محصول سی آی اس ۶۲۰ دلار ، ورق سرد محصول قزاقستان ۷۵۰-۷۳۰ دلار و ورق گالوانیزه محصول چین ۹۱۰-۸۹۰ دلار سی اف ار بنادر ایران عرضه می‌شود.
شروع خرید قراضه در خاور دور
قراضه در همه بازارها رو به افزایش بود. مهم‌ترین دلیل آن ادامه خریدهای ترک‌ها و شروع خرید قراضه در خاوردور پس از چند ماه رکود بوده است. ترک‌ها در هفته گذشته قیمت خرید قراضه را از بازار داخلی‌شان بالا بردند و به ۴۱۳ دلار هر تن رساندند.
در خاوردور هم قراضه آمریکا تحویل بنادر کره‌جنوبی کیفیت سنگین کلاس ۱ به تنهایی ۳۹۰ دلار معامله شد. خریداران کلاس ۱ و ۲ با عیار ۸۰-۲۰ به‌دنبال قیمت ۳۹۰ دلار بودند، ولی آمریکایی‌ها درخواست ۴۰۰ دلار را داشتند. در ژاپن قیمت خرید قراضه ۵/۱۷ تا ۲۳ دلار افزایش یافت؛ در حالی که صادرکنندگان قراضه معتقدند که قیمت‌ها آرام آرام افزایش می‌یابد، بنابراین تمایلی به فروش قراضه در حجم وسیع ندارند.
در روسیه هم قیمت قراضه رو به بالا بود . قراضه که ۱۸۰ تا ۱۹۵ دلار در اواخر ژوئن بود و به ۲۸۸ دلار رسیده است. این قیمت برای مخلوط ۸۰-۲۰ تحویل درب کارخانه خریدار است. از آنجا که فصل چهارم به‌علت سرما عرضه قراضه محدود می‌شود، فروشندگان قراضه با اعتماد به نفس معامله می‌کنند، به همین دلیل احتمال کاهش قیمت قراضه محدود است.
رشد ۳۰ دلاری نرخ سنگ آهن
روند صعودی قیمت سنگ‌آهن هفته گذشته ادامه یافت. سنگ‌آهن ۵/۶۳ درصد هندی سی اف آر بنادر چین به ۱۵۳ تا ۱۵۵ دلار هر تن رسید. در خلال یک ماه گذشته قیمت سنگ‌آهن تا ۳۰ دلار هر تن افزایش یافته است. در کنار سنگ‌آهن وارداتی، محصول داخلی چین هم با ۸ تا ۱۰ دلار افزایش قیمت روبه‌رو شد.
قیمت سنگ‌آهن چین خلوص ۶۶ درصد به ۱۷۸ تا ۱۸۵ دلار رسید که شامل ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده می‌باشد. علت اصلی افزایش قیمت سنگ‌آهن محدودیت صادرات سنگ‌آهن هندی است که رقیب اصلی سه معدن داراصلی سنگ‌آهن هستند.

منبع:
خبرگزاری دنیای اقتصاد