“تیبا “؛ نامی که شاید جای مینیاتور را بگیرد

خط تولید اولین خودروی تمام ایرانی سایپا فردا در حالی افتتاح می‌شود که گمانه زنیها در مورد انتخاب نام جدید مینیاتور از بین ۶ اسم بیشتر بر روی “تیبا ” معطوف است.“تیبا ” در لغت نامه دهخدا آهو معنی شده است. معنی دقیق تیبا در این لغت نامه به شرح زیر است: تیبا (هزوارش ، اِ) به زبان زند و پازند آهو را گویند و به تازی ظبی خوانند. (برهان). هزوارش تیبا، پهلوی آهوک، (آهو) (حاشیه، برهان چ معین ) (از ناظم الاطباء). به زبان زند و پازند در برهان آهو آورده و در فرهنگها نیافتم.
پس از بازدید مقام معظم رهبری از صنعت خودروسازی کشور در روزهای ابتدایی سال و رهنمود ایشان برای تغییر نام مینیاتور، گروه خودروسازی سایپا با اعلام فراخوانی برای انتخاب نام جدید این خودرو دعوت به عمل آورد.
در این راستا بیش از ۹۰ هزار نام پیشنهادی به شرکت سایپا ارائه شد که پس از بررسی در مرحله اول ۲۶ هزار نام غیر تکراری انتخاب و توسط کمیته تغییر نام مینیاتور مورد پایش قرار گرفت.
در این راستا اسامی پیشنهادی توسط کارشناسان زبان شناسی، روان‌شناسی و جامعه ‌شناسی مورد ارزیابی دقیق قرار گفت. در مرحله دوم ۱۵ نام و در مرحله سوم ۶ نام انتخاب شد.
هم‌اکنون بحث و بررسی برای انتخاب نام جدید مینیاتور از بین شش نام در حال انجام است که از بین این اسامی انتخاب نام «تیبا» از احتمال بیشتری برخوردار است.
نام جدید مینیاتور فردا توسط رئیس جمهور به صورت یک برچسب بر روی این خودرو نصب خواهد شد. اسم جدید مینیاتور نباید قبلا به ثبت رسیده باشد.

منبع:
خبرگزاری فارس