خصوصی سازی واحدهای خودروساز لازمه ارتقاء کیفی قطعات

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مورد واحدهای خودروسازی و فروش سهام این واحدها به ذی‌نفعان خود یعنی قطعه‌سازان را عاملی برای ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی دانست.بهرام شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به حساسیت مجلس در خصوص کیفیت خودروهای داخلی گفت: اخیراً نمایندگان مجلس از انجمن قطعه‌سازان خواسته‌اند تا برنامه‌ مربوط به ارتقاء کیفی قطعات داخلی را تهیه و به مجلس ارائه دهند که این طرح در حال تهیه است.
وی افزود: کیفیت از جنبه‌های مختلف از جمله تولید و خدمات پس از فروش معنی پیدا می‌کند و به طور کلی از مواد اولیه تا طراحی و تولید را شامل می‌شود.
وی به روز بودن تولید خودروهای داخلی را عاملی برای برخورداری این تولیدات از سطح کیفی مناسب دانست و افزود: خودروهای داخلی باید با کیفیت و استانداردهای روز دنیا سازگار باشند تا امکان ارتقاء کیفی آنها فراهم شود.
وی در این مورد توضیح داد: به عنوان مثال پیکان خودرویی با سطح استاندارد پائین بود که امکان نصب برخی تجهیزات از جمله ترمز ضد قفل را نداشت.
شهریاری تاکید کرد:‌ باید شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی فراهم شود تا این واحدها بتوانند ماشین‌آلات پیشرفته و به روزتری را خریداری و نسبت به رشد تیراژ تولید و افزایش کیفیت قطعات اقدام کنند.
به گفته وی در تولید قطعات خودرو باید یک سیکل اقتصادی حفظ شود تا با استفاده از تکنولوژی روز دنیا، قطعات در تیراژ بالا تولید شوند و توجیه اقتصادی داشته باشند.
وی ادامه داد: اگر تولید یک قطعه به چند واحد سپرده شود با توجه به اینکه تیراژ تولید در هر یک از واحدها پائین خواهد بود، تولید اقتصادی و به صرفه نیست و به این ترتیب انگیزه و سرمایه لازم برای خرید ماشین‌آلات پیشرفته وجود ندارد.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان پیشنهاد کرد تولید قطعات خودرو به مجموعه‌سازان سپرده شود تا نیازی نباشد که خودروسازان بابت تحویل هر قطعه کوچک با قطعه ساز در ارتباط باشند.
وی افزود: قطعه سازان بزرگ به واسطه برخورداری از واحد تحقیق و توسعه می‌توانند بر قطعه‌سازان کوچک نظارت داشته باشند.
شهریاری در واکنش به این مسئله که گفته می‌شود سطح استانداردهای ملی صنعت خودرو در ایران پائین‌تر از سطح استانداردهای بین‌المللی است نیز گفت: من با این گفته موافق نیستم، زیرا بسیاری از استانداردهای صنعت خودرو، استانداردهای کارخانه‌ای است که توسط تولید‌کنندگان تدوین شده است.
وی در پایان با انتقاد از واردات بی‌رویه قطعات خودرو از چین اظهار داشت: در حال حاضر نظارت مناسبی بر واردات این نوع قطعات صورت نمی‌گیرد و این مسئله به ضرر صنعت خودروسازی کشور است.

منبع:
خبرگزاری فارس