افزایش نرخ پیشنهادی شمش فولاد به ایران

در هفته گذشته، قیمت شمش در اغلب بازارهای عمده جهانی، دارای ثبات بوده است. به گزارش سایت شرکت کارگزاری سی‌ولکس‌کالا با توجه به تثبیت قیمت آهن قراضه، قیمت شمش هم تقریبا در کلیه بازارهای جهانی ثابت بوده است.مضافا اینکه تقاضای شمش در بازارهای جهانی همچنان پایین گزارش شده است. به عقیده فعالان بازار، قیمت بیلت در سطح فعلی هم بالا است، اما با توجه به اخبار موجود در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه تولید از قبیل سنگ‌آهن و کک، انتظار می‌رود که قیمت بالای بیلت همچنان حفظ شود.
فروش صادراتی ترک‌ها ثابت بود
به گزارش متال‌بولتن آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی، برای پنجمین هفته متوالی، قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه و نیز قیمت معاملاتی این کشور در بخش صادرات ثابت بوده است. در هفته مورد بررسی، قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه به طور متوسط ۴۸۰-۴۷۰ دلار/تن، (تحویل در کارخانه و بدون احتساب vat) اعلام شد که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. گفته می‌شود میزان صادرات بیلت به کشورهای شرق دور به دلیل تعطیلات سال نو چین، کاهش یافته و محمولات کوچکی به کشورهای تایوان و ویتنام صادر می‌شود و قیمت معاملات اغلب در سطح ۴۷۰ دلار/تن، فوب است. گزارشات موجود نشان می‌دهد که مقادیر کوچک بیلت به کشورهای خاورمیانه، به ویژه عربستان، صادر می‌شود. تعدادی از فعالان بازار، قیمت پیشنهادی توسط تولیدکنندگان بیلت ترکیه را ۴۷۵-۴۶۵ دلار/تن، فوب اعلام کرده‌اند. انتظار می‌رود با بازگشت خریداران به بازار بعد از تعطیلات چین، قیمت بیلت تقویت شود.
بیلت صادراتی cis تنی۴۷۰ دلار
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CISا، ۴۷۰-۴۶۰ دلار/تن، فوب دریای سیاه گزارش شده است که نسبت به هفته گذشته از ثبات برخوردار بوده است. در بازار اعلام شد که قیمت بیلت صادراتی تولیدکنندگان اوکراین پایین تر و معادل ۴۶۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است. گفته می‌شود که قیمت پیشنهادی تجار کمتر از قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان و بالغ بر ۴۵۰-۴۴۰ دلار/تن، فوب گزارش شده است. منابع مطلع بازار وضعیت صادرات بیلت توسط کشورهای CIS را خوب توصیف می‌کنند.
شمش صادراتی CIS‌ها به ایران تنی ۵۴۰ دلار
در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت بر مبنای سی‌اف‌آر بنادر کشورهای منطقه خلیج‌فارس ۵۰۰-۴۹۰۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام شده است که در مقایسه با هفته گذشته تغییری نداشته است. ولیکن برخی از کارخانه‌های نوردی منطقه، از جمله امارات، به دلیل قیمت و تقاضای پایین میلگرد تولید خود را کاهش داده و از واردات بیلت به دلیل بالا بودن قیمت آن و موجودی کافی انبارها، خودداری می‌کنند. یکی از واردکنندگان منطقه اعلام کرد که با توجه به قیمت میلگرد در کشورهای منطقه، واردات بیلت با قیمت ۵۰۰-۴۹۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر فاقد حاشیه سود در اغلب کشورهای خاورمیانه است. قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS به ایران بالغ بر ۵۴۰-۵۳۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر شمالی گزارش شده است. گفته می‌شود که خریدهای محدودی با این قیمت‌ها انجام می‌گیرد و اغلب خریداران ایرانی قیمت پیشنهادی را بالا دانسته و از پذیرش آن خودداری می‌کنند.
توقف بازار چینی‌ها
در هفته مورد بررسی، اخباری از تغییرات قیمت بیلت در بازار داخلی چین منتشر نشده است. لازم به ذکر است، در هفته گذشته، قیمت بیلت در بازار داخلی چین ( با احتساب ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) برای گرید ۲۰mnsiا ۳۵۰۷یوآن/تن (۵۱۳ دلار/تن) و برای بیلت با کیفیت Q235 و Q195ا، ۳۳۸۰ یوآن/تن (۴۹۵ دلار/تن) بوده است و فعالیت خرید و فروش به علت تعطیلات سال نو فاقد رونق است. آخرین قیمت صادراتی بیلت چین نیز ۶۱۰ -۶۰۰ دلار/تن، فوب اعلام گردیده است که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است.
بازار جهانی میلگرد ثابت بود
قیمت صادراتی میلگرد در هفته مورد بررسی در اغلب بازارهای عمده جهانی، از روند تقریبا باثباتی برخوردار بوده است. در هفته مذکور، به علت تثبیت قیمت آهن قراضه و قیمت بیلت، قیمت میلگرد هم تقریبا در اغلب بازارهای جهانی ثابت بوده است، ولیکن به علت تداوم تقاضای ضعیف محصولات فولادی طویل در بازار، در هفته مذکور تعدادی از صادرکنندگان به منظور تشویق خریداران به خرید، قیمت خود را کاهش دادند.
کاهش نرخ میلگرد ترک‌ها
از بازار ترکیه خبر می‌رسد، در هفته مورد بررسی، قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور، دارای کاهش بوده است. تولیدکنندگان میلگرد در ترکیه، به دلیل ضعف تقاضا و به منظور جذب مشتریان بیشتر، قیمت فروش خود را در بازار داخلی این کشور حدود ۲۰-۱۰ دلار/تن کاهش داده و به سطح ۵۱۰-۵۰۰ دلار/تن، تحویل در کارخانه رساندند. در بخش صادرات هم قیمت معاملاتی میلگرد ترکیه از ۵۲۰-۵۱۰ دلار/تن، فوب در هفته گذشته به ۵۱۰-۵۰۰ دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی رسید. صادرکنندگان میلگرد ترکیه به منظور حفظ سهم بازار خود، به ویژه در آفریقا از جمله لیبی و مصر، اقدام به کاهش قیمت‌های صادراتی خود کردند.
بازار سرد میلگرد چینی‌ها
در بازار داخلی چین، تغییری در قیمت میلگرد در هفته مورد بررسی گزارش نشده است و بازار میلگرد این کشور از حیث دادوستد، به دلیل تعطیلات، سرد و ضعیف گزارش شده است. در هفته گذشته، متوسط قیمت میلگرد سایز۲۰ میلیمتر در مناطق مختلف این کشور، ۳۹۱۳-۳۷۵۰ یوآن/تن (۵۷۴-۵۵۰ دلار/تن) بوده است. آخرین قیمت صادراتی میلگرد چین معادل۵۵۵-۵۵۰ دلار/تن، فوب گزارش شده است که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است.
میلگرد ۴۹۰ دلاری cis
قیمت معاملاتی میلگرد صادراتی کشورهای CIS در هفته مورد بررسی معادل ۴۹۰-۴۸۰ دلار/تن، فوب بوده است که در مقایسه با هفته قبل، ثابت بوده است. فعالان بازار با اشاره به ضعف تقاضای میلگرد، اعلام کردند که تعدادی از تولیدکنندگان میلگرد این کشورها در نظر دارند که به منظور حمایت از قیمت، تولید میلگرد خود را کاهش دهند.
میلگرد صادراتی به خلیج فارس تنی۵۲۰ دلار
قیمت گزارش شده برای میلگرد وارداتی کشورهای حوزه خلیج‌فارس،۵۲۰-۵۱۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام شده است، که نسبت به هفته گذشته، تغییری نداشته است. با وجود کاهش قیمت، پیشنهادات ارائه شده به دلیل قیمت پایین میلگرد در بازار داخلی این کشورها مورد قبول قرار نگرفته است. قیمت میلگرد تولید داخل در بازار امارات متحده عربی با پرداخت نقدی ۱۹۷۰ درهم /تن (۵۳۱ دلار/تن) و با شرایط پرداخت ۳ تا ۶ ماهه، ۲۰۰۰ درهم/تن (۵۴۵ دلار/تن، وزن تئوریکال) اعلام شده است که نسبت به هفته قبل دارای ثبات بوده است و تقاضا همچنان سرد و ضعیف است. قیمت پیشنهادی صادرکنندگان میلگرد ترکیه به امارات معادل ۵۳۵-۵۳۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام شده است. در آمریکا، آخرین قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور معادل ۶۰۶-۵۹۵ دلار/تن تحویل در کارخانه، اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته، تغییری نداشته است.

منبع:
خبرگزاری دنیای اقتصاد